Waarom D2C E-commerce?

Meer weten over het aankoopproces van jouw producten en diensten, meer controle over hoe jouw merken en producten worden neergezet, meer data om te testen en leren. Klinkt goed toch? Steeds meer leveranciers en producenten kiezen er daarom voor om (ook) direct aan de consument te verkopen. Uit onderzoek van Episerver blijkt dat 41% van de B2B ondernemingen overwegen om komend jaar een D2C kanaal toe te voegen aan hun e-commerce kanalen.

Deze verschuiving in de keten biedt jou als merk, producent of fabrikant voordelen, maar ook uitdagingen, want alle zaken die voorheen door de retailer werden geregeld, komen nu op jouw bordje. 

Hoe speel je hier op in en wat kan een D2C strategie voor jouw e-commerce business betekenen?

Lees snel verder. 

Klant ervaring: Experience, experience, experience

Voor consumenten moet tegenwoordig elke ervaring (experience) naadloos en perfect zijn. Ook online. 
Door zelf de klantreis in handen te hebben, bepaal jij wat de klant ervaart op jouw D2C webshop en welke invloed dit heeft op jouw business. Die invloed op hoe jouw merk ervaren wordt, wil je niet zomaar uit handen geven aan een tussenpersoon. Werk je met zowel een verkoopkanaal voor consumenten en een kanaal voor retailers en distributeurs, dan is het zaak om duidelijke afspraken te maken over communicatie en het inzetten van jouw merk. Denk aan het gebruik van logo, prijsafspraken en de te tonen productinformatie. 

De invloed de je hebt op de customer journey kan goud waard zijn, mits je dit goed inzet en op de momenten waar de klant met je in aanraking komt, je consistent die goede ervaring biedt. 

 

Data geeft jou meer klantinzicht

Door direct aan de consument te verkopen, krijg jij alle bijbehorende data. Zoals conversie, zoekgedrag, clicks, interacties en verkoophistorie. Betrouwbare en actuele data die jij kan inzetten voor betere proposities, A/B testen, verbeteren van conversie en personalisatie. Deze informatie is ook erg waardevol voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Deze data haal je straks eenvoudig uit jouw eigen D2C e-commerce platform. 

 

Maak de (over)stap naar D2C Verkoop ONLINE

Het rechtstreeks aan consumenten verkopen kan een eerste stap zijn in e-commerce voor jou als producent of merk.   

Zoals bij elke strategische stap, start je met de doelstellingen. Wat wil je bereiken en op welke termijn? 

Betrek de interne stakeholders bij deze stap, zodat zij begrijpen welke doelen je wilt bereiken en wat er van hen wordt verwacht. 

Veel e-commerce platformen zijn in de basis perfect ingericht om snel op weg te helpen. Let bij de keuze voor een platform op dat je het helpt bij het realiseren van je doelen, maar vooral dat het aansluit bij wat jouw klanten gaan verwachten. Kun jij ze met dit platform verrassen en blijven verrassen? Schaalbaarheid en toekomstbestendigheid zijn belangrijke criteria. Ook het werken met een e-commerce platform moet zo efficiënt mogelijk gaan, want jij wil aandacht geven aan de klant. Qua keuze kan je van een single-page webshop gaan naar het ultieme:  een website, webshop en app in 1. 

Ga voordat je een e-commerce platform inricht na welke processen het online verkopen raken. Bijvoorbeeld over hoe je de fulfillment gaat inrichten.  Moet het samenwerken met een CRM systeem? En welke prijzen hanteer je voor je producten? Hoe ga je om met voorraad? Wat is je retourbeleid? Ga je ook verkopen op marketplaces?

Onze e-commerce specialisten hebben vaker met dit spreekwoordelijke bijltje gehakt en helpen je graag deze stap succesvol te zetten.

Een mooi voorbeeld van een partij die jou is voorgegaan is Dollar Shave Club, die met hun 1:33 minuten durende video de e-commerce wereld in stapten. Lees hun verhaal hierEind vorig jaar pakte ook Nike de kans om direct aan consumenten te verkopen, waarbij ze zelfs de harde keuze maakten om Amazon te verlaten. 

D2C e-commerce combineren met offline verkoop via eigen winkels, retailers of distributeurs?

Dan schaar jij je in een rijtje met niet bepaald kleine namen als Coca Cola, Ace & Tate en Heineken (met Beerwulf). Zij laten zien dat je succesvol deze kanalen naast elkaar kan laten bestaan.  

Het werken met retailers en distributeurs in combinatie met D2C kan tricky zijn, want jouw D2C kanaal wordt een extra concurrent.  Wees duidelijk intern en extern wat je overwegingen zijn om deze stap te nemen en wat je plannen zijn met de kanalen, zodat je uit beide het beste kunt halen.

Daarnaast geldt ook voor deze stap dat je door de juiste keuze voor een e-commerce platform, de merkbeleving en de systemen die je er bij inzet, een springplank hebt om succesvol in D2C online verkoop te worden. Wij denken graag mee!

  

Lees ook ons artikel over de voordelen en valkuilen van direct verkopen aan merken

Wat doet D2C e-commerce voor jouw onderneming: 

  • Efficiëntie: 
    Jij en jouw team beheren 1 website, webshop en app in één;
  • Consistente communicatie: 
    Meer controle over hoe producten worden gepresenteerd en welke prijzen ze krijgen;
  • Merkwaarde vergroten:
    Je eigen merkwaarde opbouwen en vergroten;
  • Inzicht in klantbehoeftes:
    Waardevolle consumentendata als clicks, conversie, zoekgedrag;
  • Snellere time-to-market:
    Beter en sneller testen, leren en nieuwe proposities op de markt brengen;
  • Meer loyale klanten:
    Relatie en vertrouwen opbouwen met de consument;
  • Groei:
    Hogere marges en hogere omzet.
experius-cases-ecommerce-markten

Yannick_Roling_Experius

Yannick Röling

E-commerce consultant

Email Addressyannick@experius.nl

Dennis-van-den-Bogaard-Experius

Dennis van den Bogaard

E-commerce Consultant

Email Addressdennis.vandenbogaard@experius.nl