Siebel Juweliers is al lange tijd een bekende speler in de Nederlandse Retailsector. Daarnaast is Siebel Juweliers ook een van onze oudste klanten. Daarom interviewde Experius Marjolein Poland, e-commerce medewerker van Siebel Juweliers. In het interview vroegen we Siebel Juweliers naar de uitdagingen op het gebied van e-commerce, het combineren van offline met online en naar hun toekomstvisie, wat kunnen we nog van Siebel Juweliers verwachten de komende tijd?

 

Siebel Juweliers en e-commerce

Als eerste vroegen we Siebel Juweliers wat e—commerce voor hen betekent. “E-commerce betekent voor Siebel Juweliers enerzijds een etalage en anderzijds een extra winkel. Het is een manier om onze producten extra onder de aandacht te brengen en onze naam te versterken.”

 

Ook Siebel Juweliers komt uitdagingen tegen op het gebied van e-commerce. Zo merken ze, net als Gispen, dat mensen dure producten toch graag in de fysieke winkel blijven kopen. Marjolein: “Zo’n grote uitgave doe je toch minder snel online. Vooral niet als het om een diamanten sieraad gaat. Je wilt toch graag het product voelen en zien hoe het staat. We proberen de drempel om online een diamanten sieraad te kopen wel steeds lager te maken, door meer productinformatie toe te voegen en meer foto’s van het sieraad toe te voegen. 360 graden foto’s en video’s zouden uiteindelijk misschien een goede aanvulling zijn.”

 

Siebel Juweliers is naar eigen zeggen geen voorloper in de branche als het gaat over e-commerce. “We zijn nu druk met SEO en SEA , maar zouden nog meer kunnen doen. Er is nog genoeg te verbeteren en ik zou graag meer content en producten willen toevoegen. Daar gaan we ons het aankomende jaar dan ook flink op focussen.” Aldus Marjolein. Dit laat zien dat Siebel de lat hoog legt voor zichzelf, want hoewel ze zelf zeggen nog geen voorloper te zijn wat betreft e-commerce, zijn ze dat in sommige gebieden van e-commerce wel degelijk. Een voorbeeld hiervan is het combineren van offline met online.

 

DSC03160

Online versus offline

Siebel Juweliers heeft ruime offline winkels in veel grote steden en een webshop met een veelzijdig assortiment. Hoe worden online en offline met elkaar gecombineerd door Siebel Juweliers? Volgens Marjolein kunnen beiden elkaar alleen maar versterken. “Online fungeert als etalage, de klant kan online al een beetje shoppen, een beetje zoeken.”

 

Om online en offline nog beter op elkaar aan te laten sluiten is er een bestelportaal gecreëerd in een aantal test filialen van Siebel Juweliers. Hiermee kunnen klanten een product bestellen in de winkel als deze niet op voorraad is in het filiaal. Ook kan de klant direct in de winkel betalen zoals hij of zij dat anders ook zou doen. Zonder online betaal methode dus. De klant hoeft niet meer terug naar de winkel en kan hierdoor thuis wachten op het bestelde sierraad.

 

Een kleine showroom

In een blog dat we vorige week plaatsten, werd een nieuwe trend genoemd. Emeritus professor Jacques Nantel van HEC Montreal presenteerde een nieuw idee. Hij denkt dat de lege winkelstraten opgevuld gaan worden met kleine showrooms van online winkels, waar de klant producten kan voelen, uitproberen, ruiken et cetera. Siebel Juweliers speelt al in op de combinatie van offline met online, maar hebben nog vooral veel grote winkels in de Nederlandse binnensteden.

 

Volgens Marjolein is het verkleinen van de winkels nog niet aan de orde, maar wel iets waar al over nagedacht wordt. “Natuurlijk moeten we de ontwikkelingen in de gaten houden en ik begrijp dat het voor sommige segmenten makkelijker is. Ik denk echter dat het product van Siebel Juweliers en het ruime assortiment zich nu nog niet leent voor een kleine showroom. Een jurk in een andere kleur kan je nog vrij gemakkelijk visualiseren, maar bij een diamanten ring gaat dat lastiger.”

 

Loyaliteitsprogramma

Sinds een tijdje is Siebel Juweliers bezig met een loyaliteitsprogramma. Uit de nieuwsbrief alleen werd te weinig data gehaald en Siebel Juweliers wilde meer weten over haar klanten en over de winkels. “Met het nieuwe programma willen we onze klanten vertroetelen. Dat is het uitgangspunt en in ruil daarvoor krijgen wij meer inzicht in wie onze klanten zijn. Hoeveel en wat kopen ze? Waar komen ze vandaan? Welke winkels zijn het grootst? Op al deze vragen krijgen we antwoord met het nieuwe programma.”

 

“We zijn nu een klein jaartje bezig en het staat nog erg in de kinderschoenen, maar we zien nu al dat we het graag uit zouden breiden. Op dit moment maken we er eigenlijk nog maar beperkt gebruik van en is het voornamelijk gericht op de verkoop van producten. We zouden dit graag uitbreiden naar een meer servicegericht loyaliteitsprogramma. Zodat we onze klanten bijvoorbeeld een reminder kunnen sturen voor het vervangen van de batterij in hun horloge of een voucher voor het laten polijsten van hun sieraad. We zijn dus nog druk bezig om dit verder uit te rollen.” Zo vertelt Marjolein

 

Verkoop via Bol.com

De Magento webshop van Siebel Juweliers is ook gekoppeld met Bol.com. De voornaamste reden hiervoor is om een breder publiek aan te trekken. “Bol.com is ondertussen bij iedereen bekend. Dat is Siebel Juweliers helaas nog steeds niet. Door onze producten ook op Bol.com aan te bieden bereiken we ook die mensen die Siebel Juweliers nog niet kennen of simpelweg altijd direct naar Bol.com gaan als zij iets nodig hebben. Dit doet Bol.com heel goed en wij pakken daar dan graag een beetje van mee. Wat we op Bol.com aanbieden is niet ons hele assortiment. We hebben zorgvuldig gekozen welke producten we op Bol.com aan wilden bieden.

 

Toekomstvisie

Voor nu ligt de focus voor de toekomst nog heel erg op het uitbreiden van de webshop door middel van productinformatie. Marjolein: “Er is nog zo veel mogelijk in onze webshop. Ik zou graag willen beginnen met het uitbreiden van onze productinformatie. Nog mooiere foto’s toevoegen die een beter beeld geven van het product en een tekst die het product beter omschrijft. Ook zijn we bezig met het opzetten van een lookbook. Zodat er meer User Generated Content in de webshop beschikbaar is.”

 

Natuurlijk blijft Siebel Juweliers zich ontwikkelen en hebben ze een duidelijk doel voor ogen, namelijk zo veel mogelijk verkopen via de webshop. Op dit moment staat het uitbreiden van de content van de webshop echter op nummer 1. Pas daarna kan Siebel Juweliers nog verder kijken naar de toekomst en waar ze met de webshop heen willen om ervoor te zorgen dat deze aan blijft sluiten op de doelgroep.

 

Als je een tip mag geven aan andere e-commerce managers of ondernemers, wat zou dat dan zijn?

Marjolein Poland - Siebel Juweliers

Zoek de juiste partners. Niet alleen een webbouwer maar ook een marketingpartij. Tuin niet zomaar overal in. Iedereen vertelt heel veel, maar je moet proberen er doorheen te prikken, want niet iedereen vertelt de hele waarheid.

– Marjolein Poland, Siebel Juweliers.