Bijna geen enkele zoektocht op internet kan er meer zonder: Google, ofwel zoekmachines. Zoekmachines vormen tegenwoordig de basis voor een online zoektocht. Daarom is het niet minder belangrijk geworden om ook in je webshop een degelijke zoekfunctie aan te bieden. Bezoekers nemen niet meer de moeite om door je webshop te klikken en door ze een goede zoekfunctionaliteit te bieden blijven bezoekers in de webshop en wordt het makkelijker om te converteren.

 

In veel van onze recente webshops hebben wij de functie Solr Search ingebouwd. Magento Enterprise biedt Solr standaard aan, maar dit is een verouderde versie en mist daarom veel functionaliteiten. Experius heeft een uitgebreide versie van Solr ontwikkeld die met de nieuwste versies van Solr kan werken. In dit blog lees je wat Solr Search nu precies is en hoe het jouw webshop kan helpen om meer conversie te behalen.

 

Wat is Solr Search?

[framed_box]Solr is een uitgebreide open source zoekfunctionaliteit die in 2004 is gecreëerd door Yonik Seeley bij CNET Networks. De zoekfunctionaliteit was oorspronkelijk bedoeld als een in-house project om de zoekmogelijkheden van hun eigen website te vergroten. In 2006 is de functionaliteit beschikbaar gesteld voor het grote publiek en vanaf 2007 konden andere developers meewerken aan het verbeteren van Solr.  In 2015 is Solr 5.0 gereleaset. Dit was de eerste release waarbij Solr een opzichzelfstaande applicatie werd in plaats van een bestand waar verschillende codes in verzameld waren. [/framed_box]

 

Solr is een grote verzameling van features die bij elkaar een zeer uitgebreide zoekfunctionaliteit vormen. Een aantal van die features komen in dit blog nog uitgebreider aan bod, maar hieronder alvast een kleine lijst van de handige features:

  • Realtime zoekresultaten: resultaten verschijnen terwijl de gebruiker typt:
    • Producten, inclusief afbeeldingen, zoeksuggesties, relevante en verwante zoekwoorden.
  • Faceted search: Een manier van zoeken en navigeren waarbij verschillende filters door de webshop eigenaar gekozen kunnen worden.
  • Automatische spellingscorrectie of suggestie op de zoekresultaten pagina.
  • Attributen kunnen per product geselecteerd worden.
  • Welke productkenmerken zwaarder moeten wegen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld artikelnummer kan aangegeven worden of eigen merk producten bovenaan in de zoekresultaten weergeven.
  • Het kan in verschillende storeviews gebruikt worden.

 

Hoe werkt Solr Search

Solr search geeft je klanten de mogelijkheden om heel uitgebreid en heel specifiek naar een product te zoeken. Er bestaan twee versies van Solr. Een basis versie en een uitgebreide versie. De basis versie doorzoekt alle product- en categoriepagina’s van je webshop. De uitgebreide versie doet daar een schepje bovenop en neemt ook alle CMS (tekst) en Blog- pagina’s mee in de zoekresultaten.

 

Door de faceted search die Solr, maar ook Magento zelf, biedt kunnen klanten verschillende (gekozen) filters aanklikken om hun zoekopdracht te specificeren. Daarnaast heeft de klant, door de automatische suggestie van Solr, aan een half woord genoeg om te vinden wat hij of zij zoekt en hoeft de klant ook niet te letten op typ- of spellingsfouten.

 

Dit zijn allemaal facetten van de functionaliteit die de conversieratio van je webshop verhogen. Nu blijft de vraag nog hoe Solr dan in de webshop zoekt. Magento wordt uitgebreid met een Solr module die op basis van de gewenste configuratie alle productdata naar een toegewezen Solr server stuurt. Aldaar wordt de data op een efficiënte wijze geïndexeerd, zodat deze door de Solr server razendsnel aan de gebruiker kan worden aangeboden.

 

De voordelen van Solr Search

Omdat Solr op een aparte server draait wordt de webshop ook niet belast door het zoekverkeer dat Solr met zich meebrengt en zal de webshop niet snel vertraagd worden. Daarnaast zijn er nog een aantal andere voordelen van Solr die het benoemen waard zijn.

 

Daarnaast komt het in B2B webshops nogal eens voor dat klanten andere artikelnummers hanteren dan die in de B2B webshop gebruikt worden. Om klanten op dit gebied optimaal te kunnen bedienen kan een klant optioneel op zijn eigen artikelnummers zoeken.

 

Ook de faceted search is van belang om te noemen. Hiermee kunnen klanten de zoekresultaten filteren en op een simpele wijze door de webshop navigeren. De filters die de klant kan kiezen, kan de webshop eigenaar zelf instellen. Op deze wijze kan de webshop eigenaar de klant zelf sturen naar het juiste product, want wie kent de producten uit de shop nu beter dan de webshop eigenaar zelf?

 

Solr kent nog een laatste groot voordeel het biedt B2B ondernemers de mogelijkheid hun webshop te koppelen met inkoopsoftware. Hierdoor kunnen inkopers vanuit hun eigen inkoopsoftware zoeken in verschillende webshops en orders plaatsen zonder dat ze in de webshop zijn geweest. Hierover zullen we later, in een volgend blog, nog meer vertellen.

 

Solr Search in de praktijk bij Experius

Zoals aan het begin van dit blog al gezegd zijn er een aantal recente cases waar we Solr Search hebben geïmplementeerd. In al deze webshops ziet Solr Search er anders uit omdat we het volledig in jouw eigen Look & Feel kunnen stylen en omdat jij zelf de filters kan kiezen. Hieronder geven we een aantal voorbeelden. Om precies te zien hoe Solr in deze cases werkt kun je een kijkje nemen in de webshops.

 

Omdat zoeken zo belangrijk is geworden online is het ook van belang dat je het in je eigen webshop goed doorvoert. Het loont zich om in de zoekfunctionaliteit van je webshop te investeren. Een goede zoekfunctie levert veel conversie op. Vooral als jouw webshop een uitgebreide catalogus heeft is een optimale zoekfunctie van belang. Op deze manier kunnen klanten sneller vinden wat ze zoeken.

 

Meer informatie? Neem contact op.

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238