Leestijd: [est_time]

In 2016 is het aantal mobiele aankopen wederom gestegen. In het derde kwartaal van 2016 heeft inmiddels al 1 op de 5 online shoppers een aankoop gedaan via hun smartphone. Volgens cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor lijkt Mcommerce zelfs sneller te stijgen dan e-commerce. Tijdens de feestdagen werd meer dan de helft van de aankopen zelfs online gedaan (66%). Dat de focus op mobiel moet blijven, wordt hiermee duidelijk. Anno 2017 is er een nieuw kanaal opgestaan om de mobiele shopper te bereiken, namelijk de progressive web app (later in deze blog tekst en uitleg).

 

Een paar jaar geleden werd er al de stap gezet naar responsive design, waarvan de meeste trendsites inmiddels beweren dat een webshop of website echt niet zonder kan. Om het optimaliseren voor mobiel nog populairder te maken, ging Google deze websites beter indexeren. Sites die geoptimaliseerd waren voor mobiel werden dus hoger geplaatst in de google ranking. Er komen steeds meer nieuwe technologieën en in de zoektocht naar optimalisatie voor mobiel hebben veel bedrijven inmiddels hun weg gevonden naar een native mobiele app.

 

De opkomst van native mobiele apps

Deze apps leken een tijd lang dé oplossing te zijn om meer mobiele conversie te behalen. Het feit dat nog niet alle grote webshops overgestapt zijn op zo'n native app, laat zien dat ook de native apps niet voor iedereen de beste oplossing zijn om de mobiele conversie omhoog te krikken. Hoewel deze native apps steeds populairder werden, bleef het nog knagen. De gewenste conversie werd nog altijd niet behaald.

Zoals vaker het geval bij de vele mogelijkheden die er binnen e-commerce bestaan, geldt ook voor apps dat ze voor sommige webshops wel en voor anderen totaal niet werkten. Dit terwijl een app interessante functionaliteiten heeft voor alle webshops. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van push berichten. Daarnaast zijn apps vaak sneller dan een mobiele webshop. Het nadeel van een native app is dat het vaak duur is om deze te ontwikkelen en dat er veel tijd in de ontwikkeling zit. Onze partner JMango360 heeft hiervoor een template ontwikkeld dat naadloos aansluit op het Magento platform. Hiermee bieden zij een relatief goedkope en snelle oplossing voor de ontwikkeling van een native app.

 

Ondertussen is er echter een kleine kloof ontstaan tussen de native app en de mobiele webshop. Hoewel partijen als JMango360 de native app toegankelijk maken, zijn veel webshops nog niet overtuigd. Een mooie tussenoplossing is een progressive web app. Deze nieuwe ontwikkeling van Google lijkt op een native app en verbetert de gebruikservaring op mobiel.  Een progressive web app is sneller, betrouwbaarder en bereikt een betere interactie dan een mobiele website

 

Een Progressive Web App

Een Progressive Web App (PWA) gebruikt de mogelijkheden van het web om een 'app-like' experience te kunnen bieden. Een native app stuurt push notificaties, kan offline werken en wordt geladen op het homescreen van de telefoon. Een PWA kan je toevoegen aan je telefoon door het icoon via de webshop op je scherm vast te pinnen. Vervolgens kan de webshop dan geopend worden op volledig scherm. Dat betekent dat er ook geen adresbalk meer zichtbaar is. Daarnaast heeft de PWA allerlei functionaliteiten die een native app ook heeft. Hieronder een klein overzicht van de verschillende features van een PWA:

  • Verzenden van push notificaties
  • Offline te gebruiken
  • Een icoon op het startscherm van de telefoon
  • Bekijken op volledig scherm zonder adresbalk
  • Soepele User Interface
  • Snelle laadtijd op mobiel

 

 

Native apps vs. Progressive Web Apps

Inmiddels mag duidelijk zijn dat een PWA veel interessante features heeft die de kloof tussen een native app en een mobiele site kunnen dichten. Er zijn zelfs features die een PWA wél heeft en een native app niet. Hieronder zetten we een aantal van die features op een rijtje

  • Weinig frictie bij de distributie

    Omdat de PWA niet via een app store aangeschaft hoeft te worden is het makkelijker om deze te installeren. Met één druk op de knop staat de app op het startscherm. Als een app vanuit de appstore aangeschaft moet worden, dan komen hier nog meer stappen aan te pas. Na elke stap kun je opnieuw klanten verliezen.

Progressive-web-app

  • Vindbaarheid

    De content in een PWA kan gemakkelijk door zoekmachines gevonden worden. Er gaan zelfs geluiden op dat Google de websites met een PWA beter gaat indexeren om het zo nog aantrekkelijker te maken om een site voor mobiel te optimaliseren. Native apps daarentegen kunnen niet door Google worden geïndexeerd en zijn dus veel minder goed te vinden. Het omgekeerde is ook waar. Met een PWA ben je niet vindbaar in de app stores, terwijl de native app hier wel te vinden is.

  • Altijd up-to-date

    Een PWA is altijd up-to-date en is niet afhankelijk van de updates die de gebruiker wel of niet wenst uit te voeren.

  • Apple gebruik

    Waar Native apps altijd op het besturingssysteem van Apple gebruikt kunnen worden is dit voor een Progressive Web Apps nog niet het geval. Een belangrijke technologie die nodig is om de PWA push berichten te laten sturen, is nog niet beschikbaar in iOS. Voor nu is het dus nog voornamelijk een leuke technologie voor Android telefoons, maar Apple heeft aangegeven dat ze met de technologie aan de slag gaan. Wie weet kan een PWA binnenkort dus ook op iPhones gebruikt worden.

  • Hardware besturen

    De PWA is nog in mindere mate in staat om de hardware van de telefoon aan te sturen. Zo kan een PWA bijvoorbeeld niet de zaklamp aanzetten, terwijl de native app hier wel toe in staat is.

 

Benodigdheden

Een PWA kan alleen werken als er twee dingen beschikbaar zijn:

  • Allereerst is het van belang dat er een Service Worker beschikbaar is. Dit is een script dat op de achtergrond blijft draaien. De Service Worker maakt het mogelijk dat de PWA push berichten kan sturen en dat de laadtijd significant verbeterd. Ook maakt deze technologie het mogelijk dat de PWA offline te bezoeken is.
  • Daarnaast is het van belang dat er een beveiligde https-verbinding wordt opgestart en dat er een geldig SSL certificaat beschikbaar is. Wanneer de website niet volledig veilig is, zal de PWA niet werken.

Conclusie

De PWA is een sterke nieuwe ontwikkeling, waar we het aankomende jaar steeds meer over zullen horen. De kloof tussen de mobielvriendelijke website en de native app wordt met de komst van deze technologie enigszins gedicht. De PWA vormt een verrijking voor het mobiele gebruik. Ook kunnen ze de gebruiksvriendelijkheid op mobiel sterk verbeteren. Of een PWA ook echt de Native app gaat vervangen blijft nog de vraag. Zeker omdat Apple nog geen ondersteuning voor een service worker biedt zal dit nog een tijd duren. Het is echter wel een ontwikkeling om sterk in de gaten te houden.