GoGreen levert planten aan supermarkten, bouwmarkten en tuincentra. De organisatie opereert als schakel tussen de teler en de retail. GoGreen bestelt in volume bij een teler en verdeelt dit in kleinere aantallen naar de winkels van de klant. Daarnaast heeft de organisatie ook een rol bij het samenvoegen van producten van verschillende telers in marketingconcepten. Zodoende wordt op de shop een totaalassortiment planten aangeboden voor de tuincentra, welke past bij het servicelevel waarop met de klant wordt samengewerkt. Sommige klanten bestellen dus alleen op de webshop, met anderen loopt een compleet marketingprogramma.
We gingen in gesprek met Tim Roozendaal, Account Manager & Webshop Manager bij GoGreen over hoe zij het online kanaal zo hebben opgezet dat het werkt zoals het moet.
UX/UI Design, E-commerce development
Magento 2 Commerce, Koppeling NAV & ERP
GoGreen levert planten aan supermarkten, bouwmarkten en tuincentra. De organisatie opereert als schakel tussen de teler en de retail. Daarin heeft het een logistieke functie: GoGreen bestelt in volume bij een teler en verdeelt dit in kleinere aantallen naar de winkels van de klant. Daarnaast heeft de organisatie ook een rol bij het samenvoegen van producten van verschillende telers in marketingconcepten, dit aanvullen met promotiematerialen en maakt GoGreen een goede pre-selectie in het totale product arsenaal voor de klant. Een deel van de klanten koopt dus producten van de shop, een ander deel koopt een compleet marketingconcept.
Huidige klanten zijn gevestigd door heel Europa, de grootste markt is het Verenigd Koninkrijk. In voorbereiding op de Brexit heeft GoGreen een vestiging in de VK opgezet, zo konden huidige klanten op de manier bestellen die ze gewend waren. En was de impact op de shop minimaal.
Het bestaande systeem was een webshop uitbreiding op Microsoft Navision. Dit werkte prettig, maar door het vele maatwerk kon GoGreen niet meeliften op bestaande functionaliteit van een systeem. Hierdoor waren zelfs de meest basale aanpassingen een bewerkelijk iets. Daarnaast was het systeem niet geschikt voor gebruik op mobiel en ook niet gebruiksvriendelijk genoeg, waardoor het simpelweg niet meer gebruikt werd door klanten.
Reden genoeg om op zoek te gaan naar een e-commerce omgeving waarin zowel het gewenste maatwerk kan worden ingezet, als veel beschikbare standaard functionaliteit.
De belangrijkste uitdagingen op een rij:
Eén platform waarbij je zowel de individuele tuincentra kan bedienen als de groepen klanten
Rendabel versturen van orders
Producten laten bestellen op basis van de beschikbaarheid
Bereikbaarheid voor klanten verbeteren
Er wordt door klanten op zondag en maandag besteld, net na de drukke dagen voor de tuincentra. Dan waren we te beperkt bereikbaar en ging in sommige gevallen de concurrent er met de bestelling vandoor. De bereikbaarheid van GoGreen is nu zoveel verbeterd dat klanten gewoon online kunnen bestellen wanneer ze willen.
- Tim Roozendaal | Account manager - GoGreen bv
Belangrijk voor GoGreen was het kunnen bedienen van de verschillende typen klanten, op 1 platform. En op dit platform moeten klanten hun rollen en rechten kunnen instellen, zodat ze zelf beheren wie er wat kan bestellen. Alle prijzen en informatie vind je pas achter een login, hierdoor kan GoGreen heel specifiek bepalen welke klant(groep) wat ziet.
Individuele tuincentra: vrijheid krijgen om te bestellen wat ze willen. Deze bestelden nu voornamelijk via Excel lijsten.
Groepen: groepen tuincentra, kleinere bouwmarktketens. Zij bestellen alleen vanuit een geselecteerd assortiment, dit managet GoGreen in het ERP systeem.
Magento stond bij Tim bekend als toonaangevend B2C platform, dat imago past goed bij de kleinere klanten van GoGreen. De webshop moet in dit geval de verkoper vervangen en de klant als ‘consument’ benaderen, wat het huidige systeem niet kon.
De keuze waar GoGreen voor stond was er één tussen een totaaloplossing van maatwerk functionaliteiten of een uitgebreide basis aan functionaliteiten, met daar bovenop een deel maatwerk. De combinatie van het kunnen doorontwikkelen en starten met een solide B2B basis waren bepalend voor de keuze voor Magento 2. "Het systeem dwingt je door de updates en upgrades om te blijven doorontwikkelen, en zo mee te gaan met de markt" aldus Tim.
De webshop is zo ontworpen dat deze geschikt is voor alle devices, de ervaring op mobiel is apart meegenomen zodat het bestellen ook daar gemakkelijk gaat.
Data verzamelen om de communicatie steeds persoonlijker te maken, is een belangrijk argument om voor Magento 2 Commerce (B2B) te gaan. Daarbij komen de reporting en de dashboarding mogelijkheden. Dit moet nu écht het verschil gaan maken voor GoGreen en haar klanten.
GoGreen wil de transportkosten per rolcontainer beperken, door een order altijd op volle containers te versturen. Wij zouden Experius niet zijn als we hier niet samen met GoGreen een mooie maatwerkfunctie voor hebben ontwikkeld.
Maak kennis met: de ‘Karrenteller’. Een functionaliteit waarbij de zogenaamde Deense karren (zo heet een rolcontainer voor planten) met inhoud visueel weergegeven worden in de winkelmand. Wanneer je de bestelling aanpast, vult de karrenteller de Deense karren real-time aan en zie je gelijk hoeveel je nog moet bestellen om de kar vol te maken of dat je een extra kar nodig hebt.
Dit scheelt enorm veel tijd en onduidelijkheid bij de klanten van GoGreen. Ook krijgt de klant helderheid over kosten en gaat de organisatie efficiënt om met orderverzending. "'We willen voorkomen dat we de klant moeten nabellen en alsnog de rekensom voor rolcontainervolume gaan maken, terwijl dat juist direct online duidelijk te zien moet zijn", aldus Tim.
GoGreen wil vanuit het ERP systeem Navision regie voeren, voor zowel offline als online orders. Daarom is pas na de login het assortiment zichtbaar. Bij het bestellen moeten twee zaken worden ingeperkt: de producten die de klanten kunnen bestellen én de dagen waarop de order kan worden verzonden.
In het oude bestelproces werd veel via Excel lijsten besteld, dit betekende langer wachten op bevestiging of reactie. Je kunt als klant bij GoGreen nu een aantal weken vooruit jouw planten bestellen, 24/7. Na login zie je een datumfilter specifiek voor jou als klant. Alleen producten die voor jou beschikbaar zijn op het geselecteerde bezorgmoment, worden dan getoond.
Niet alle dagen zijn voor GoGreen verzenddagen. Tim: “Per klant geven we aan welke dagen van de week vertrekdagen zijn en zij kiezen een aflevermoment in een blok van 48 uur. De klanten hebben meer aan een aflevermoment dan aan een vertrekdag. Zo weten ze precies wanneer een bestelling geleverd wordt.”
Voor klanten is het niet meer wachten op de bestelling, maar gewoon bestellen op afleverdatum. Vooral daarmee onderscheidt GoGreen zich van de concurrentie.
GoGreen is nu 24/7 bereikbaar voor bestellingen van klanten. Klanten wachten niet meer op de e-mail van verkoop, nadat zij de Excel lijsten hebben verwerkt en behandeld.
Bestellen op afleverdatum zorgt voor veel duidelijkheid bij klanten
Klanten zien nu gelijk welke producten zij kunnen bestellen en beheren zelf wie in hun organisatie mag bestellen
De extra tijd die voorheen besteed moest worden om na te bellen en de rolcontainers af te vullen, wordt bespaard
Er is vanuit alle devices beter inzicht, toegang en een betere zoekfunctie (inclusief omschrijving, barcode en SKU)
GoGreen is nog lang niet klaar met Magento en e-commerce. Het is nu tijd om de mogelijkheden van het platform nog verder uit te nutten en met de feedback van klanten een steeds beter online kanaal te krijgen: een online platform dat bol staat van gemak voor de klant.
Ik ben heel blij dat we samenwerken met mensen die zeggen 'Wij weten wel wat jullie willen, we gaan iets moois voor jullie maken'. En als het dan een keer een klein beetje misgaat, dat kan natuurlijk gebeuren. Ik zie meer voordelen dan nadelen in deze werkwijze.
- Tim Roozendaal | Account manager - GoGreen bv
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.