Waarom D2C E-commerce?

Meer weten over het aankoopproces van jouw producten en diensten, meer controle over hoe jouw merken en producten worden neergezet, meer data om te testen en leren. Klinkt goed toch? Steeds meer leveranciers en producenten kiezen er daarom voor om (ook) direct aan de consument te verkopen. Deze verschuiving in de keten biedt jou als producent of leverancier voordelen, maar ook uitdagingen, want alle zaken die voorheen door de retailer werden geregeld, komen nu op jouw bordje. 

Hoe speel je hier op in en wat kan D2C voor jouw e-commerce business betekenen? Lees snel verder. 

Experience, experience, experience

Voor consumenten moet tegenwoordig elke ervaring (experience) naadloos en perfect zijn. Ook online. 
Door zelf de klantreis in handen te hebben, bepaal jij wat de klant ervaart op jouw D2C webshop en welke invloed dit heeft op jouw business. Die invloed op hoe jouw merk ervaren wordt, wil je niet zomaar uit handen geven aan een tussenpersoon. Werk je met zowel een verkoopkanaal voor consumenten en een kanaal voor retailers en distributeurs, dan is het zaak om duidelijke afspraken te maken over communicatie en het inzetten van jouw merk. Denk aan het gebruik van logo, prijsafspraken en de te tonen productinformatie. 

 

Data geeft jou meer klantinzicht

Door direct aan de consument te verkopen, krijg jij alle bijbehorende data. Zoals conversie, zoekgedrag, clicks, interacties en verkoophistorie. Betrouwbare en actuele data die jij kan inzetten voor betere proposities, A/B testen, verbeteren van conversie en personalisatie. Deze informatie is ook erg waardevol voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Deze data haal je eenvoudig uit jouw eigen D2C e-commerce platform. 

 

Maak de (over)stap naar D2C Verkoop ONLINE

Het rechtstreeks aan consumenten verkopen kan een eerste stap zijn in e-commerce voor jou als producent of leverancier.   

Een platform als Magento Commerce is in de basis perfect ingericht om je hierbij snel te helpen. Met features als company account management, flexibele betalingsopties, aanpasbare prijzen,
en snel bestellen en offreren. Denk wel verder dan alleen de keuze voor een e-commerce platform. Bijvoorbeeld over hoe je de fulfillment gaat inrichten. En welke prijzen hanteer je voor je producten? Hoe ga je om met voorraad? Wat is je retourbeleid? Ga je ook verkopen op marketplaces? Betrek de interne stakeholders bij deze stap, zodat zij begrijpen welke doelen je wilt bereiken en wat er van hen wordt verwacht. Onze e-commerce specialisten hebben vaker met dit spreekwoordelijke bijltje gehakt en helpen je graag deze stap succesvol te zetten. Een mooi voorbeeld van een partij die jou is voorgegaan is Dollar Shave Club, die met hun 1:33 minuten durende video de e-commerce wereld in stapten. Lees hun verhaal hier

Wil je D2C  e-commerce combineren met bestaande offline verkoop via eigen winkels, retailers of distributeurs?

Dan schaar jij je in een rijtje met niet bepaald kleine namen als Coca Cola, Ace & Tate en Heineken (Beerwulf). Zij laten zien dat je succesvol deze kanalen naast elkaar kan laten bestaan. 

Het werken met retailers en distributeurs in combinatie met D2C kan tricky zijn, want jouw D2C kanaal wordt een extra concurrent.  Wees duidelijk intern en extern wat je overwegingen zijn om deze stap te nemen en wat je plannen zijn met de kanalen, zodat je uit beide het beste kunt halen.

Daarnaast geldt ook voor deze stap dat je door de juiste keuze voor een e-commerce platform en de systemen die je er bij inzet, een springplank hebt om succesvol in D2C online verkoop te worden. Wij denken graag mee!

Dus, wat doet D2C e-commerce voor jouw onderneming: 

  • Meer controle over hoe producten worden gepresenteerd en welke prijzen ze krijgen;
  • Je eigen merkwaarde opbouwen en vergroten;
  • Waardevolle consumentendata als clicks, conversie, zoekgedrag;
  • Beter en sneller testen, leren en nieuwe proposities op de markt brengen;
  • Relatie en vertrouwen opbouwen met de consument;
  • Hogere marges en hogere omzet.

 

experius-cases-ecommerce-markten

 

Direct to Consumer (D2C) versus traditionele online verkoop

Deloitte zette de verschillen tussen traditionele verkoop en D2C in een overzichtelijke tabel. 

 

Tabel D2C

 

Yannick_Roling_Experius

Yannick Röling

E-commerce consultant

Email Addressyannick@experius.nl

Casper 2

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Email Addresscasper.verhorst@experius.nl