Door: Wendy de Kock (Designer)

In deze blog-serie zullen wij maandelijks een ‘vaak vergeten’ pagina behandelen welke belangrijk is voor een goed converterende webshop. Los van de  home-, categorie-, product, winkelwagen- en checkout pagina zijn er een aantal andere pagina’s die kunnen bijdragen aan de conversie en positieve gebruikerservaring van de webshop. In deze blog focussen we ons op de 404-pagina.

 

Wist u dat 77% van de mensen uw webshop verlaten wanneer ze op een 404 pagina belanden?

Gemiddeld komt zo’n 10% van de webshop bezoekers op een 404-pagina terecht. Wanneer hiervan nog eens 77% de webshop verlaat kan dit serieuze gevolgen hebben op de inkomsten van je bedrijf. Het is tijd om hier verandering in te brengen. Benieuwd hoeveel mensen op de 404 pagina van jouw webshop landen? Track dit dan nu in je Experius portal.

 

Hoe een 404 pagina te ontwerpen die bijdraagt aan de verkopen

Om het verlatingspercentage van de 404-pagina te reduceren hebben we een aantal bewezen tips op een rijtje gezet:

  • Hou vast aan je merkbeleving. Zorg dat het duidelijk is voor de gebruiker dat hij/zij zich nog steeds op jouw webshop begeeft. Denk hierbij aan de ‘tone of voice’ van je merk maar ook aan consistentie in het ontwerp van je 404-pagina.
  • Stel gerust; vertel wat er is gebeurd. Niks is frustrerender dan wanneer er iets fout gaat en je geen idee hebt wat er is gebeurd en waarom. Stel de gebruiker gerust en vertel wat er is gebeurd. Een korte omschrijving hierin is voldoende bijvoorbeeld “We konden de pagina die je zoekt niet vinden!”. Het gaat erom dat de gebruiker het gevoel heeft dat hij communiceert met een mens, niet met een server.
  • Wees visueel. De 404 pagina is een mooie gelegenheid om een stukje creativiteit en aandacht te laten zien. Door een goede visual toe te voegen kun je snel je boodschap overbrengen en laten zien dat jouw bedrijf ook aandacht besteedt aan de details. Ook zie je dat veel 404 pagina’s humor gebruiken om de klant sneller gerust te stellen. Wees creatief, dan hoeft een foutje niet perse een negatieve ervaring te zijn
  • Biedt hulp of een alternatief. Geef de gebruiker een aantal opties om verder te navigeren, ook Google hecht hier waarde aan. Tevens kan de zoekbalk beschikbaar worden gemaakt zodat de gebruiker verder kan.

 

Benieuwd hoeveel mensen op de 404 pagina van jouw webshop landen? Vanaf nu is dit te bekijken in het klantportaal. Interesse in een redesign voor jouw 404 pagina? Neem dan contact op met onze designers.