whatsapp business


Je hoeft geen expert in marketing te zijn om te begrijpen dat hoogwaardige klantenservice cruciaal is voor je bedrijf. Het is daarom interessant voor bedrijven om de nieuwe service van WhatsApp - WhatsApp Business - op grote schaal in te zetten om klanten snel en persoonlijk te helpen.

WhatsApp is ontzettend populair en behoort tot het grootste social media platform van Nederland. Elke dag gebruiken maar liefst 7,8 miljoen Nederlanders deze app, gevolgd door Facebook met 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers. WhatsApp is populair onder alle leeftijdsgroepen. Er is zelfs ten opzichte van 2016 een grote stijging onder de leeftijdsgroep 65 plussers (Newcom).

WHATSAPP BUSINESS

WhatsApp Business zou dus een logische aanvulling kunnen zijn voor veel webshops. Voor klanten is WhatsApp een laagdrempelige manier om contact op te nemen. Wel wordt er een snelle reactietijd door klanten verwacht; veel sneller dan de verwachte reactietijd voor Facebook en Twitter.

Wat biedt de zakelijke variant van de populaire chat-app precies? Hier een overzicht van een aantal extra functies:

  • Zo is het mogelijk om een vast telefoonnummer te koppelen
  • Beschik je over een uitgebreid bedrijfsprofiel, net als bij – inderdaad – Facebook. Hier kan je onder andere openingstijden en een korte bedrijfsintroductie plaatsen
  • Standaard antwoorden en een afwezigheidsbericht behoren ook tot de mogelijkheden
  • WhatsApp Business geeft inzicht in de inzet van hun communicatiemiddelen. De reactiesnelheid en de hoeveelheid berichten die verzonden, bezorgd en gelezen zijn worden weergegeven in de statistieken

WhatsApp Business is sinds eind januari beschikbaar in Nederland. Vooralsnog is WhatsApp Business gratis. Er wordt gespeculeerd dat grotere organisaties in de toekomst wél moeten betalen voor het gebruik ervan. Wij zijn heel benieuwd naar de ontwikkelingen rondom WhatsApp Business. Wie van jullie gaat ermee aan de slag?