Al aan het begin van deze zomer heeft Nederland te maken met een heuse hittegolf. Bij een hittegolf en tijdens de zomer zijn er altijd winnaars en verliezers in de markt, maar hoe kun jij er voor zorgen dat je bij de winnaars behoort deze week? In dit blog lees je verschillende tips en tricks over wat wel en wat niet te doen tijdens de hittegolf.

Laten we beginnen bij de basis. Wat kun je doen om het hoofd zelf koel te houden en optimaal te kunnen blijven presteren? Het Russische mediabedrijf RIA Novosti heeft hier met behulp van een infographic een aantal tips voor uiteengezet.

Hittegolf-infographic-655x1024

Het is niet alleen van belang dat je zelf het hoofd koel houdt, maar ook dat je computer het hoofd koel houdt. Probeer er dus voor te zorgen dat je computer koel blijft en niet te warm wordt.

Terug naar de winnaars en verliezers van een hittegolf. Natuurlijk zijn er de alom bekende branches die van een hittegolf profiteren zoals barbecue en airco leveranciers en de horeca. De verliezers zijn attractieparken, musea en  de meubelboulevard, maar moeten die winkels aan de meubelboulevard wel echt verliezers zijn? Wellicht kunnen zij hun online verkopen tijdens deze hittegolf verhogen.

Hoe kun je de online verkopen verhogen? Ofwel wat kun je nu doen om tijdens deze hittegolf een verkoopgolf te creëren?

 1. Sociale media

Allereerst is het, zoals bij elk actuele thema, goed om op de hitte in te spelen via sociale media. Een hittegolf komt vaak in de zomermaanden waarmee de aandacht voor e-commerce bij klanten een stuk lager is. Door toch iets van je te laten horen blijf je onder de aandacht van je klanten en raak je niet in de vergetelheid.

 2. Geef kortingen (of prijs een product extra aan)

Nederlanders houden van kortingen! Een hittegolf is een uitgerekende kans om warmte gerelateerde producten extra aan de man te brengen. Verkoop je waterfilters? Geef korting op de filters voor particuliere zwembaden. Verkoop je bakkersspullen? Geef korting op benodigdheden voor een ‘frisse taart’ of prijs een recept voor een heerlijke zomer taart aan met de bijbehorende artikelen.

 3. Mobiele optimalisatie

Met dit lekkere weer zullen veel mensen buiten zitten of het strand op zoeken. Veel internetverkeer zal daarom via mobiel verlopen. Om je klanten dan alsnog goed van dienst te zijn is het van belang dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. (lees ook onze blog over responsive webdesign en mobiele optimalisatie!)

 4. Onweer

Helaas komt in Nederland na een tijd van warmte ook vaak een tijd van onweer. Het onweer kan, zoals we allemaal weten, gevaarlijk zijn. Ook voor je onderneming kan dit gevaar opleveren. Tijdens onweer kan je data verloren gaan. Daarom is het verstandig om bijvoorbeeld niet alle computers op hetzelfde stopcontact aan te sluiten via een stekkerdoos.

Kortom, niet getreurd, want de hittegolf levert niet alleen maar winst voor de horeca ondernemer, of ventilator en airco leverancier. Door slim in te spelen op actuele thema’s, zoals in dit geval de hitte, kun je de verkopen in je shop zien stijgen. Natuurlijk werkt niet alles voor elke shop automatisch goed. Daarom is het goed om te kijken naar je doelgroep en je strategie