DE UITDAGING

E-commerce groeit sneller dan ooit. Als we de cijfers moeten geloven, wordt dit in de toekomst alleen maar meer. Maar wat geeft de doorslag om als zakelijke klant een online bestelling te plaatsen? Het antwoord is eenvoud. Complexe webshops waar eindeloze formulieren ingevuld moeten worden krijgen slechts gefrustreerde bezoekers. Online bestelgemak is het allerbelangrijkste voor de klant. Groothandel Plinten & Profielen Centrale (PPC) heeft zo’n e-commerce omgeving waar de klant snel en gemakkelijk kan bestellen. Hoe we deze samen ontwikkelden en wat dat betekent voor de eindklant en de groei van e-commerce, vroegen we aan Harold de Graaf, projectmanager bij PPC. 

 

 


PPC is een échte groothandel, die zich richt op winkelketens, zzp’ers en winkels. De webshop is gericht op de ZZP’ers en winkels. Een conservatieve markt, die wél steeds digitaler wordt. De totaalleverancier voor parketteurs en andere vloerspecialisten biedt een breed assortiment aan verschillende soorten vloeren. Dat maakt het in de B2B webshop nóg belangrijker dat de klant zo efficiënt mogelijk de juiste producten kan vinden. 

Samen met PPC gingen we dit uitdagende project aan, met één belangrijk doel voor ogen:

Een gebruiksvriendelijke, herkenbare e-commerce omgeving waar de klant zo snel en gemakkelijk mogelijk de juiste producten kan vinden én bestellen.

Experius_Magento_logo
Magento 2 Open Source
experius_logo_elasticsearch
Elasticsearch
Logo-tinxit
Prijsmodule
logo-dynamics-365
ERP

“Aan het einde van het Magento 1 traject bestelde 70% van de klanten via online, dit is in de huidige Magento 2 omgeving gestegen naar 75%. De webshop is nu ons best presterende bestelkanaal.”

Harold_Foto_2-1
Harold de Graaf
Project Manager - Plinten en Profielen Centrale
Digitale transformatie voor PPC-1

Digitale transformatie voor PPC

Het begon dertien jaar geleden met de lancering van een website waar je producten kon bestellen, waarmee PPC zich direct onderscheidde van haar concurrenten. ‘’We begonnen met de service: vóór 24:00 besteld, de volgende dag in huis. Dat deden we in 2007 al, dat was toen heel uniek. Nu zie je niet meer anders.’’ aldus Harold de Graaf, projectmanager bij Plinten & Profielen Centrale. Dit past perfect bij één van de belangrijkste drijfveren van PPC: vooruitlopen in de branche door middel van automatisering.

“Aan het einde van het Magento 1 traject bestelde 70% van de klanten via de website, dat is nu gestegen naar 75% en daarmee is online het beste bestelkanaal.” vertelt Harold. 25% van het bestellen gebeurt nog telefonisch. Het is voor PPC geen probleem dat een klein deel van de klanten niet via de webshop koopt. Tot een paar jaar geleden bestelden sommige klanten zelfs nog per fax. Dit laat zien dat de klanten van PPC het prettig vinden om producten te bestellen via een manier die voor hen het beste werkt. 

Migreren van Magento 1 nar Magento 2 PPC-1

Migreren van Magento 1 naar Magento 2

Het overstappen van Magento 1 naar Magento 2 was voor PPC een logische volgende stap in hun e-commerce strategie. PPC was tevreden over Magento en daarnaast heeft het bedrijf veel kennis over het e-commerce platform. Met deze overstap is PPC geen tijd kwijt aan het leren kennen van een nieuw pakket. Hoe de webshop er uit moest komen te zien had PPC goed voor ogen: een herkenbare look die minimaal afwijkt van de oude omgeving.

Een bewuste keuze die PPC maakte. Waarom? Door hergebruik van de look & feel hoeft de klant geen nieuwe stappen te ontdekken of zaken aan te leren. 

“We zijn live gegaan en hebben niet eens een melding op de site gezet dat we naar Magento 2 zijn overgestapt. De klanten hebben hiervan niets gemerkt en de herkenbaarheid van het bestelproces is overeind gebleven.” vertelt Harold. 

De B2B Magento webshop richt zich volledig op het bestellen van producten. “Alles is erop gericht om de klant zo snel mogelijk aan zijn producten te helpen op een zo gemakkelijk mogelijke manier. De meeste klanten zitten meerdere malen per dag op onze site, dus we houden het rustig en clean, maar vooral gebruiksvriendelijk.” licht Harold toe. Binnen B2B e-commerce is ‘self service’ een belangrijke wens van klanten, dus geen onnodige en afleidende informatie die voor verwarring kan zorgen. Maar wel veel handige functies die de klanten nog beter helpen in het online bestelproces.  

De productpagina’s zijn bijvoorbeeld ontzettend overzichtelijk en compleet. Je kunt hier gerelateerde artikelen bestellen en met de “Bestel mee feature” zie je direct welke hulpmiddelen of gereedschappen je niet mag missen bij je bestelling. 

 

Group 3

De beste B2B e-commerce features

PPC heeft op hun B2B webshop nog veel meer gemak en ‘self service' toegepast. We lichten er een paar sprekende voorbeelden uit: 

  • Met één klik bestellen in de winkelwagen. Maakt het bestellen zo snel en gemakkelijk mogelijk doordat de check-out stappen worden samengevoegd in de cart.
  • One-page fast check-out: supersnel en supersimpel. Klanten kunnen supersnel bestellen door de fast check-out module. Lees meer over deze functionaliteit.
  • Automatisch invullen en kunnen selecteren van adresgegevens. Het bestelproces verloopt hierdoor razendsnel, zo voorkom je een verlaten winkelwagen.
  • Wishlists. Meerdere favorietenlijsten aanmaken om producten sneller (terug) te vinden én bestellen. 
  • Zoek en vind wat PPC wil met de Elastic Search Booster module. Op basis van productattributen de volgorde van de zoekresultaten bepalen, die klanten te zien krijgen. Klik hier voor een video uitleg!
  • Zoveel mogelijk productinformatie verstrekken. Met werkinstructies en productbladen laat je het product aansluiten bij de verwachtingen van de klant en daalt de kans op retourverzendingen.
  • Producten bestellen in aantallen én in eenheden: bestel een doosje met 6 stuks of een pallet. Een klant hoeft niet zelf te rekenen om een volledige pallet samen te stellen, maar kan door de gedefinieerde verkoopeenheden eenvoudig een verkoopeenheid met staffelkorting bestellen. 
  • Mogelijkheid voor levering op locatie. De klant heeft de mogelijkheid om voor locatielevering te kiezen, zodat de bestelling op de door hem gewenste plek wordt bezorgd.
  • Concrete levertijd informatie op de “Hoe laat komt de chauffeur?” pagina. Gedurende de dag wordt de levertijdindicatie continue bijgewerkt zodat eventuele veranderingen worden verwerkt in de verwachte aankomsttijd. Dus geen levering tussen 09:00 en 12:00, maar een échte tijdsindicatie!
  • Voorraadstatus per filiaal. De klant kan per artikel en per filiaal de status van de voorraad zien op de productpagina. Als een artikel niet op voorraad is kunnen orders gesplitst worden (deelleveringen). PPC update de voorraad voortdurend, zodat de klant altijd op de hoogte is van de meest actuele voorraad. 

     

PPC specials-1

B2B e-commerce: de PPC “Specials”

Een e-commerce omgeving efficiënt inrichten is een lastige opgave en het aanbieden van een breed assortiment maakt het niet eenvoudiger. Om dit proces te versimpelen ontwikkelden we samen de Plintenzoeker en de Ondervloerenzoeker. Harold: “Twee heel belangrijke features om onze identiteit te waarborgen”.

De Plintenzoeker is een functionaliteit in de webshop die op eenvoudige wijze een bijpassende plint bij alle grote laminaat- en PVC-merken voor de klant zoekt. Het zoekwerk wordt uit handen genomen, zodat de klant alleen nog maar de gevonden plinten vanuit de applicatie hoeft te bestellen, met één klik op de knop. 

Om de automatische zoekfunctionaliteiten op de webshop uit te breiden werd de Ondervloerenzoeker ontwikkeld. In slechts vijf stappen wordt de klant geholpen bij het vinden van de geschikte ondervloeren. Het resultaat: PPC is haar klanten veel sneller van dienst en de klantvraag ‘welke ondervloer is geschikt voor mij?’ wordt altijd beantwoord.

Techniek is de basis voor succes PPC

Techniek is de basis voor succes

Een B2B e-commerce platform moet in de meeste gevallen een koppeling hebben met een ERP systeem. Dit zijn complexe technische koppelingen vanwege de vele data die heen en weer wordt gestuurd en die absoluut moet kloppen. Bij PPC maken ze gebruik van het ERP Systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central. De koppeling met de Magento 1 shop was zeer complex maatwerk. In de huidige Magento 2 webshop is het een combinatie van Experius maatwerk en de prijsmodule van Tinx-It.

Dankzij deze koppeling wordt in de webshop van PPC realtime (live) prijsinformatie weergegeven bij de producten. Het ERP systeem werkt met eenheden (zoals dozen), dus moet je deze kunnen bestellen op de webshop. “Kortingen gaan op eenheden, dus moet de eenheid zichtbaar zijn bij het bestellen”, aldus Harold. En dus kan een klant in de nieuwe Magento 2 webshop eenvoudig de eenheden met staffelkortingen bestellen, zoals we eerder al bespraken.

  

PPC toekomst-1

Toekomst van B2B e-commerce voor PPC

PPC staat niet stil en wil blijven doorontwikkelen. Harold: ‘’De webshop moet worden uitgebouwd tot een e-commerce omgeving waar alles in zit wat wij maar kunnen bedenken om het voor onze klant beter en makkelijker te maken’’. Een mooi streven waar wij graag aan meewerken!

Een efficiënter retour proces is één van de wensen van PPC. Retourneren kan nu alleen in de winkel of via de telefoon. Daarom zijn we bezig met de ontwikkeling van een geautomatiseerd retourformulier. Zo kan de klant eenvoudig een retour aanvragen online.  

Naast het verkopen van producten, worden op de B2B webshop video’s, nieuws- en blog artikelen gedeeld om de klant bij het gebruik van de producten te helpen. Want als je zoveel kennis hebt over je producten, is het zonde om die niet te delen. Momenteel richt PPC zich op het ontwikkelen van productvideo’s, hier wordt vakkennis in gedeeld zodat klanten het maximale uit hun producten kunnen halen. Bijkomend voordeel is dat de klant terugkomt voor meer kennis en in de toekomst dan ook steeds vaker online zal gaan bestellen.

Samenwerking met Experius

Experius_beeldmerk_blauw

Experius en PPC werken al jaren samen aan succes in e-commerce. Voor beide bedrijven is dit een samenwerking met veel nieuwe uitdagingen, innovatie, leermomenten en snel schakelen. 

“De werkwijze van Experius, met Scrum, is erg prettig. Er wordt snel geschakeld, ideeën worden gedeeld en oplossingen worden direct getest, dat zorgt er voor dat je samen aan hetzelfde doel werkt. Op deze manier worden er echt meters gemaakt. Het helpt ook dat je elkaar goed kent en met een vast team kan werken. Daar heb ik zelfs als één van de eerste klanten om gevraagd.’’

“Experius heeft veel ervaring met e-commerce en werkt al jaren aan onze shop. Tijdens onze projecten wordt er met ons meegedacht en als er problemen zijn worden we geholpen, dit zorgt voor een goede samenwerking. Samen werken we aan leuke trajecten en zijn we continu bezig met het bouwen van nieuwe functionaliteiten.’’ aldus Harold. 

Plinten & Profielen Centrale 

PPC_Experius-1

Plinten en Profielen Centrale is een flexibele totaalleverancier voor parketteurs en andere vloerspecialisten in Nederland en België. Opgericht in 1999 door Drees Klaassen, toen een eenmansbedrijf in randafwerking en nu uitgegroeid tot een topspeler in de markt. Broer en zus Peter en Lisa Klaassen vormen sinds juli 2015 de directie van PPC, een (h)echt familiebedrijf. Zij streven naar continuïteit en bieden momenteel werk aan ruim 170 medewerkers in zes vestigingen in Nederland.

Bekijk de webshop van PPC hier. De mooiste functionaliteiten zie je alleen met een login, wil je meer weten over hoe de functionaliteiten precies werken? Neem dan contact met ons op, we vertellen je er graag meer over!

   Bekijk de PPC B2B webshop        Neem contact op

Meer van dit soort innovatieve e-commerce cases zien?

VERGELIJKBARE CASES:

EDG Media
EDG Media

Een snellere en stabielere B2B e-commerce webshop, dat is het resultaat van de samenwerking tussen EDG Media, Hypernode en Experius.

Bekijk deze case
Facility Trade Group
Facility Trade Group

Een B2B sales en service portaal op basis van Magento 2 B2B Commerce

Bekijk deze case
Dijkstra Vereenigde
Dijkstra Vereenigde

Magento 2 B2B platform met 18 webshops in één omgeving, verbeterde gebruikerservaring en efficiënt product informatie management.

Bekijk deze case

Yannick 3

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressyannick@experius.nl

Casper E-commerce Consultant

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl