DE UITDAGING

“Zoveel mogelijk plastic wegwerpservies en verpakkingen voor eenmalig gebruik vervangen door duurzame alternatieven” is de missie van het enthousiaste team van onze klant Bio Futura.  Het bedrijf levert een positieve bijdrage met composteerbaar verpakkingsmateriaal en wegwerpservies van 100% hernieuwbare grondstoffen. En welke bijdrage heeft een webshop bij het behalen van die missie? Bio Futura begon in een kleine nichemarkt, al snel werd duidelijk dat online verkoop daar perfect geschikt voor was. ‘’De vraag van klanten lag geografisch zo verspreid, dat het als kleine startup offline heel lastig bleek om de doelgroep op de traditionele manier te kunnen bereiken’’, aldus Wouter Moekotte, eigenaar en oprichter van Bio Futura. E-commerce was de oplossing om meer mensen in aanraking te brengen met de duurzame producten van Bio Futura. In de loop van de jaren is het bedrijf zich online steeds verder gaan ontwikkelen.

 

 


Bio Futura is een MKB bedrijf met 13 medewerkers. Het bedrijf is een echt 'crisis-bedrijf'; opgericht in 2008. Door 'zuinig' te ondernemen tijdens een crisis in een nichemarkt werd de basis gelegd voor snelle groei in de jaren erna. Inmiddels heeft het bedrijf al meer dan 10 jaar een webshop op basis van Magento. Klanten zijn tevreden over de service van het bedrijf, met als bewijs een indrukwekkende 9,1 (in NL een 8,8) als review cijfer. De internationalisering in combinatie met de groeiende complexiteit van systemen, deed Bio Futura er in 2016 toe besluiten op zoek te gaan naar een nieuwe e-commerce partij die van a tot z alles in huis had. Zo kwamen ze bij Experius terecht. Wouter vertelt ons graag meer over zijn bedrijf en de ontwikkeling die ze met e-commerce hebben doorgemaakt in crisistijden.

De belangrijkste uitdagingen voor het bedrijf: 

  • Complexiteit van systemen 
  • Groeiende concurrentie in B2C e-commerce en volop kansen in B2B
  • Covid-19 laat take away markt exploderen
  • Internationaal groeien
Experius_Magento_logo
Magento 2 Open Source

''Samen met ons team hebben we de ambitie om zoveel mogelijk olie plastics te vervangen en we willen een versnelling naar een circulaire economie.''

Wouter-Moekotte-Bio Futura-profiel
Wouter Moekotte
Founder - Bio Futura

Beslissing met impact: van B2C e-commerce naar B2B e-commerce

De focus lag in het begin van het bestaan van Bio Futura vooral op consumenten, maar naarmate er steeds meer B2B nichespelers online kwamen groeide het bedrijf naar de B2B markt toe. Door de groei van het aanbod van duurzaam verpakkingsmateriaal in de retail werd de concurrentiestrijd daar steeds meer uitgevochten op prijs. En dat is niet een strategie die past bij Bio Futura. 

De e-commerce medewerkers van Bio Futura, zoals de webshop manager en de online marketing specialisten, communiceren dagelijks met Experius over projecten, behoeften en wensen, innovatieve ideeën en het nemen van beslissingen met impact. Eén van die beslissingen was de stap van B2C naar B2B e-commerce.

Online lagen er goede kansen voor B2B nichespelers. Producten werden namelijk niet ondergebracht bij marktplaatsen (marketplaces), dit geeft ruimte voor specialisten zoals Bio Futura om steeds verdere productspecificaties toe te passen en kennis te delen. "Een kans die is opgepakt door op de webshop van Bio Futura een kenniscentrum en blog toe te voegen waar we onze expertise delen op het gebied van duurzame alternatieven. Hier wordt er niet alleen advies gegeven over het productassortiment, maar ook over wetgeving en het composteren of recyclen na gebruik", vertelt Wouter. Dit maakt hen dé specialist als het gaat om duurzame disposables.

Bio Futura duurzaamheid ecommerce

Nood breekt wet: alle ballen op food delivery

Meer dan de helft van de producten van Bio Futura werd geleverd aan de evenementenbranche en horeca. Begin 2020, tijdens de eerste lockdown lag er voor een heel zomerseizoen aan producten op voorraad toen deze branche voor 99% wegviel. De Covid-crisis had grote impact, maar tegelijkertijd explodeerde de food delivery markt, een kans die het bedrijf greep door volledig over te stappen op take away, to go en bezorgen. Voor een klein deel leverden ze al aan deze markt, maar nu wordt er voor 90% aan take away geleverd. De enorme kritiek die in de maatschappij op eenmalige plastics wordt gegeven, heeft hier ook een belangrijke rol in gespeeld. 2019 was het grote jaar van het plastic probleem, waardoor er een enorme doorbraak heeft plaatsgevonden die zelfs tot in de wetgeving is verankerd. Door op het juiste moment de kansen te pakken, levert Bio Futura nu met succes hun producten aan de food delivery markt. 

“Vorig jaar maart kwamen we net als vele anderen in een stevige crisis terecht, waarbij de volledige festival en event omzet wegviel. Gelukkig hebben we de pivot kunnen maken naar focus op take away en to go verpakkingen, daar draait nu vrijwel onze volledige omzet op. We gedijen dus vrij goed bij een lockdown en hebben de omslag gemaakt naar een puur B2B online groothandel gericht op take away en bezorging. Alles natuurlijk met hernieuwbaar en composteerbaar materiaal om olieplastics te vervangen.” - Wouter Moekotte

 

Internationale B2B webshop Bio Futura

5 Magento webshops door heel Europa

Bio Futura ontdekte al vroeg dat ze met e-commerce op een laagdrempelige manier ook nieuwe internationale markten kon betreden. Heel simpel gezegd: door een Magento webshop neer te zetten in een andere taal ging er letterlijk een wereld voor ze open. Dit begon met een webshop voor Duitsland en is uitgebreid met webshops voor Frankrijk, Groot Brittannië en Denemarken. 

De huidige e-commerce omgeving van Bio Futura is gebouwd op het B2B Accelerator platform van Experius. In de volksmond bekend als B2B whitelabel. De standaardbasis met daarin de welbekende Magento B2B features, gecombineerd met tried-and-tested Experius modules. ‘’We twijfelden tussen zelf bouwen of een partner aansluiten. Met de B2B Accelerator kregen we een bewezen platform en een design dat niet iedereen in zijn shop heeft, je krijgt een stukje maatwerk en een hoogstaande opzet vanuit Experius.’’ vertelt Wouter. Op basis van het whitelabel zijn Bio Futura en Experius gaan ‘doorontwikkelen’: het toevoegen van nieuwe features en mogelijkheden om steeds de webshop weer beter te maken. 

Meerdere webshops beheren in heel Europa is een grote e-commerce uitdaging. De wensen en behoeften op het gebied van het betalingsproces en de customer service verschillen per land. De integratie en synchronisatie met het boekhoudsysteem, de webshop en de facturering brengen veel uitdagingen met zich mee voor een MKB bedrijf. Om deze uitdagingen te tackelen zitten er verschillende features in de webshop, die het ook gemakkelijk en snel voor de klant maken om bestellingen te plaatsen. 

Features Biofutura

Features met een Bio Futura jasje

De checkout en de payments zijn een heel gevoelig onderdeel van een webshop. ''Er is hier geen acceptatie voor fouten vanuit bezoekers. Het is een 100% aandachtsproces. Het werken hieraan is bijna een ‘open hart operatie’. Dit is het meest bijzondere en ook de top in de markt” vertelt Wouter. Daarom is het redesign van de checkout teruggegaan naar Magento’s standaard checkout met een Bio Futura jasje. Checkout velden zijn compacter bij elkaar gezet om het overzichtelijk te maken en op basis van de klantbehoeftes zijn er extra opties toegevoegd. Zo vinden sommige zakelijke klanten het fijn om een apart e-mailadres op te geven waar de factuur naartoe gestuurd moet worden. 

De webshop beschikt ook over de Experius BTW Switcher module. Deze module geeft de bezoeker de mogelijkheid om prijzen met één druk op de knop in- of exclusief BTW te tonen. Daarmee wordt voor zowel de zakelijke als particuliere klant een ultieme shopervaring gecreëerd. 

De features dragen bij aan een beter conversieratio en ook aan betere klanttevredenheid. Bio Futura meet dit met Kiyoh reviews. Uit die reviews komt in het algemeen naar voren dat de shop snel, overzichtelijk en transparant is.

Het volgende project dat we samen gaan oppakken is het implementeren van een Product Informatie Management systeem (PIM). Dit lijkt de ‘missing link’ in hun ecosysteem. Bio Futura maakt al gebruik van feeds in Channable en Google Shopping. Een PIM zorgt ervoor dat webshopcontent en de feeds vanuit Channable verrijkt worden, ook het toevoegen van marktplaatsen gaat makkelijker. Alle productdata is straks op één centrale plek te vinden en te beheren. Kortom: slimmere shopping oplossingen.

Bio Futura Case Experius take away ecommerce

De duurzame toekomst van Bio Futura: waar gaat het heen on- en offline?

Met grote motivatie en ambitie wil Bio Futura in de toekomst zoveel mogelijk impact realiseren als het gaat om het vervangen van olie plastics. Ze zien graag een versnelling naar een circulaire economie, waarin het bedrijf een voortrekkersrol heeft in deze transitie. In Nederland is Bio Futura één van de koplopers in de nichemarkt. Dit jaar gaat voor onder andere de horeca ook het SUP (single use plastics) verbod in op veel plastics. Dit is een belangrijke stap richting meer duurzame producten in die branche.  

Geen afval, circulaire oplossingen en het in de kringloop houden van materialen, daar wil het bedrijf in de toekomst in ook Noordwest-Europa voortrekker in zijn. En voor de webshop? Wouter: "Op e-commerce gebied zijn er 3 belangrijke pijlers waar vol op ingezet gaat worden: SEO, snelheid en B2B".  Samenwerken met zulke gedreven mensen, daar kun je als Experius alleen maar ontzettend veel energie van krijgen.

Samenwerking met Experius

Experius_beeldmerk_blauw

Bio Futura besloot alweer vijf jaar geleden om te gaan samenwerken met Experius. “We zijn echt heel erg tevreden over de samenwerking”, Wouter vertelt verder: ‘’We werken met gekwalificeerde medewerkers die veel beslissingsbevoegdheid en vertrouwen hebben in hun klanten. Er is een snelle leercurve onder de medewerkers, waardoor we samenwerken met zelfbewuste specialisten.’’ 

Ook het contact met Experius verloopt goed: ‘’We zijn heel tevreden over de communicatie met Experius: de eerlijkheid, het aangeven of iets wel of juist niet kan en het stellen van duidelijke grenzen zorgen ervoor dat het niveau hoog ligt. Toenemende specialisatie zien wij voor Experius nog als ontwikkelpunt.’’ Ook ziet Wouter het behouden van de hooggekwalificeerde medewerkers als een echte uitdaging voor ons als e-commerce bureau.



Over Bio Futura 

Biofutura_logo_experius-2

Al meer dan 10 jaar biedt Bio Futura een duurzaam alternatief voor traditioneel plastic wegwerpservies. Het bedrijf bestaat uit een team specialisten in composteerbaar verpakkingsmateriaal en wegwerpservies van 100% hernieuwbare grondstoffen. Samen hebben zij één missie voor ogen: zoveel mogelijk plastic wegwerpservies en verpakkingen uit aardolie vervangen door duurzame alternatieven. Bio Futura werkt samen met haar klanten aan de circulaire economie, het verminderen van de CO2-uitstoot en het plastic afval.

Benieuwd naar de internationale webshops van Bio Futura? 

   Bekijk de Bio Futura webshops hier        

Meer van dit soort innovatieve e-commerce cases zien?

VERGELIJKBARE CASES:

EDG Media
EDG Media

Een snellere en stabielere B2B e-commerce webshop, dat is het resultaat van de samenwerking tussen EDG Media, Hypernode en Experius.

Bekijk deze case
Facility Trade Group
Facility Trade Group

Een B2B sales en service portaal op basis van Magento 2 B2B Commerce

Bekijk deze case
Dijkstra Vereenigde
Dijkstra Vereenigde

Magento 2 B2B platform met 18 webshops in één omgeving, verbeterde gebruikerservaring en efficiënt product informatie management.

Bekijk deze case

Yannick 3

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressyannick@experius.nl

Casper E-commerce Consultant

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl