Pop-up store Cadeau-cadeau in Utrecht

Steeds vaker zijn het kleine showrooms die de lege panden in de winkelstraten vullen. Van pop-up stores naar vaste showrooms, de ruimtes worden steeds kleiner en het aanbod specifieker. Volgens emeritus professor Jacques Nantel van HEC Montreal is dit een logisch gevolg van de ontwikkelingen in e-commerce. In een presentatie die hij gaf voor de Retail Council of Canada gaf hij zijn antwoord op de vraag "Wat komt er na e-commerce?"

 

Waar veel bedrijven nog moeten beginnen aan de overstap van offline naar online, maken bedrijven die online hun naam gevestigd hebben ondertussen weer de stap naar offline. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue die nieuwe winkels opent om klanten direct te kunnen helpen en hen kennis te laten maken met een product dat ze willen kopen. Dit laatste is namelijk iets waar heel veel webshops tegenaan lopen. De technologie loopt in dit geval voor op de consument. Een webshop kan alles aanbieden, maar de consument is nog niet klaar om grote uitgaven online te doen. We zagen dit ook al terugkomen in het interview met Gispen.

 

Kleine showrooms lijken de winkelstraten op te gaan vullen. Volgens professor Nantel zullen deze kleine showrooms het voorraadbeheer en de logistiek herdefiniëren. In de kleinere showrooms zijn niet alle producten op voorraad. Er zullen over het algemeen 'slechts' samples in de kleine winkel liggen die de consument kan aanraken, uitproberen en vervolgens in de winkel kan bestellen. Vervolgens is het de taak aan de retailer om het product binnen 24 uur op de deurmat van de klant te krijgen. Onze klant Siebel Juweliers gaat al mee met deze trend door de invoering van het bestelportaal in de winkel, waarmee klanten in de winkel kunnen bestellen en afrekenen als een product niet op voorraad is.

 

Het is niet voor niets dat deze formule succesvol blijkt. Met steeds verder stijgende huurprijzen in de binnensteden, wordt het voor winkeliers moeilijk om de huur op te blijven hoesten. Een kleinere ruimte en een gelijk aanbod zorgt ervoor dat datgene wat de consument online mist alsnog aangeboden kan worden. De klant kan in de kleine showroom namelijk wel het product in zijn handen houden en van alle kanten bekijken en uitproberen. De voorraad ligt niet opgeslagen in de winkel, maar op een goedkopere locatie. Al deze bedrijven zullen door deze constructie een webshop moeten hebben. Er moet namelijk wel de mogelijkheid zijn om online te kunnen blijven bestellen als de voorraad niet in de winkel aanwezig is. De showroom wordt daarmee dus complementair aan de webshop.

 

Deze nieuwe ontwikkeling wil zeker niet zeggen dat de verschuiving van offline naar online moet stoppen. De verschuiving moet voor veel winkels nog plaatsvinden en wordt steeds noodzakelijker met het veranderende winkelklimaat. Grote winkels komen door deze nieuwe ontwikkeling zelfs nog meer onder druk te staan volgens professor Nantel. "Deze winkels hebben succes gehad met de volgende belofte: Door je 8 kilometer te verplaatsen met de auto vindt je alle producten tegen goede prijzen. Vandaag de dag maakt e-commerce dezelfde belofte. E-commerce kan deze belofte ook waarmaken, wat de behoefte om ver te rijden voor een zogenaamd "power center" minder maakt. Ook voor deze bedrijven is een e-commerce platform dus steeds meer van belang.

 

Dit is goed nieuws voor de binnensteden, die zijn ingericht om te winkelen en daarbij een mooie wandeling te maken. Consumenten die dat willen kunnen een hele dag gaan winkelen en alles passen en uitproberen. Ze zullen dan vaak te horen krijgen dat het product op dat moment niet beschikbaar is. Een voordeel hiervan is dat mensen niet meer met allerlei tassen door de winkelstraten moeten sjouwen. Alles wordt de volgende dag gewoon thuis gebracht.