Door: Evelien Veenman (Chief Happiness Officer)

Wanneer was jij echt gelukkig in je werk? Waarom doe jij wat je doet? Hoe werk jij aan jouw werkplezier? Wat is jouw Why?

Dit zijn enkele vragen die afgelopen vrijdag aanbod kwamen bij de workshop werkgeluk & personal branding van Krista de Wolff (werkgelukdeskundige). Een inspirerende dag vol praktische tips. Meer weten over Krista? http://www.kristadewolff.nl/

 

Wat is werkgeluk?

Betekent werkgeluk alleen maar lachen, gieren, brullen op de werkvloer? Is werkgeluk alleen weggelegd voor de elite? NEE! Jij hebt zelf een hele grote invloed op jouw eigen (werk)geluk! Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 40% van ons geluk te beïnvloeden is door ons gedrag en onze manier van denken (Sonja Lyubomirsky, professor in de Psychologie).

“Geluk is een werkwoord: iets waar je continue aandacht aan moet blijven besteden,” zo zegt Krista de Wolff. Gelukkig werken gaat over de positieve emoties die je ervaart tijdens je werk. Positieve emoties zorgen ervoor dat je: flexibeler bent, creatiever bent, beter bestand bent tegen stress, denkt in oplossingen én het zorgt er voor dat je beter kan nadenken. Kleine geluksactiviteiten leiden tot duurzaam werkgeluk!

 

Leuk weetje: Nederlanders zijn de gelukkigste werknemers van Europa! Driekwart van de Nederlanders zegt tevreden te zijn over zijn/haar werk. Dat staat in onderzoek uitgevoerd door het ADP, een Human Resource dienstverlener, onder 10.000 Europese werknemers.

 

Gelukkig werken piramide – ontwikkeld door Onno Hamburger van ‘Gelukkig Werken’

 

- Plezier: Hoeveel plezier heb je in je werk?

- Voldoening: Heb je het idee dat je je kwaliteiten en  talenten benut/inzet

- Zingeving: draag je bij aan iets groters dan jezelf, help je anderen, kun je je idealen waarmaken?

Uit onderzoek blijkt plezier de belangrijkste factor te zijn en het meest bepalend voor de mate van geluk in het werk. Daarna volgen voldoening en als laatste zingeving.

 

 

Personal Branding en werkgeluk, hoe dit elkaar verstrekt volgens Krista de Wolff

Je weet wat je drijft, je werkt aan je persoonlijke missie, je weet wat je waarden zijn én je kan hierover sterk communiceren... dán werk je aan je personal brand. Op deze manier ga je steeds meer werkgeluk ervaren omdat je werkt vanuit jouw intrinsieke motivatie, dingen doet waar je hart sneller van gaat kloppen. Kortom je bent congruent in je handelen en bent bewust bezig vanuit je authentieke zelf aan jouw werkgeluk.

 

Bepaal jouw ‘WHY’

Waar kom jij je bed voor uit s ’ochtends? Mensen die weten waarom ze doen wat ze doen maken een verschil zegt Simon Sinek. Zorg dat je weet wat jouw ‘WHY’ is. Beschrijf jouw passie, missie, waarden en visie en verbindt deze onderling aan elkaar. Jouw ‘WHY’ gaat dus over jouw unieke ik!

Meer hierover weten bekijk dit inspirerende filmpje van Simon Sinek, slechts 5 min!

https://www.youtube.com/watch?v=nRaqe9M2DYc

 

Tips?

Stel jezelf regelmatig de volgende vragen:

  • Waar word ik gelukkig van op mijn werk?
  • Welk cijfer geef ik voor mijn werkgeluk? Hoe kan ik deze verhogen?
  • Wat is mijn ‘WHY’ en hoe kan ik hiernaar handelen?

Deel je antwoorden vervolgens met je collega's en werk in kleine stapjes naar je grotere doel en we blijven als Nederland niet alleen koploper in het vrouwenvoetbal, maar ook in werkgeluk.