Progressive Web App (PWA) is een website gebouwd met web technologie die zich gedraagt als een app. Het biedt een unieke kans om een web ervaring te bieden die interessant is voor gebruikers. De cijfers liegen niet! Bedrijven die Progressive Web Apps hebben gelanceerd, hebben indrukwekkende resultaten geboekt. Zo zag Twitter bijvoorbeeld een toename van 65% in het aantal pagina's per sessie, 75% meer Tweets, en een daling van 20% in de bounce rate, terwijl ze de omvang van hun app met meer dan 97% verminderden. Dat klinkt positief, maar "elk nadeel heb z'n voordeel":  we hebben alle voor-en nadelen van PWA met Magento PWA Studio voor je op een rijtje gezet!

 

De voordelen van een PWA


1. Snelle laadtijd geeft rust 

Een PWA is razendsnel, en dat is maar goed ook. Volgens statistieken van Google verlaat 53% van de bezoekers je mobiele website als het laden langer dan 3 seconden duurt. Hoe langer de laadtijd, hoe sneller je bezoekers je website weer verlaten en dat betekent minder verkoop. Laadtijd is dus cruciaal voor e-commerce. Doordat een PWA compact is en in één keer als app in je browser wordt ingeladen, is de snelheid te vergelijken met een native app. Belangrijk effect van de snelheid is dat dit rust geeft aan de bezoekers. Geen afleiding, geen vertraging, gewoon snel en gemakkelijk online kunnen bestellen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven én dat er meer conversiedoelen behaald worden.

Het meest gebruikte voorbeeld van het succes dat een PWA kan brengen is waarschijnlijk AliExpress. Zij mochten na de implementatie van PWA de volgende succescijfers noteren:

  • Gemiddeld 104% meer conversie uit nieuwe gebruikers, op alle smartphones
  • 82% meer conversie uit iPhone gebruikers
  • 200% meer pageviews per sessie, op alle smartphones
  • 74% langere sessies op de webshop, bij alle smartphones

 

2. Verbeterde gebruikerservaring

Digitale bezoekers zijn veeleisend, alles moet zo snel en gemakkelijk mogelijk verlopen, want voordat je het weet is de bezoeker weer weg. PWA is interessant voor merken die bezoekers een optimale ervaring willen bieden, vooral op mobiel. Het heeft de look & feel van een app waardoor de vereiste touchpoints worden geminimaliseerd. Dit maakt sneller surfen en afrekenen mogelijk. Is je klant is the middle of nowhere? Geen probleem! Zij kunnen zelfs offline of met slechte verbinding een PWA gebruiken door de 'service workers' die zorgen dat wat bekeken is gechached wordt en dus bekeken kan worden. Daarnaast ka een bezoeker met een klik op de pop-up een PWA toevoegen aan het startscherm van een mobiel, net als een native app. PWA’s werken zichzelf actief in realtime bij, waardoor periodieke updates van een applicatie niet meer nodig zijn. Je klant beschikt dus altijd over de gewenste update zonder dat je daar (handmatig) updates voor installeert. Lang verhaal kort, app stores worden overgeslagen, updates worden automatisch doorgevoerd en opslagruimte wordt bespaard! PWA maakt het ontdekken, downloaden en gebruiken van een PWA zo eenvoudig als maar kan.

 

3. Niet afhankelijk van App Stores voor lancering & updates

Een native app wordt specifiek ontwikkeld voor een platform (Android, iOS, Windows Phone) en wordt aangeboden in de App-store. Daarentegen wordt een web-app niet aangeboden in de App-store, omdat die wordt gehost op het web. Geen app stores betekent veel vrijheid op het gebied van de voorwaarden en overeenkomsten die worden opgelegd door aanbieders als Apple of Android. Het afdragen van 30% van je inkomsten wordt dus ook van de tafel geveegd! Bij het ontwikkelen van een PWA hoef je dus geen rekening te houden met de besturingssystemen Android of iOS. En worden updates in de achtergrond gedraaid, zonder dat je hiervoor een nieuwe versie in een store hoeft te zetten. Bovendien werkt een PWA op iedere browser en elk device, ongeacht de grootte van het scherm. Nagenoeg alle moderne webbrowsers voor iOS en Android ondersteunen een PWA, waaronder Firefox, Chrome en Safari.

 

4. Lagere ontwikkelkosten

De ontwikkeling van een native app is kostbaar, omdat ze per platform en store worden ontwikkeld. Voor zowel Android als iOS moeten er aparte ontwikkel- en onderhoudskosten worden gemaakt. Een PWA is door zijn integrale bruikbaarheid goedkoper en eenvoudiger te programmeren. Simpelweg omdat er één applicatie nodig is die als website en als app functioneert. Dit bespaart tijd en dus kosten.

 

5. Verhoogt de gemiddelde bestelwaarde

Wanneer je een PWA goed inzet, draagt het bij aan de groei van omzet vanuit e-commerce. Dit komt voornamelijk door de toename in mobiel gebruik en de normaal gezien “slechte” conversies die we daar zien. Met een goed uitgewerkte PWA zal het bounce percentage dalen en het aantal pageviews en de conversie sterk toenemen. Een PWA stimuleert ook een toename van de gemiddelde bestelwaarde. Hoe? Doordat shoppers snel producten en gerelateerde informatie kunnen vinden. Hierdoor kun je dus meer mogelijkheden aanbieden voor klanten en bezoekers om extra items toe te voegen aan hun winkelwagen, voordat ze afrekenen. 

Welke nadelen heeft een PWA?


1. Niet altijd goed vindbaar

Search Engine Bots, zoals van Google, verwerken geen Javascript. Dit is een probleem voor PWA's, omdat deze technologie in Javascript is gebouwd. Dit doordat ‘gewone’ statistische websites gebruik maken van server-side rendering (SSR) en websites gebaseerd op JavaScript gebruik maken van client-side rendering (CSR). Bij gewone statische websites wordt de HTML geheel klaargezet op de server, terwijl bij een op JavaScript gebaseerde website (PWA) de HTML opgebouwd wordt aan de client-kant. Lees meer op de website van Magento

Een SEO-bot kan een PWA dus niet optimaal renderen zonder server-side rendering (SSR). Als gevolg daarvan scoort een PWA laag op SEO Ranking. En dat niet alleen: communicatiesystemen zoals Whatsapp of Slack missen context bij het doorsturen van een link vanuit een PWA. Dit betekent dat het ontbreken van een foto of metabeschrijving niet doorkomt, terwijl dit net zo belangrijk is!

Voor dit probleem hebben wij een oplossing ontwikkeld, genaamd SeoSnap. Deze oplossing zorgt ervoor dat statische hmtl bestanden snel aan bots van de Search engines geleverd worden voor een perfecte SEO dekking. Dat betekent geen onnodige zorgen meer over  de server-side rendering (SSR). 

 

2. Hoger batterijverbruik

Een PWA onttrekt meer energie aan de batterij van een mobiele telefoon vergeleken met een standaard e-commerce frontend of een native app, omdat ze in complexere code zijn geschreven. Dus moeten telefoons relatief gezien harder werken om de code te interpreteren. Daarom verbruiken PWA’s wat meer energie dan native apps. 

 

3. Bepaalde functies op mobiel zijn niet toegankelijk

Niet alle functies van een smartphone kunnen worden gebruikt met een PWA. Het is volledig afhankelijk van het besturingssysteem dat je gebruikt. In tegenstelling tot iOS-apparaten ondersteunen Android-gebaseerde apparaten meer opties voor progressive web apps. Zo heeft Android toegang tot bluetooth en gekoppelde apparaten, maar is dit in Safari en Firefox nog niet mogelijk. Daarnaast beperkt Apple de toegang tot Face ID, Touch ID, Siri, ARKit en andere functionaliteiten.

 

Meer weten? Lees hier alle ins- en outs van onze Experius PWA Magento standaard én wat dit oplevert voor jouw organisatie.