DE UITDAGING

De zakelijke koper gebruikt steeds vaker zijn mobiele telefoon om inzicht te krijgen in bestellingen en deze te plaatsen; hetzelfde geldt voor vertegenwoordigers en accountmanagers van producenten en groothandels. Een snelle en mobielvriendelijke ervaring in jouw e-commerce omgeving is dus key als je actief bent in B2B. Dijkstra Vereenigde, een B2B groothandel voor laboratoriumapparatuur en verpakkingsglas, zag dit als kans om van een verouderde Magento 1 shop over te stappen naar een e-commerce omgeving met een sterk verbeterde gebruikerservaring, een snelle laadtijd en overzichtelijk product informatie management.

 

 


Wij spreken Jelle van Geneijgen, hoofd Marketing & Communicatie bij Dijkstra Vereenigde over dit complexe, uitdagende traject.

Jelle: “We waren toe aan nieuwe webshops. De huidige webshops stammen uit 2012 en waren mobiel lastig te gebruiken. Ons doel? De nieuwe webshops moesten een flinke verbetering qua gebruikerservaring zijn en ons productbeheer beter ingericht”.

Experius_Magento_logo
Magento 2 Open Source
Experius_Akeneo_Pim_logo
Product Information Management
experius_logo_elasticsearch
Elasticsearch
exact-logo-website
Exact Globe ERP

"Met de livegang van onze webshops ontstaan er vele nieuwe mogelijkheden om de webshops optimaal af te stemmen op onze bezoekers. Ons brede en diepe assortiment wordt overzichtelijk en snel weergegeven. De kracht zit 'm in de eenvoud, het rustige design en de techniek.”

JellevanGeneijgen_DijkstraVereenigde
Jelle van Geneijgen
Hoofd Marketing & Communicatie - Dijkstra Vereenigde
2020_dijkstra_home

18 webshops in één omgeving

De Magento 1 e-commerce omgeving van Dijkstra Vereenigde bestond uit maar liefst 18 verschillende B2B webshops en één overkoepelende website. De webshops zijn productgericht, merkgericht of branchegericht. Dat is bewust zo gedaan, om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de bezoeker om te vinden wat hij/zij zoekt. Elke webshop heeft zijn eigen assortiment en toont klanten alleen de voor hen relevante producten. Snel zoeken en vinden is erg belangrijk voor hun klanten.

In laboratoriumapparatuur heeft Dijkstra Vereenigde een heel breed maar ook heel diep assortiment, dit maakt het overzichtelijk aanbieden van producten lastig. Daarom werd er al gewerkt met zogenaamde filters, maar het systeem waar de productinformatie in stond liet het filteren niet toe. Met als gevolg dat de productspecialisten de producten niet goed konden instellen.

2020_dijkstra_elastic_mobiel-1

Migreren van Magento 1 naar Magento 2

Na de inventariserende gesprekken was ons eerste advies: migreren van Magento 1 naar Magento 2. Samen zijn we tot de conclusie gekomen dat, vooral door de toevoeging van het PIM systeem, het voor de Magento 2 webshop niet noodzakelijk is om de Magento Commerce variant te nemen en te blijven bij Magento Open Source. "Dit vroeg qua realisatie een grotere investering om een aantal functionaliteiten die wij gebruiken erin te bouwen. Maar dat was het meer dan waard", aldus Jelle.

Alle producten en webshops worden nu beheerd vanuit één centrale Magento 2-installatie, waardoor (maatwerk) functionaliteiten gemakkelijk kunnen worden uitgerold voor de webshops waar deze nodig zijn. Zo is het voor een deel van de webshops mogelijk om een PDF met productinformatie te downloaden, maar wordt deze functie bij de rest van de webshops uitgeschakeld.

Aan de Magento installatie is ook de Experius elasticsearch module toegevoegd. Jelle: “Voor onze klanten is het heel belangrijk dat ze producten snel kunnen vinden.  Dat gaat in de nieuwe webshops heel gemakkelijk, vanwege de goede zoekmachine." Dijkstra Vereenigde is de zoekmachine van Elasticsearch nu volop aan het configureren met behulp van data uit de webshop: waar zoeken klanten op en bij welke pagina’s of producten moeten ze uitkomen? Zo blijven ze bezig om de gebruikerservaring steeds beter te maken.

Het is een groot voordeel dat er nu één Magento-omgeving is die moet worden onderhouden en dat de verschillende koppelingen met systemen centraal beheerd worden.

2020_dijkstra_pim

Productinformatie beheer: efficiënter en meer gebruiksgemak

Eén van de koppelingen is die met Product Information Management (PIM) systeem Akeneo. Dit lost het probleem van het instellen van de producten op, omdat de productspecialisten nu wel zelf de filters voor producten kunnen instellen. Deze filters zorgen er daarnaast voor dat producten door gebruikers sneller gevonden kunnen worden.

Jelle is blij met de resultaten: “Met PIM kunnen we alle productinformatie in welke shop dan ook beheren. Voorheen moest de shopmanager in zijn eentje in Magento informatie uploaden. We kunnen nu met 7 mensen tegelijk PDF’s en YouTube video’s toevoegen, accessoires koppelen en filters vullen. Dat bespaart ons tijd en maakt de productinformatie veel completer voor de klant”.

Akeneo als oplossing voor PIM was door Dijkstra Vereenigde al geselecteerd, dat Experius de kennis en kunde van zowel Akeneo als Magento in huis had was een groot voordeel. Alle productinformatie is vanuit PIM gekoppeld naar Magento 2, waarbij de klantinformatie uit Exact Globe is gehaald. Onze partner dealer4dealer maakte dit mogelijk door een nieuwe koppeling te realiseren.

Experius_dijkstra_koppeling_PIM_Exact

Koppeling Exact Globe, Akeneo PIM en Magento

De koppeling zorgt ervoor dat Dijkstra Vereenigde productinformatie op één plek kan beheren. Producten worden vanuit Exact Globe niet direct in Magento aangemaakt (zoals normaal gesproken gebeurt), maar eerst in Akeneo voorzien van de relevante productinformatie en vervolgens naar Magento gestuurd. Het publiceren van een onvolledig product is hiermee dus voorgoed verleden tijd.

Door de vrije inrichtingsmogelijkheden van Akeneo is een goede afstemming nodig geweest tussen alle partijen om het juiste eindresultaat te bereiken. Naast synchronisatie van verschillende standaard velden is de grote kracht van deze koppeling het gebruik van de zogenaamde ‘mapping’ tabellen. Hierdoor kun je in de basis heel veel velden aan elkaar koppelen. Deze koppeling is dynamisch, wat betekent dat dealer4dealer naast de basisfunctionaliteit de koppeling eenvoudig voor Dijkstra Vereenigde kan aanpassen. 

Lees meer over de mogelijkheden van de koppeling tussen PIM en Exact in het artikel van dealer4dealer.  

2020_dijkstra_mobielvriendelijk-1

Webshop design: clean en mobile friendly

Een flinke verbetering qua gebruikerservaring begint bij het design van de webshop. Ook in B2B e-commerce. Vergeleken met de oude webshops zijn er grote veranderingen doorgevoerd. Jelle: “De belangrijkste veranderingen zijn dat alle webshops mobile friendly zijn en schermbreedtes volledig benut worden. Maar ook is er qua design meer rust in alle webshops gebracht. Dat was hard nodig. Juist omdat we zo veel informatie op onze webshops hebben, is rust heel belangrijk. Je wilt geen hysterische webshop.” Alle pagina's zijn opgebouwd met de Experius Content Manager. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om eenvoudig een platte tekstpagina in Magento om te zetten in een pagina met banners, uitgelichte blokken en andere bijzondere opmaak.

Daarnaast is de laadsnelheid van de webshops flink verbeterd. "Daar hadden we in Magento 1 problemen mee", zegt Jelle. "We zijn overgegaan naar een andere webhoster: Byte (partner van Experius). Hun Hypernode oplossing heeft een positieve invloed op de laadtijd van de webshops.” 

2020_dijkstra_offerte_desktop2

Binnen 3 minuten een offerte aanvragen

Als de Magento installatie in de basis niet alle gewenste functionaliteit biedt, hebben we bij Experius een groot aantal modules voor B2B e-commerce op de plank liggen om direct in te kunnen zetten. Jelle: “Voor bijna alle laboratorium webshops is onze offertemodule een belangrijk onderdeel. Onze klanten willen een offerte kunnen aanvragen in plaats van gelijk een order plaatsen. Dit komt omdat zij vaak zelf niet de uiteindelijke bestelling plaatsen, maar dit via een inkoopafdeling gaat”. De Experius offertemodule is zo gebouwd dat de uiteindelijke offerte aan alle inkoopvoorwaarden voldoet. De offerte wordt automatisch gegenereerd van de producten die aangevraagd worden in combinatie met de online prijzen.

“Binnen drie minuten krijgt de klant een e-mail met de offerte, zonder dat hier een vertegenwoordiger aan te pas komt. Uiteraard krijgen onze vertegenwoordigers wel een notificatie zodat ze de offerte kunnen controleren en kijken of er maatwerk of advies nodig is”, sluit Jelle af.

Samenwerking met Experius

Experius_beeldmerk_blauw

Dijkstra Vereenigde is tevreden over de samenwerking.  “Wij zijn blij met het eindresultaat en het advies van Experius", zegt Jelle. "Samen zijn we er op uitgekomen dat met onze wensen een Open Source licentie voldeed. En dat bepaalde wensen, ook los gebouwd konden worden. Daarnaast adviseerde Experius ons hoe onder andere de laadsnelheid verhoogd kon worden en de gebruikerservaring verbeterd kon worden. Het project is twee maanden later dan gepland opgeleverd. Gezien de omvang van dit project en technische uitdagingen een acceptabele uitloop. Een investering die het meer dan waard is”. 

"Eén aanspreekpunt voor Magento en voor PIM zaken hebben", was een belangrijk feedback punt van Dijkstra Vereenigde; wat we hebben opgelost door deze beide rollen neer te leggen bij de klantcoördinator van Experius.

 

Dijkstra Vereenigde 

Dijkstra-logo-experiusDijkstra Vereenigde is al ruim 60 jaar leverancier van A-merk laboratorium equipment en verpakkingsglas (glazen flessen en potten). Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in maatwerk oplossingen tot industriële schaalgrootte, ze voorzien ziekenhuizen en universiteiten in producten als ultrasoonbaden, koelkasten, weegschalen en centrifuges.

Benieuwd naar de live shop van Dijkstra Vereenigde of wil je meer weten over mobile friendly design voor
B2B e-commerce? 

   Bekijk de Dijkstra Vereenigde shop hier        Lees meer over design voor e-commerce

Meer van dit soort innovatieve e-commerce cases zien?

VERGELIJKBARE CASES:

Gispen
Gispen

Een Magento B2B webshop die inspireert en verleidt. Met een consistente customer experience door de combinatie van webshop en website in 1 platform. Gekoppeld met Infor ERP.

Bekijk deze case
Facility Trade Group
Facility Trade Group

Een B2B sales en service portaal op basis van Magento 2 B2B Commerce

Bekijk deze case
Eleganza
Eleganza

Hoe Eleganza als early bird startte met Progressive Web Apps (PWA)

Bekijk deze case

Yannick 3

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressyannick@experius.nl

Dennis-van-den-Bogaard-Experius

Dennis van den Bogaard

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressdennis.vandenbogaard@experius.nl