5 redenen PIM


Gefeliciteerd, je hebt een groeiende e-commerce business! Het aantal bezoekers naar je webshop groeit en je omzet stijgt. Maar wacht eens even, tegelijkertijd stijgen ook het aantal verlaten winkelwagens, klachten en retouren. Zelfs je conversies nemen af. Wat is hier aan de hand?

Klanten verwachten steeds meer. Ze willen zo veel mogelijk relevante productinformatie zien zoals hoogwaardige foto’s, video’s, handleidingen, brochures en uitgebreide product specificaties. Voor veel webshops ligt hier de uitdaging. Vaak is de beschikbare productinformatie opgeslagen over meerdere afdelingen, meerdere locaties en in meerdere formaten. Het kost niet alleen veel tijd om informatie boven water te halen, het is ook bijzonder foutgevoelig. Hierdoor wordt het lastig om je klant de productinformatie te geven waar zij zo naar snakt. Een PIM systeem kan je daarbij helpen en draagt bij aan de klantbeleving. In deze blog post vertellen wij de 5 redenen waarom jij een PIM systeem nodig hebt.

  1. Geen ‘single version of truth’

Ieder bedrijf doet al aan Product Information Management. In de praktijk betekent dit echter dat alle kennis verspreid is over meerdere afdelingen, meerdere locaties en in meerdere formaten. Wanneer gevraagd wordt om één overzicht te maken van alle producten kan dit maanden in beslag nemen. Soms is zelfs de conclusie dat het onbegonnen werk is omdat de data zó verstopt zit. Dit geeft veel frustraties; wie is verantwoordelijk voor wat? Hoe weten we wat er is bijgewerkt? Waar zijn de knelpunten in het proces?

Wat is het onderliggende thema van deze frustraties? Er is geen ‘single version of truth’. Dat wil zeggen, er is geen centraal systeem dat je helpt bij het structureren, verrijken en verspreiden van al jouw productinformatie.

  1. Hogere klanttevredenheid

Klanten verwachten goede en volledige productinformatie. Het is daarom belangrijk dat alle productdata consistent is. Alle producten moeten daarom op dezelfde manier verrijkt worden. Goed gedefinieerde categorie eisen bieden de mogelijkheid om te zien welke producten extra verrijking nodig hebben. Productafbeeldingen, beschrijvingen en kenmerken vergroten de kans op een aankoop.

Consistentie betekent ook dat klanten middels de juiste filters nauwkeurige resultaten krijgen. Hoe vaak heb je dezelfde kenmerkwaarde op verschillende manieren weergegeven? Eén centimeter, 1 centimeter en 1 cm hebben allemaal dezelfde waarde, maar je platform weet dat niet. Met een PIM systeem dwing je datatypes en maateenheden af. Effectieve zij-aan-zij productvergelijkingen zijn evenzo afhankelijk van schone, genormaliseerde gegevens.

Wanneer alle productdata in een categorie tot 100% zijn verrijkt, kan een klant met een consistente ervaring door de categorieën bladeren. Ook zal het aantal retouren vanwege een verkeerde verwachting een stuk lager zijn.

 

5 redenen PIM

 

  1. Meer verkopen

Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een goed PIM-oplossing een concurrentievoordeel hebben. Het verrijken van alle productdata zorgt voor betere vindbaarheid en hogere conversie (tot wel +40%) van jouw webshop. Ook stimuleer je cross-sell en upsell door goede relaties te leggen tussen artikelen.

  1. Sneller producten verkopen

Een cruciaal onderdeel van het succes in e-commerce is het vermogen om snel te reageren op de vraag in de markt. Klanten willen promoties en de nieuwste producten. PIM helpt bij het stroomlijnen van productgegevensprocessen, wat betekent dat jouw product snel te koop wordt aangeboden.

  1. Het werkt gemakkelijker

Met de naadloze integratie met Magento en PIM systeem Akeneo bespaar je veel tijd. Via periodieke taken worden alle bijgewerkte productdata automatisch vanuit Akeneo naar Magento gesynchroniseerd. Akeneo is leidend in de product informatie voorziening. Dat betekent dat productinformatie wordt bijgewerkt in Akeneo en eventueel een fiatteringsproces doorloopt (een medewerker intern accordeert de wijzigingen). Wanneer de data compleet is (alle data is vertaald) en er is akkoord op de wijzigingen, is het nieuwe of gewijzigde product klaar voor synchronisatie.

 

Meer weten over Product Information Management? Klik hier

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238