DE UITDAGING

Boots is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met inmiddels 60 vestigingen in Nederland, krijgt het bedrijf steeds meer bekendheid. En dat is precies wat Boots wil. Marijn Soetekouw, online manager Boots Nederland: “De combinatie van een apotheek en een retail winkel is ongewoon in Nederland. Mensen zijn niet gewend om naar een apotheek te gaan en hier ook producten te kopen voor de dagelijkse of persoonlijke verzorging. Hiervoor gaan ze vaak naar de standaard drogisterij. Tijd om de wereld te laten zien dat Boots beide in huis heeft!”.

Experius hielp Boots met een nieuw Magento 2 Commerce Cloud platform, compleet met design en daarnaast Akeneo’s Product Information Management systeem.

 

 

Een goede omnichannel strategie is erg belangrijk voor Boots. In 2012 is er gekozen om de doelgroep, naast de lokale apotheek, een digitale ervaring aan te bieden. Dit werd gerealiseerd in een webshop, welke was gebouwd op Magento 1. Maar, met het einde van Magento 1 in zicht, werd Marijn in 2019 gedwongen om na te denken over een nieuw e-commerce platform.
Marijn: "Wat ik wil is een goed werkend technisch platform met de technieken van nu, een jasje van nu en het doel van morgen halen. Daarom hebben we gekeken welk e-commerce platform high-end en betaalbaar is binnen de huidige markt. Dat bleek nog steeds Magento te zijn. Wél  is er besloten om over te stappen van Magento Open Source naar Magento Commerce Cloud. Hierdoor zijn we klaar voor de aankomende jaren. Én kunnen we verder opschalen door gebruik te gaan maken van alle (nieuwe) digitale technieken die nu bekend en handig zijn. Een stabiel en snel platform mag hierin als fundering niet ontbreken”.

Experius_Magento_logo
Magento 2 Commerce Cloud
Experius_Akeneo_Pim_logo
Akeneo PIM
experius_logo_elasticsearch
Elasticsearch
SAP_ERP
SAP ERP

“Het e-commerce traject ga je écht samen als een team aan, dat is de kracht van Experius”.

Marijn_Boots
Marijn Soetekouw
Online Manager Boots Nederland
Experius_Boots_Mockupdesktop_responsive_design

Twee vliegen in één klap

Bij een nieuw platform hoort ook een nieuw geheel responsive jasje, vond Boots. Daarom is er extra aandacht besteed aan het design van de Magento 2 webshop. Dat zorgde voor twee vliegen in één klap, aangezien het bedrijf onlangs een geheel nieuwe huisstijl kreeg, welke wereldwijd is doorgevoerd. Met deze huisstijl als leidraad, kregen onze designers het vertrouwen en de vrijheid om een nieuwe, online stijl neer te zetten. Dit bestaat natuurlijk niet alleen uit een visueel jasje. Voordat onze designers aan de slag gingen, vonden er enkele strategische sessies plaats waarin de visiepijlers werden bepaald: verkopen, informeren en doorverwijzen. Deze werden daarna gebruikt om te bepalen welke onderdelen prioriteit hadden.


Iteratief design proces

Samen met Boots zijn we een iteratief proces aangegaan: hierbij werd de eindoplossing steeds verbeterd door, gedurende de verschillende fases van het design traject, meerdere feedbackmomenten te plannen. Bij elk component dat werd gedesigned, keken onze designers of dit aansloot bij één van de drie pijlers van Boots. Sloot het aan? Mooi! Zo niet, dan werd het component aangepast of niet ontwikkeld.

2020_casemockup_laptop

Een vergeten kindje: de checkout

Een vergeten kindje binnen webshops zijn vaak de checkouts. Jammer! Dit is namelijk een cruciaal moment, aangezien de bezoeker hier bepaalt of hij of zij de order plaatst of niet. Experius heeft hier dan ook uitvoerig aandacht aan besteed. Wanneer de klant tijdens het afrekenen zijn e-mailadres intypt en er blijkt dat er al een account bestaat op dit e-mailadres, komt er automatisch een extra veld bij waar de klant zijn wachtwoord kan invoeren. Dit zorgt ervoor dat de klant niet nogmaals zijn e-mailadres hoeft in te vullen. Daarnaast worden alle velden gevalideerd. Als het veld rood kleurt, ziet de klant gelijk dat hij iets verkeerd heeft ingevoerd. Marijn: “Ik weet zeker dat het invullen van je giftcardcode of kortingsvoucher in één veld al een hele verbetering zal zijn. Klanten voeren de codes momenteel in de verkeerde vakje in en geven aan dat de code dan niet juist is of niet werkt”.

2020_casemockup_mobiel-1

Alles in één overzicht

De webshop is aangevuld met de apotheekfinder. Dit is een zoekpagina waar alle Boots apotheken in Nederland staan afgebeeld op een interactieve kaart. Wanneer bezoekers op zoek zijn naar de dichtstbijzijnde apotheek, komt deze bovenaan te staan. Daarnaast heeft iedere apotheek zijn eigen pagina. Hierop staan hun contactgegevens, openingstijden, maar ook eigen content zoals belangrijke mededelingen of dat er een medicijnkluis aanwezig is . Marijn: “Meer dan 60% van onze gebruikers werkt mobiel. Het nieuwe design en de apotheek finder zal  bijdragen aan een verbeterde klantervaring”.

2020_casemockup_pim

Efficiënter productdata beheren

Tijdens het Magento 2 project kwam ter sprake dat Boots enkele interne processen rondom het beheren van hun productdata wilde optimaliseren. Marijn: “We hadden geen goed overzicht van alle productdata, konden geen automatische flows instellen om te kijken welke producten nieuw of op voorraad zijn en kende geen rapportage”. Boots stond te springen om een compleet overzicht én het liefst een systeem waarbij je meerdere talen kunt beheren. “Experius raadde op hun beurt het Product Information Management (PIM) systeem van Akeneo aan. Een betaalbaar en schaalbaar systeem waar we erg tevreden over zijn”, vertelt Marijn.

 

De implementatie van een PIM-systeem was een moment waarop Boots een stapje terug kon doen om hun oude workflow en datastructuur samen met Experius te evalueren. In deze evaluatie nam Experius de leiding door drie Akeneo workshops te organiseren waarin we samen de oude workflow en datastructuur geoptimaliseerd in Akeneo hebben gezet. Deze nieuwe structuur wordt automatisch gesynchroniseerd met de Magento 2 omgeving, waardoor wijzigingen in Akeneo direct beschikbaar zijn op de webshop. Marijn: “Dankzij het PIM-systeem kunnen we ons voorbereiden op een meertalige site en verkoop binnen Europa. We kunnen zo efficiënter werken en hebben een beter overzicht van alle productdata”.

Samenwerking met Experius

Experius_beeldmerk_blauw
Over de samenwerking met Experius is Marijn zeer tevreden. “De kracht zit ‘m in het feit dat Experius een no-nonsens bureau is en zich focust op alleen Magento en Akeneo platformen. Experius biedt niet alles aan op het gebied van e-commerce, maar schakelt ook over in een adviserende rol naar de juiste partners”, vertelt Marijn.

Tijdens de maandelijkse focusweken, werd door het e-commerce team één hele week aan Boots gewerkt. Marijn: “Wat ik fijn vind aan het werken bij Experius op het kantoor, is dat je direct samenwerkt met het team. Face-to-face contact werkt véél beter dan dat alle communicatie per e-mail of telefonisch moet. Je schudt elkaar de hand, lacht met elkaar en speelt een keer een potje tafeltennis. Dat teamgevoel dat hierdoor wordt ontwikkeld, is het verlengstuk van een partnerschap. Het e-commerce traject doe je écht samen, dat is de kracht van Experius”.

 

 

Boots in het kort

Experius_Boots_website_logo
Boots heeft al meer dan 170 jaar ervaring in Health en Beauty en heeft alles in huis op het gebied van gezondheid en welzijn. Boots begrijpt dat er goed uitzien niet alleen gaat over het uiterlijk. Het gaat er ook om hoe je je voelt. Want als je er goed uitziet, voel je je op je best. Daarom heeft Boots een compleet assortiment van producten, die helpen om er goed uit te zien en je goed te voelen. Zo kun je bij hen terecht voor al je recept- en zelfzorggeneesmiddelen, maar beschikken zij ook over en ruim assortiment aan huidverzorging- en beautyproducten. Boots apotheek is in Nederland onderdeel van Alliance Healthcare.

Benieuwd naar de live shop of meer weten over design voor e-commerce? 

   Bekijk de shop hier         Lees meer over Design

Meer van dit soort innovatieve e-commerce cases zien?

VERGELIJKBARE CASES:

Reisartikelen
Reisartikelen

Magento B2C multi brand e-commerce platform

Bekijk deze case
Eleganza
Eleganza

Hoe Eleganza als early bird startte met Progressive Web Apps (PWA)

Bekijk deze case
Facility Trade Group
Facility Trade Group

Een B2B sales en service portaal op basis van Magento 2 B2B Commerce

Bekijk deze case

Yannick 3

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addressyannick@experius.nl

Casper 2

Casper Verhorst

E-commerce Consultant

Phone Number030-8200238
Email Addresscasper.verhorst@experius.nl