Print.com, een nieuwe speler in de online printmarkt, is een innovatief internationaal printplatform aan het bouwen. Het platform bestaat uit een gesloten webapplicatie waar professionals in twee stappen print, sign en large format kunnen bestellen. De interactie van de webapp is volledig toegespitst op deze specialistische doelgroep. Zo ligt de nadruk op snel bestellen, veel vrij in te vullen opties (eigen formaten, eigen aantallen) en geen onnodige toeters en bellen. Daarnaast staan er verschillende applicaties in verbinding met het platform via API’s.
Het ontwikkelteam van Print.com bestaat uit experts die ruime ervaring in de printmarkt hebben. De gehele frontend van de webapplicatie ontwikkelt het team dan ook zelf. Print.com kon niet wachten om Magento in te zetten voor hun webapplicatie, maar had hierbij wel wat hulp nodig. Tijdens dit project is uitgebreide kennis van de Magento API en ervaring met het uitbreiden van deze API erg belangrijk. Met maatwerk heeft Experius de frontend laten aansluiten op de backend.
E-commerce development
Magento 2 Headless
Print.com biedt een online bestelomgeving exclusief voor 'frequent flyers'; professionals die regelmatig drukwerk bestellen, zoals: wederverkopers, vormgevers, reclamebureaus of inhouse marketeers bij de grotere bedrijven. De gesloten webapp bevat vele honderden producten op het gebied van: print, sign, large format, verpakkingen, kleding en giveaways. Print.com bedient inmiddels zo’n 6.000 professionals vanuit vijf lokale verkoopkantoren in Deventer (NL), Amsterdam (NL), Parijs (FR), Würzburg (DE) en Brussel (BE). Met productielocaties in Kampen (NL), Schijndel (NL) en Oss (NL), staan productinnovatie en leverbetrouwbaarheid voorop.
Om de e-commerce mogelijkheden van de gesloten webapplicatie volledig te benutten, is er gekozen voor de capaciteiten van de robuuste order- en productcatalogus capaciteiten van Magento Commerce. Voor deze oplossing was de aanwezigheid van technische kennis en ervaring met het uitbreiden van de Magento API erg belangrijk. Daarnaast is de API uitgebreid met verschillende maatwerkfunctionaliteiten. Dit was noodzakelijk omdat niet alle frontend functionaliteiten beschikbaar waren in de API van Magento.
- Tijmen Bruggeman, Developer bij Print.com
De frontend van de Print.com-webapplicatie is volledig headless. Dit betekent dat de front- en backend van elkaar losgekoppeld zijn. Dat de webapplicatie headless is heeft meerdere voordelen; de bestelomgeving kan modulair gebouwd worden en is sneller dan een traditionele Magento webshop. Er is meer flexibiliteit omdat het mogelijk is de bestelomgeving optimaal af te stemmen op wensen en behoeften van de gebruiker. Daarnaast is veiligheid ook een belangrijke pijler: Magento is niet direct te benaderen, alleen via de API.
De prijs berekenen van drukwerk is zeer specialistisch vanwege de vele factoren die hierbij meespelen. Wanneer er een product wordt ingeladen worden er 500 calculaties gedaan. Er is daarom besloten om de prijsberekening door Print.com zelf te laten aanleveren. Met de configurator van Experius is dit mogelijk. Wanneer er op de productpagina een drukwerkconfiguratie wordt gedaan, wordt de prijsberekening via de Experius configurator realtime via Magento opgevraagd bij de prijsservice van Print.com. Een prijs berekenen gaat supersnel: 15 tot 20 milliseconden. Dagelijks worden er ongeveer 1,2 miljoen prijsberekeningen gedaan.
In de gesloten webapplicatie van Print.com zien de gebruikers alle bestelopties in één scherm. Hierdoor is het mogelijk om in slechts twee stappen te bestellen. Daarnaast is het mogelijk om per winkelwagenitem meerdere ontwerpen aan te leveren én meerdere afleveradressen in te voeren. Hierdoor kan een oplage van bijvoorbeeld 10.000 stuks met verschillende ontwerpen direct naar een x aantal filialen verzonden worden.
Marco Aarnink, oprichter van Print.com, is geen onbekende in de printmarkt. Met Print.com maakt hij zijn rentree om internationale drukwerkdromen te verwezenlijken. Zijn nieuwe printplatform staat voor ambacht, creativiteit en pure passie. Deze kernwaarden gecombineerd met hun e-commerce omgeving is wat Print.com onderscheidend maakt.
Je wilt op de hoogte zijn van wat er speelt in e-commerce. Logisch. Schrijf je daarom in op onze nieuwsbrief. Zouden wij ook doen.