DE UITDAGING

GoGreen levert planten aan supermarkten, bouwmarkten en tuincentra. De organisatie opereert als schakel tussen de teler en de retail. Daarin heeft het een logistieke functie: GoGreen bestelt in volume bij een teler en verdeelt dit in kleinere aantallen naar de winkels van de klant. Daarnaast heeft de organisatie ook een rol bij het samenvoegen van producten van verschillende telers in marketingconcepten, dit aanvullen met promotiematerialen en maakt GoGreen een goede pre-selectie in het totale product arsenaal voor de klant. Zodoende wordt op de shop een totaalassortiment planten aangeboden voor de tuincentra, welke past bij het servicelevel waarop met de klant wordt samengewerkt. Sommige klanten kopen dus alleen producten van de shop, met anderen loopt een compleet marketingprogramma. 

Huidige klanten zijn gevestigd door heel Europa, de grootste markt is het Verenigd Koninkrijk. In voorbereiding op de Brexit heeft GoGreen een vestiging in de VK opgezet, zo konden huidige klanten op de manier bestellen die ze gewend waren. En was de impact op de shop minimaal. 

 

 


Het bestaande systeem was een webshop uitbreiding op Microsoft Navision. Dit werkte prettig, maar door het vele maatwerk kon GoGreen niet meeliften op bestaande functionaliteit van een systeem. Hierdoor waren zelfs de meest basale aanpassingen een bewerkelijk iets. Daarnaast was het systeem niet geschikt voor gebruik op mobiel en ook niet gebruiksvriendelijk genoeg, waardoor het simpelweg niet meer gebruikt werd door klanten.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling van een online kanaal! Reden genoeg om op zoek te gaan naar een e-commerce omgeving waarin zowel het gewenste maatwerk kan worden ingezet, als veel beschikbare standaard functionaliteit. We gingen in gesprek met Tim Roozendaal, Account Manager & Webshop Manager bij GoGreen over hoe zij het online kanaal zo hebben opgezet dat het werkt zoals het moet. Druk met alle perikelen rondom de Brexit, wilde hij graag even tijd maken om hun e-commerce verhaal met ons te delen. 

De belangrijkste uitdagingen op een rijtje: 

  • Eén platform waarbij je zowel de individuele tuincentra kan bedienen als de groepen klanten
  • Rendabel versturen van orders
  • Producten laten bestellen op basis van de beschikbaarheid
  • Bereikbaarheid voor klanten verbeteren 

 

Experius_Magento_logo
Magento 2 Commerce
logo-dynamics-365
ERP
Logo-tinxit
Koppeling NAV en ERP

“Er wordt door klanten op zondag en maandag besteld, net na de drukke dagen voor de tuincentra. Dan waren we te beperkt bereikbaar en ging in sommige gevallen de concurrent er met de bestelling vandoor. De bereikbaarheid van GoGreen is nu zoveel verbeterd dat klanten gewoon online kunnen bestellen wanneer ze willen.”

RM-RS-Tim Rozendaal-013 1
Tim Rozendaal
Account manager - GoGreen
Gogreen webshop B2B Magento

Eén platform voor alle klanten

Belangrijk voor GoGreen was het kunnen bedienen van de verschillende typen klanten, op 1 platform. En op dit platform moeten klanten hun rollen en rechten kunnen instellen, zodat ze zelf beheren wie er wat kan bestellen. Alle prijzen en informatie vind je pas achter een login, hierdoor kan GoGreen heel specifiek bepalen welke klant(groep) wat ziet. 

Dus, wat willen de klanten van GoGreen terug zien: 

  1. Individuele tuincentra: vrijheid krijgen om te bestellen wat ze willen. Deze bestelden nu voornamelijk via Excel lijsten. 

  2. Groepen: groepen tuincentra, kleinere bouwmarktketens. Zij bestellen alleen vanuit een geselecteerd assortiment. "Hier krijg je als snel met lokale rollen en rechten te maken, dat een hoofdinkoper het toestaat om een plantmanager te laten bestellen. Dit kan niet vanuit elke webshop, en we managen dit het liefst vanuit het ERP systeem." 

Magento stond bij Tim bekend als toonaangevend B2C platform, dat imago past goed bij de kleinere klanten van GoGreen. De webshop moet in dit geval de verkoper vervangen en de klant als ‘consument’ benaderen, wat het huidige systeem niet kon. 

Je kunt met Magento de kleinere klanten persoonlijk benaderen met behoud van de complexiteit van B2B: de klantspecifieke prijzen en SKU codes. Die combinatie zochten we.” 

Gogreen webshop planten B2B magento

De keuze viel op Magento 2 Commerce (B2B)

De keuze waar GoGreen voor stond was er één tussen een totaaloplossing van maatwerk functionaliteiten of een uitgebreide basis aan functionaliteiten, met daar bovenop een deel maatwerk. De combinatie van het kunnen doorontwikkelen en starten met een solide B2B basis waren bepalend voor de keuze voor Magento 2. "Het systeem dwingt je door de updates en upgrades om te blijven doorontwikkelen, en zo mee te gaan met de markt" aldus Tim.  

Binnen B2B e-commerce is het ERP systeem een cruciaal onderdeel van het bestelproces. De koppeling tussen het ERP pakket Navision en Magento moet dus betrouwbaar werken. Voor elke klant een klantspecifiek en actueel assortiment met de bijbehorende prijsafspraken vanuit Navision.

De webshop is zo ontworpen dat deze geschikt is voor alle devices, waarbij nauw gelet is op de ervaring op mobiel zodat het bestellen ook daar gemakkelijk gaat. 

Binnen Magento Commerce zit standaard een zoekfunctie waarbij op omschrijving, barcode en SKU (artikelnummer) gezocht kan worden. Omdat het GoGreen platform de mogelijkheid biedt aan klanten om eigen barcodes, artikelnummers en retail-verkoopprijzen op te geven, zijn deze klantspecifieke attributen ook doorzoekbaar gemaakt.

Data verzamelen om de communicatie steeds persoonlijker te maken, is een belangrijk argument om voor Magento 2 Commerce (B2B) te gaan. Daarbij komen de reporting en de dashboarding mogelijkheden. Dit moet nu écht het verschil gaan maken voor GoGreen en haar klanten.

Rendabel orders versturen vanuit de Magento B2B webshop

Rendabel orders versturen vanuit de Magento webshop

De producten van GoGreen worden verstuurd op rolcontainers. GoGreen wil de transportkosten per rolcontainer beperken, door een order altijd op volle containers te versturen. Wij zouden Experius niet zijn als we hier niet samen met GoGreen een mooie maatwerkfunctie voor hebben ontwikkeld.

Maak kennis met: de ‘Karrenteller’. Een functionaliteit waarbij de zogenaamde deense karren (zo heet dus een rolcontainer voor planten) met inhoud visueel weergegeven worden in de winkelmand. Je ziet het op de afbeelding hiernaast, er zit zelfs een tik 'gamification' in de webshop op deze manier.

Klanten wordt door de visuele weergave geadviseerd om zo vol mogelijke karren te bestellen. Wanneer je de bestelling aanpast, vult de karrenteller de deense karren real-time aan en zie je gelijk hoeveel je nog moet bestellen om de kar vol te maken of dat je een extra kar nodig hebt. 

Dit scheelt enorm veel tijd en onduidelijkheid bij de klanten van GoGreen. Ook krijgt de klant helderheid over kosten en gaat de organisatie efficiënt om met orderverzending.  

'We willen voorkomen dat we de klant moeten nabellen en alsnog de rekensom voor rolcontainervolume gaan maken, terwijl dat juist direct online duidelijk te zien moet zijn.’

GoGreen levering op maat Magento B2B webshop

Bestellen op basis van aflevertijd

GoGreen wil vanuit het ERP systeem regie voeren, voor zowel offline als online orders. Daarom is pas na de login het assortiment  zichtbaar. Bij het bestellen moeten twee zaken worden ingeperkt:  de producten die de klanten kunnen bestellen én de dagen waarop de order kan worden verzonden. 

In het oude bestelproces werd veel via Excel lijsten besteld, vooral door kleinere klanten. Dit betekende langer wachten op een bevestiging of reactie. 

Je kunt als klant bij GoGreen nu een aantal weken vooruit jouw planten bestellen, 24/7. Na login zie je een datumfilter specifiek voor jou als klant. Je kiest de datum waarop je de producten geleverd wilt hebben en je ziet alle producten die beschikbaar zijn voor die bezorgdatum. Alleen producten die voor jou als klant beschikbaar zijn op dát bezorgmoment, worden getoond. 

Niet alle dagen zijn voor GoGreen verzenddagen. Tim: “Per klant geven we aan welke dagen van de week vertrekdagen zijn en zij kiezen een aflevermoment in een blok van 48 uur. De klanten hebben meer aan een aflevermoment dan aan een vertrekdag. Zo weten ze precies wanneer een bestelling geleverd wordt.” 

Voor klanten is de extra bereikbaarheid en het direct weten wat ze kunnen bestellen, heel erg waardevol. Daarnaast is het voor hen niet meer wachten op de bestelling, maar gewoon bestellen op afleverdatum. Vooral daarmee onderscheidt GoGreen zich van de concurrentie.

Planten webshop GoGreen B2B Magento

De resultaten en volgende stappen voor GoGreen

GoGreen is nu 24/7 bereikbaar voor bestellingen van klanten. Klanten wachten niet meer op de e-mail van verkoop, nadat zij de Excel lijsten hebben verwerkt en behandeld. 

  • Bestellen op afleverdatum zorgt voor veel duidelijkheid bij klanten
  • Klanten zien nu gelijk welke producten zij kunnen bestellen en beheren zelf wie in hun organisatie mag bestellen
  • De extra tijd die voorheen besteed moest worden om na te bellen en de rolcontainers af te vullen, wordt bespaard 
  • Er is vanuit alle devices beter inzicht, toegang en een betere zoekfunctie

GoGreen is nog lang niet klaar met Magento en e-commerce. Het is nu tijd om de mogelijkheden van het platform nog verder uit te nutten en met de feedback van klanten een steeds beter online kanaal te krijgen: een online platform dat bol staat van gemak voor de klant. 

Samenwerking met Experius

Experius_beeldmerk_blauw

Vanaf de start is de samenwerking erop gericht geweest om de huidige situatie te veranderen naar een e-commerce omgeving die voor GoGreen, de klant en Experius een stap voorwaarts zou zijn. Gedurende het traject is direct met GoGreen afgestemd om als strategisch partner de beste ervaring voor de eindklant neer te zetten, ook als dit zou betekenen dat hierdoor de oplevertijd zou oplopen. 

"Ik ben heel blij dat we samenwerken met mensen die zeggen 'Wij weten wel wat jullie willen, we gaan iets moois voor jullie maken'.  En als het dan een keer een klein beetje misgaat, dat kan natuurlijk gebeuren. Ik zie meer voordelen dan nadelen in deze werkwijze."

 

GoGreen B.V.

logo_gogreen_experius

GoGreen levert planten aan supermarkten, bouwmarkten en tuincentra. De organisatie opereert als schakel tussen de teler en de retail. Daarin heeft het een logistieke functie: GoGreen bestelt in volume bij een teler en verdeelt dit in kleinere aantallen naar de winkels van de klant. Daarnaast heeft de organisatie ook een rol bij het samenvoegen van producten van verschillende telers in marketingconcepten, dit aanvullen met promotiematerialen en maakt GoGreen een goede pre-selectie in het totale product arsenaal voor de klant. Een deel van de klanten koopt dus producten van de shop, een ander deel koopt een compleet marketingconcept. 

De echte functionaliteiten zie je alleen met een login in de webshop van GoGreen, wil je meer hiervan zien? Neem dan contact met ons op! Je kunt in ieder geval wel een blik werpen op de website en meer leren over GoGreen. 

   Bezoek de GoGreen website        Neem contact op

Meer van dit soort innovatieve e-commerce cases zien?

VERGELIJKBARE CASES:

Bio Futura
Bio Futura

Magento B2B webshop voor een bedrijf met een duurzame en inspirerende missie in de food delivery markt.

Bekijk deze case
Facility Trade Group
Facility Trade Group

Een B2B sales en service portaal op basis van Magento 2 B2B Commerce

Bekijk deze case
Eleganza
Eleganza

Eleganza startte als early bird met Progressive Web App (PWA). Razendsnel shoppen met een superieure klantervaring.

Bekijk deze case

Yannick 3

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressyannick@experius.nl

Casper

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl