Experius_logo_color
logo-black
  • Diensten
    • Inzicht en strategie
      • Merk en merkbeleving
    • Concept en prototyping
      • UX / UI Design
    • Development en implementatie
    • Optimalisatie en groei
      • Online Marketing
      • Marketing Automation
  • Technologie
    • Magento - Adobe webshop
    • Shopware webshop
    • BigCommerce webshop
    • Headless webshop
      • Progressive Web Apps (PWA)
    • Akeneo PIM Systeem
  • Ons werk
  • Over ons
    • Team
    • Sfeerimpressie
    • Cultuur
    • Partners
    • Kijk op Commerce Magazine
    • Mage2Gen - Module creator
  • Markten
    • B2B Webshop
    • B2C Webshop
    • D2C Webshop
  • Werken bij
  • Blog
Druk op Enter om te zoeken of op ESC om te sluiten.
Contact
Klantcase

Eleganza

Hoe Eleganza als early bird startte met Progressive Web Apps (PWA) en doorgroeide met Experius PWA. Magento 2.

case-eleganza-1

In 1981 startte Eleganza haar eerste winkel in het stadshart van Hilversum. Hun doel was een alternatief bieden voor de consument die verder kijkt dan de mainstream en daarbij oog en interesse heeft voor internationale modetendensen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot vier fysieke winkels en een webshop met een aanbod van luxe designermerken.

Eleganza loopt in de retailbranche graag voorop. Vijftien jaar geleden begon het bedrijf met een vrij eenvoudige webshop. Een koppeling  met een voorraadsysteem was er nog niet. Guus van de Staak, eigenaar van Eleganza: “Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar zelfs de Bijenkorf had toen nog geen webshop. Met enkele online orders per week waren we tevreden. De ontwikkelingen gingen echter enorm snel. Daarom besloten we in 2015 onze maatwerk webshop te vervangen door een Magento 1 webshop”. Dit deed hij in samenwerking met Experius.

Toen Guus voor de keuze stond om te migreren naar Magento 2 óf kiezen voor een ander systeem koos hij voor Experius én een innovatieve technologie: PWA. 

Klant

Eleganza

 

Diensten

UX/UI Design, E-commerce development

 

Technologie

Magento 2, Progressive Web App, PIM, Marketing Automation

eleganza 1
eleganza 2
eleganza4

Over Eleganza

In 1981 startte Eleganza haar eerste winkel in het stadshart van Hilversum. Hun doel was een alternatief bieden voor de consument die verder kijkt dan de mainstream en daarbij oog en interesse heeft voor internationale modetendensen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot vier fysieke winkels en een webshop met een aanbod van luxe designermerken.

logo-eleganza_1
Frame 2014

Een logische combinatie

 “Over de jarenlange samenwerking met Experius was ik heel tevreden. Toch bekijk ik graag alle opties die de retailbranche biedt op het gebied van webshops opnieuw”, vertelt Guus. Uiteindelijk concludeerden we dat Eleganza het beste verder kon met een Magento 2 webshop. “Bij Eleganza werken we namelijk al met een Akeneo PIM-systeem. Een Magento 2 webshop aan dit rijtje toevoegen, voelt als een logische combinatie”.

De ontwikkeling stopte daar niet voor Eleganza. Recent gingen alle shops over naar de standaard PWA oplossing van Experius, die in de tussenliggende tijd ontwikkeld is door ons PWA team. Een perfect voorbeeld van hoe je als e-commerce merchant kan en moet blijven doorontwikkelen!

Frame 76

De keuze voor Magento PWA studio

De keuze voor een Magento 2 webshop was gemaakt. Maar, een focus op PWA was er niet vanaf het begin. Tijdens het offertetraject kwam deze nieuwe technologie ter sprake.

Experius ging de uitdaging aan en beloofde Eleganza binnen 3 maanden een compleet nieuwe Magento 2 webshop in combinatie met PWA. Alle neuzen stonden dezelfde kant op, dus stelden we een dedicated PWA-team samen binnen Experius. Vervolgens restte ons de vraag: welke aanbieders zijn er? En welke is het meest geschikt voor de situatie van Eleganza? Uiteindelijk viel de keus op Magento PWA Studio, vanwege de betrouwbaarheid en onze jarenlange ervaring in het bouwen van Magento e-commerce oplossingen.

Inmiddels is ook onze Experius oplossing voor PWA ingezet, doorontwikkeld op PWA Studio, Eleganza heeft alle webshops in 2 maanden tijd omgebouwd naar dit platform. Zo maken ze gebruik van alle features die we ondertussen voor PWA standaard op de plank hebben liggen. 

High-end fashion gecombineerd met high-end techniek. Dankzij de inzet van Magento PWA Studio en onze PWA standaard realiseren we een lagere serverload, een set betrouwbare functionaliteiten, een eigen look & feel en een razendsnelle gebruikerservaring.

In eerste instantie was ik verrast over deze optie, ik wist vrij weinig over de voordelen van PWA. Toch was ik vrij snel overtuigd door de gesprekken met Experius en mijn doel om met Eleganza de toekomst aan te kunnen. Wanneer je je winkel verbouwt, ga je ook voor de beste aanbieders en opties op dat moment. Waarom niet voor je webshop? Voor mij voelt dit als een slimme investering, waar ik nu en in de toekomst de vruchten van pluk. 

- Guus van de Staak, Eigenaar Eleganza

Frame 216

Features bouwen voor de web app

Omdat Magento nog druk bezig is met het ontwikkelen van de toolset voor PWA Studio, moest ons dedicated PWA-team zelf flink aan de slag voor de eerste webshop. Onze developers bouwden verschillende features om Eleganza het maatwerk te leveren dat zij van ons gewend zijn. We ontwikkelden bijvoorbeeld een postcode validator en zorgden ervoor dat de webshop naast Nederlands, ook in het Engels beschikbaar is. We werkten niet altijd alleen. Onze partner MultiSafepay maakte een PWA uitbreiding waardoor het mogelijk is om betalingen te doen. Ook online marketing partner Orange Valley hield het PWA team scherp. Zij zorgden ervoor dat Eleganza online goed vindbaar is en blijft! Samen met Deliverymatch regelden we dat Eleganza verschillende verzendmethodes kan aanbieden in de check-out.

Frame 215

Elke seconde telt

Eleganza wilde een razendsnelle webshop. Het idee van PWA in combinatie met een Magento webshop is dat er veel in de browser van de eindgebruiker wordt gedaan, in plaats van dat er voor elke nieuwe pagina een volledige pagina van de server wordt geladen. Dit betekent voor Eleganza dat er minder druk komt op de server en dat de laadtijd van de pagina omlaag gaat. Daarnaast is het niet meer nodig om een aparte app te ontwikkelen in bijvoorbeeld Android of iOS. Wil een gebruiker de webshop toch altijd bij de hand hebben, kan hij deze vanuit de browser toevoegen aan het beginscherm van een telefoon. De PWA staat dan gewoon tussen de andere native apps van de gebruiker.

Frame 219

Headless frontend

De frontend van de Eleganza-webapplicatie is volledig headless. De front- en backend zijn dus volledig van elkaar losgekoppeld. Dit heeft meerdere voordelen: de bestelomgeving is modulair gebouwd en is sneller dan de vorige Magento 1 webshop. In eerste instantie boekt Eleganza hiermee tijdwinst omdat we alleen de frontend hoefden in te laden. Maar, voor Eleganza hebben we de frontend ook nog eens als PWA gebouwd. Dit betekent dat de losse frontend feitelijk nog een webshop is, maar ook beschikbaar is op mobiele devices en daar werkt als een app.

Frame 218

Doorgroeien met Experius PWA

Ons PWA team heeft sinds de livegang van de eerste Eleganza PWA webshop zeker niet stil gezeten. Naast dat er meerdere PWA webshops live zijn gezet, is er ook gewerkt aan een standaard template voor PWA op basis van Magento PWA Studio. 

Eleganza besloot haar PWA webshop ook om te zetten naar deze nieuwe PWA standaard. Dit vanwege de goede ervaringen met de progressive web app technologie, maar ook om te beschikken over nog meer features én eenvoudig door te kunnen ontwikkelen op deze basis. In ons template zitten alle features die je in de basis nodig hebt voor een razendsnelle web app. Een kleine greep uit wat onze Experius PWA biedt: 

  • Afbeeldingcompressie door een ingebouwde CDN 
  • Webshop geschikt maken voor meerdere talen 
  • Eenvoudig zelf content toevoegen aan CMS pagina's
  • Check-out geoptimaliseerd voor conversie
  • Formulieren toevoegen m.b.v. Amasty Custom Forms
  • Mogelijkheid om de PWA in de Google Play Store te plaatsen
  • Menu geoptimaliseerd voor mobiel

Het is makkelijk schakelen. Ik word erg betrokken bij het project. In eerste instantie was de deadline lastig haalbaar. Experius heeft toen enorm veel gas gegeven en altijd met veel enthousiasme gewerkt, waardoor de livegang nu zelfs een paar weken is vervroegd!

- Guus van de Staak, Eigenaar Eleganza

Vergelijkbare cases

reclameonline
Reclameonline

Magento B2B en B2C platform met unieke product configurator om klanten á la minuut producten te laten bestellen en bewerken.

Bekijk de case
boots-1
Boots

Migratie van Magento 1 Community naar Magento Commerce Cloud voor een internationaal topmerk in Health & Beauty. Van design tot realisatie in 4 maanden.

Bekijk de case
case-biofutura-1
Bio Futura

E-commerce helpt deze producent van duurzame verpakkingen door bestelgemak en de switch te maken naar B2B verkoop. Magento 2 webshop.

Bekijk de case

Casper_profiel_square
Casper Verhorst

E-commerce consultant

casper.verhorst@experius.nl
0308200238

Yannick 3
Yannick Röling

E-commerce consultant

yannick@experius.nl
0308200238

experius-staand-onderdeel_van_hh_wit
Newtonlaan 271
3584 BH Utrecht
Nederland
0308200238
info@experius.nl
Experius
  • Over ons
  • Cases
  • Diensten
  • Vacatures
  • Technologie
  • Privacyverklaring
Technologie
  • PWA
  • Magento
  • Shopware
  • BigCommerce
  • PIM
  • Marketing Automation
Blijf op de hoogte

Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.

©2021 Experius - Onderdeel van Happy Horizon