Dat B2B e-commerce ontzettend aan het groeien is, mag ondertussen duidelijk zijn. Ook Magento heeft hierop ingespeeld door het nieuwe Magento 2 nog meer te optimaliseren voor B2B e-commerce. Een aantal onmisbare en ook unieke, features voor B2B e-commerce lichten we in dit blog toe.

Klantspecifieke afspraken

1) Klantspecifieke afspraken

B2B ondernemers zijn het gewend om verschillende afspraken met verschillende afnemers te hebben. Met de ene afnemer bespreekt u stukprijzen, terwijl voor de andere bulkprijzen gehanteerd worden. Ook afspraken over levertijden en -condities kunnen verschillen tussen afnemers. In Magento kunnen al deze klantspecifieke afspraken automatisch afgehandeld worden. Er is een eenmalige input nodig die tijd kost, maar daarna kunnen B2B ondernemers zich richten op wat echt belangrijk is, namelijk de klant.

 

2) Uitgebreide content

Vooral voor kleinere B2B e-commerce platformen is het van belang om de nadruk op content te leggen. In de B2B sector worden vaak complexe producten aangeboden en het is daarom van belang om ook op internet het verhaal achter het product goed over te laten komen en op een duidelijke manier uit te leggen waar het product voor dient. Magento biedt heel veel mogelijkheden om productinformatie toe te voegen. Ook Experius heeft verschillende modules om op een eenvoudige manier content toe te kunnen voegen aan de productpagina.

 

3) Mogelijkheden voor een Multishop

Voor elk product een andere shop? Binnen Magento is het out of the box mogelijk om meerdere kleinere shops onder een overkoepelende shop te plaatsen. Zo kan er gemakkelijk een multishop omgeving worden gecreëerd. Op deze manier kan een B2B ondernemer alle shops vanuit een centraal admin pannel beheren en dat scheelt natuurlijk een hoop extra werk.

 

Bekijk voor een voorbeeld van zo'n multishop de webshop die wij voor Power Components hebben ontwikkeld, of bekijk de case op onze website

 

4) B2B checkout

Een B2B webshop heeft vaak als doel orderkosten te verlagen. Klanten bestellen idealiter niet meer via fax, email of telefoon, maar bestellen snel en efficiënt in de webshop. Omdat deze klanten vaak reeds bekend zijn in het administratie systeem kunnen zij ook op rekening bestellen. Voor deze klanten heeft Experius het nog gemakkelijker gemaakt om producten te bestellen. Op basis van het voorkeurs aflever- en betaaladres worden orders betaald en verstuurd. Deze klanten slaan dus het gehele checkout proces over.

 

5) Herhaal bestellingen

Daarnaast heeft Experius ook een functionaliteit gemaakt voor inkopers die de verschillende productnummers kunnen dromen. Met enkel een artikelnummer in combinatie met een aantal kunnen inkopers direct producten bestellen.

 

microscoop - goed zoeken

6) Uitgebreide zoekfunctionaliteit

De snelheid in bestellen die B2B afnemers zoeken is in de vorige punten al benoemd. Ook door middel van een uitgebreide zoekfunctionaliteit op het e-commerce platform kan het B2B afnemers makkelijker gemaakt worden om het juiste product te vinden. Voor Magento bestaat een koppeling met het zoeksysteem Solr. Experius heeft dit systeem uitgebreid met verschillende extra mogelijkheden. Zo worden zoekresultaten direct zichtbaar voor de klanten terwijl ze aan het typen zijn.

 

Lees ook: Solr Search, hoe werkt het nu eigenlijk?

 

7) Integratie met uw ERP systeem

In de wereld van B2B e-commerce is er niets belangrijker dan een naadloze koppeling met het ERP systeem. Er bestaan al heel erg veel koppelingen met verschillende ERP systemen. Experius zorgt ervoor dat Magento naadloos aansluit bij het ERP systeem dat u gebruikt. Hierdoor worden de orders in Magento automatisch ingevoerd in het ERP- of administratie systeem. Dit scheelt de binnendienst veel tijd op gebied van handmatig invoeren.

 

Bekijk ook onze pagina over ERP koppelingen 

 

Meer informatie over de verschillende mogelijkheden van een Magento b2b e-commerce platform bij Experius? Wij gaan graag met u in gesprek. U kunt ons bereiken via 030-8200238 of via info@experius.nl