Wellicht is het bij u een welbekend fenomeen; de verlaten winkelwagen. Verlaten winkelwagens zijn voor veel e-commerce managers een doorn in het oog. Daarom geeft Experius een aantal tips en tricks voor het terugdringen van het aantal verlaten winkelwagens.

 

SaleCycle zoekt ieder kwartaal uit hoeveel winkelwagens er verlaten worden. In het derde kwartaal van 2015 werden maar liefst 76,6% van de winkelwagens verlaten zonder te betalen. Dit is een kleine stijging ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015 waar 75,6% van de winkelwagens in online shops verlaten werd.

 

Redenen voor verlaten van de winkelwagen.

In 2014 werd er onderzoek gedaan naar de redenen voor het verlaten van de winkelwagen. In de grafiek hieronder staat een overzicht van de verschillende redenen die de onderzoekers vonden voor het verlaten van de winkelwagen.

Redenen voor het verlaten van winkelwagens

Opvallend is dat een relatief laag percentage van de bezoekers die hun winkelwagen verlaten als reden geeft dat de webshop niet goed werkt. De hoge of onverwachte kosten zijn de belangrijkste boosdoener.

 

Experius heeft een aantal tips en tricks op een rijtje gezet om de conversie in het betaalmenu te vergroten en daarmee het percentage van verlaten winkelwagens terug te dringen.

 

1. Duidelijke en volledige informatie.

Bezoekers willen graag duidelijkheid in de webshop en vooral bij het betaalmenu. Wees daarom eerlijk en duidelijk over eventuele extra kosten die bij de bestelling van het product komen en over de bezorgmogelijkheden. Vermeld deze bijvoorbeeld al op de productpagina, of op de eerste pagina van de checkout.

 

“Om je bezoekers niet negatief te verassen is het belangrijk dat je zo veel mogelijk van de informatie op de eerste pagina van de checkout vermeld.” – Lohse & Spiller, Universiteit van Pensylvania, Philadelphia.

2. Een mogelijkheid tot Guest login.

Eén van de punten waar veel bezoekers op afhaken is een te lang afrekenproces. Dit hangt vaak samen met de registratie die lang duurt, waarna de bezoekers alle gegevens opnieuw in moeten vullen om af te rekenen. Een mogelijkheid om dit proces te versnellen is het bieden van een guest login. Bezoekers kunnen dan als gast een product kopen en hoeven niet een zoveelste account aan te maken.

 

Om te voorkomen dat er ineens alleen maar gasten bestellen en geen klanten bijkomen, kan er na de aankoop gevraagd worden om een account aan te maken. Op dit moment heeft de bezoeker alle gegevens die voor de bestelling nodig zijn al ingevuld en hoeft hij alleen nog een wachtwoord in te voeren.

3. Een logisch en duidelijk betaalmenu

Een onduidelijk betaalmenu is een van de oorzaken van het afhaken van bezoekers. Een one-step-checkout kan meer overzicht bieden omdat alles dan op dezelfde pagina staat. Ook zorgt het ervoor dat de checkout niet zo makkelijk vast kan lopen omdat er niet steeds een nieuwe pagina ingeladen hoeft te worden. Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor die duidelijkheid van het wordt.

 

Real time validatie

real-time validatie Real time validatie en verplichte velden weergeven.

Real-time validatie gaat over de validatie van de, door de bezoeker, ingevoerde gegevens. Het is van belang om de bezoeker duidelijkheid te verschaffen over niet correct ingevulde velden. Dit maakt dat het invullen van het formulier voor de bezoeker makkelijker en overzichtelijker wordt en daarom zullen bezoekers het proces eerder en succesvoller afronden.

Daarnaast is het van belang dat de bezoeker kan zien welke velden wel en niet verplicht zijn om in te vullen.

 

One_Step_Checkout one-step-checkout met voortgangsoverzicht

Voortgangsoverzicht tonen weergeven

Een voortgangsoverzicht weergeven helpt de klant om duidelijkheid te verkrijgen over hoe lang het proces van betaling nog duurt en hoeveel stappen er nog gezet moeten worden. Voor de klant is dit prettig omdat hij niet wordt verrast met een lang proces en kan de bezoeker bijhouden hoe lang hij nog bezig is met het afronden van zijn of haar aankoop.

 

4. Veiligheid

Bij elke betaling zijn bezoekers op zoek naar veiligheid. Als de bezoeker niet het gevoel heeft dat de webshop waarin hij of zij zich bevindt veilig is, dan kan het zijn dat de bezoeker de winkelwagen verlaat omdat hij het niet vertrouwt.

 

Tokenisatie

Tokenisatie is een nieuwe beveiligingsstandaard voor mobiele betalingen. Hierbij hoeven klanten hun gegevens maar 1x in te vullen. De betaalinformatie van de klant wordt opgeslagen op een veilige server en wordt ook door grote spelers in e-commerce beschouwd als veilig. Omdat er door tokenisatie minder stappen in het verkoopproces zijn wordt de conversiegraad verhoogd. Op dit moment biedt onder andere onze partner Docdata tokinisatie al aan. Er is echter nog niet zo heel veel over geschreven. Daarom geeft ook Docdata aan binnenkort met nieuwe informatie te komen over deze innovatie binnen e-commerce.

 

Conclusie

Met een aantal aanpassingen kan er al meer conversie behaald worden in het betaalmenu. Die conversie komt de verlaten winkelwagentjes ten goede. Door bijvoorbeeld wel duidelijk te zijn over de extra kosten bij de bestelling zullen er minder winkelwagentjes verlaten worden. Experius biedt in de standaardoplossing altijd een one-step-checkout aan die al deze elementen bevat. Daarnaast denkt Experius graag met u mee om de beste oplossing voor uw bedrijf te vinden.

 

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238