Dat e-commerce maar blijft groeien mag ondertussen geen verrassing meer heten. Ook in de eerste helft van 2016 is er weer een flinke groei van online verkopen opgemerkt. Er werd ruim 9,53 miljard euro uitgegeven in webshops. Dit is een groei van 17 procent ten opzichte van de eerste helft van 2015. De Thuiswinkel Markt Monitor die elk kwartaal uitgegeven wordt laat zien dat de verkopen met name in het tweede kwartaal sterk gegroeid zijn met een groei van 21.8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Verwacht wordt dat de online omzet de 19 miljard euro ruimschoots zal passeren in 2016.

 

Extra groei door failliete winkels

Volgens Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij marktonderzoeker GfK is de groei voor een deel te verklaren: "De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion".

 

Pure webshops versus multichannel

De omzet van pure webshops groeide in het tweede kwartaal van 2016 met bijna 24% het sterkst. Bij winkels waarbij de verkoop via internet een nevenactiviteit is, steeg de online omzet met bijna 16%. Naast dat de omzet van pure webshops sterker groeide in het afgelopen kwartaal, zijn de webshopeigenaren ook duidelijk optimistischer over het derde kwartaal dan de traditionele winkeleigenaren. Een groter percentage webshopeigenaren dan traditionele winkeleigenaren verwacht weer een stijging in de omzet voor het komende kwartaal. Ook zijn webshopeigenaren veel positiever over het algehele economische klimaat. Webshops zouden dus echt het grootste focuspunt van ondernemingen moeten worden. Aangezien het duidelijk te zien is dat de groei van webshops met kop en schouders uitsteekt boven die van Multichannel winkels of puur fysieke winkels. (Bron:CBS)

 

Ouderen krijgen steeds meer vertrouwen

In het tweede kwartaal van 2016 wordt ook duidelijk zichtbaar dat ouderen (65+) steeds meer vertrouwen krijgen in de online markt en de gemakken ervan ook erkennen. Ouderen vinden het vooral makkelijk om thuis te bestellen. Dit is dan ook de grootste reden dat deze doelgroep achter de computer kruipt om online aankopen te doen. Jongeren daarentegen geven een heel andere motivatie op om online te shoppen. Zij shoppen online vanwege het grote assortiment. In Nederland is het aantal mensen dat online aankopen doet in het tweede kwartaal van 2016 toegenomen met 6,7% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015. Hierbinnen is een grote stijging van het aantal online kopende 65-plussers te zien, namelijk 13.8% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015.

 

B2B blijft groeien

De B2B markt zal uiteindelijk twee keer zo groot worden als de B2C markt, zo wordt voorspeld. Daarnaast wordt verwacht datB2B in 2020 wereldwijd zo'n 12.000 miljard omzet zal behalen. Dit was in 2012 nog 5.500 miljard. Als we kijken naar de wereldeconomie zullen de Verenigde Staten en China de B2B e-commerce markt gaan leiden.

 

Dat e-commerce ondertussen een noodzaak aan het worden is voor ondernemers wordt voor veel ondernemers duidelijk. Dit blijkt ook uit het aantal webshops dat ondertussen draait. Sinds het begin van 2016 zijn er zelfs meer webshops dan fysieke winkels. Daarnaast is te zien dat grote winkelketens de boot gemist hebben door te lang in het oude te blijven steken en failliet zijn gegaan. Denk aan V&D, Halfords en Free Record Shop. Er bestaat dus zeker een urgentie om e-commerce op te nemen binnen de strategie voor de komende jaren. Hierbij wel de noot dat de standaard online erg hoog ligt en de ontwikkelingen erg snel. Ook voor B2B ondernemers is er steeds meer noodzaak om e-commerce op te nemen in het bedrijfsproces. Zowel vanuit orderkosten besparings als omzetverhoging oogpunt. Hoewel het lijkt of directe concurrenten wellicht niets te doen, zijn er nieuwe toetreders die uit een heel andere hoek komen, denk hierbij aan Amazon.