Met de lancering van Pokémon Go in Nederland is de hype compleet. Pokëmon Go domineert het nieuws en een aantal evenementen hebben zelfs speciale verkeersborden laten ontwerpen voor de fanatieke Pokémon jagers. De technologie die ten grondslag ligt aan deze game, Augmented Reality, kan dienen als inspiratiebron voor vele e-commerce ondernemers. Het kan de webshop een extra dimensie bieden voor de klant.

Pokemon-go-vr-ar

Augmented en Virtual Reality beginnen nu toch steeds meer werkelijkheid te worden. Even zoeken op Youtube en je vindt de meest gave voorbeelden van toepassingen van Augmented en Virtual Reality. Van de Microsoft Hololens tot de reactie van Matthijs van Nieuwkerk op de Oculus Rift in 2014. Het zijn twee voorbeelden van ontwikkelingen op het gebied van VR en AR die in 2016 voor het grotere publiek beschikbaar zijn geworden. Dat je niet voor alle AR en VR belevingen een aparte 'bril' nodig hebt bewijst Pokémon Go en veel bedrijven spelen slim in op deze hype met verschillende marketingtrucjes.

Het verschil tussen AR en VR

Voor veel mensen is het verschil tussen AR en VR verre van eenduidig, terwijl er wel degelijk een duidelijk verschil tussen de twee bestaat:

 

Augmented Reality

Bij Augmented Reality gaat het over de integratie van grafische content in live video's of de omgeving van de gebruiker, zoals dat bij Pokémon Go gebeurd. Een ander voorbeeld van hoe AR in het dagelijks leven toegepast zou kunnen worden is de Microsoft Hololens.

Virtual Reality

Virtual Reality gaat over een door de computer gegenereerde simulatie of recreatie van een omgeving of situatie in het echte leven. Het wordt vaak toegepast in Games en de Oculus Rift is een voorbeeld van een product dat Virtual Reality faciliteert.

 

Over de hele wereld wordt er al veel geïnvesteerd in AR en VR en 63 procent van de klanten verwacht dat AR en VR de online winkelbeleving sterk zal veranderen. Deze twee ontwikkelingen kunnen zorgen voor een massale groei van AR en VR in de e-commerce industrie.

Voor meer cijfers, bekijk dit blog van SEO expert Oleg Yemchuck

 

AR en VR in e-commerce

Voor e-commerce is AR de meest interessante technologie. Met AR kunnen webshop ondernemingen de winkel nog meer naar de klant brengen. Een aantal Multinationals hebben al verschillende keren geëxperimenteerd met AR, zowel in een webshop als voor pure marketing. AR wordt voornamelijk toegepast als virtuele paskamer of virtuele winkel. In de virtuele paskamer kunnen klanten kijken hoe het product staat door het voor een live beeld van zichzelf te plaatsen. De virtuele winkel biedt klanten de mogelijkheid om het product van alle kanten te bekijken en te zien hoe groot het is. Daarnaast biedt de virtuele winkel vooral voor interieur shops een uitkomst. AR biedt klanten namelijk de mogelijkheid om de producten in de ruimte te plaatsen. IKEA experimenteerde al een aantal keer met deze technologie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=xC6t2eEPkPc

 

Hoewel VR misschien iets minder interessant is voor e-commerce ondernemingen, moeten we deze technologie zeker niet vergeten. Voornamelijk voor marketing campagnes of voor de beleving van een product is deze technologie zeker interessant. Vooral de reisbranche kan veel uit deze technologie halen. Met een Oculus Rift kan men zich wanen in een andere omgeving. Het idee van simulatie achter VR plaatst een persoon in een andere wereld. Met 360 graden fotografie en video's kan er al een deel van die simulatie worden bewerkstelligd in webshops.

 

AR en VR in Magento

Ook op het gebied van AR en VR loopt Magento zeker niet achter de feiten aan. Zo bestaat er al een module waarmee 360 graden foto's toegevoegd kunnen worden aan de webshop. Daarnaast bestaat er ook een module waarmee een virtuele paskamer gecreëerd kan worden. Voor iedere webshop is het toevoegen van AR of VR technologie zeker iets om over na te denken. Het tilt de producten in de webshop naar een nieuw niveau en de service naar de klant wordt verder uitgebreid. Houd er echter wel rekening mee dat de implementatie van deze modules een aardige klus is en veel voorbereiding vereist. Om producten in een ruimte te kunnen plaatsen zoals het voorbeeld van IKEA, moeten alle producten namelijk wel in 3D beschikbaar zijn en voordat er 360 graden foto's toegevoegd kunnen worden, moeten die natuurlijk eerst gemaakt worden.

 

De toekomst van AR en VR in e-commerce

Er is geen twijfel over mogelijk dat AR en VR door veel marketing teams wordt omarmt. De creativiteit van deze teams levert revolutionaire beelden op. De massa, heeft de technologie echter nog niet tot zijn beschikking. De meeste headsets blijven erg duur en worden ook nog niet massaal geproduceerd. Dit is echter wel aan het veranderen en wie weet zien we over een paar jaar ook de eerste webshops waarbij je virtueel door de winkel heen kan lopen. Over een aantal jaar zullen we in ieder geval weten wat en óf er ook een commerciële toekomst is voor AR en VR in e-commerce.
Voor nu is het in ieder geval iets om over na te denken en om over te fantaseren voor hoe dit in een webshop verwerkt kan worden.

 

Nog niet genoeg inspiratie?

Bekijk dan onderstaande toepassingen van AR en wie weet kom je op een geweldig idee om jouw webshop in de toekomst naar een nog hoger niveau te tillen.

https://vimeo.com/89917528

 

https://vimeo.com/105301636

 

https://vimeo.com/97486802

Meer weten over de Magento webshops die Experius bouwt?

Neem contact met ons op via info@experius.nl of 030-8200238. We denken graag mee over nieuwe functionaliteiten of verbeteringen in webshops.