Wouter (14 jaar) samen met developer Peter Keijsers


Elke dag worden wij omringd door complexe technologieën die onze dagelijkse bezigheden een stuk gemakkelijker en veiliger maken. Van verkeerslichten tot het pinapparaat en smartphone; we worden omringd door grote en kleinere computers. Geprogrammeerde computers die vol zitten met geschreven instructies.

WAAROM PROGRAMMEREN LEREN? 

Het begrijpen van de mechanismen achter ICT-toepassingen is in Nederland slechts bij een beperkt aantal mensen aanwezig. Hierin schiet Nederland echt te kort. In andere Europese landen zoals Engeland, Scandinavië en Portugal is programmeren een vast curriculum in het onderwijs. Niet iedereen hoeft programmeur te worden, maar het is goed om te weten hoe het proces achter een technologie werkt en hoe je zo’n proces zelf kunt maken of beïnvloeden. Programmeren leert kinderen creatief en logisch nadenken. Bovendien biedt het de vermogen tot ruimtelijk inzicht, structureren en samenwerken.

Het wordt daarom een steeds belangrijker discussie om programmeren tot het basisonderwijs toe te laten. Wolter Smit, CEO en oprichter van softwarebedrijf TOPdesk, heeft een brief aan onze minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs geschreven over de noodzaak hiervan.

Experius deelt deze mening en daarom zetten wij ons in om scholieren te enthousiasmeren voor programmeren. Wij geloven dat programmeren een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van kinderen. Experius opent daarom graag haar deuren voor jonge talenten (zie onze Facebookpagina) en hopen hiermee een positieve bijdrage te leveren aan de digitale wereld.


Wij zijn benieuwd naar jouw mening. Doe mee aan onze poll of laat een comment achter!

Moet programmeren onderdeel worden van het onderwijs?

Ja

Nee