Dat B2B e-commerce ontzettend aan het groeien is, mag duidelijk zijn. Wie niet de stap maakt naar online verkoop, blijft achter op de rest. Ook Magento speelt hier op in met het meest flexibele en schaalbaar e-commerce platform dat op de markt te krijgen is. In dit blog bespreken we 7 onmisbare en ook unieke, features voor B2B e-commerce. 

facility-trade-group-case-ipad-2-1

1) Klantspecifieke afspraken

B2B ondernemers zijn het gewend om verschillende afspraken met verschillende afnemers te hebben. Met de ene afnemer bespreek je stukprijzen, terwijl voor de andere bulkprijzen gehanteerd worden. Ook afspraken over levertijden en -condities kunnen verschillen tussen afnemers. In Magento kunnen al deze klantspecifieke afspraken automatisch afgehandeld worden. Er is een eenmalige input nodig die wat tijd kost, maar daarna kunnen jij je richten op wat echt belangrijk is:  de klant.

 

2) Content op maat en gepersonaliseerd

Het wordt van B2B bedrijven verwacht dat ze heel goed begrijpen wat de behoeftes zijn van hun klanten en dat ze hen gepersonaliseerde content, aanbevelingen voor producten en aanbiedingen laten zien.  In de B2B markt worden complexe producten aangeboden en het is daarom belangrijk om ook op internet het verhaal achter het product goed over te laten komen.  Magento biedt heel veel mogelijkheden om productinformatie toe te voegen en te tonen aan de juiste bezoeker.  Een Product Information Management systeem kan hier ook heel handig zijn, omdat je hiermee de data uit al je bronnen (ERP, CRM, Magento) verzamelt en op één plek kan verrijken en uitzetten naar al je kanalen. 

 

3) Mogelijkheden voor een Multishop

Voor elk product of elk merk een andere shop? Binnen Magento is het out of the box mogelijk om meerdere kleinere shops onder één overkoepelende shop te plaatsen. Zo kan er gemakkelijk een multishop omgeving worden gecreëerd, waarbij je voor elke shop een eigen, unieke storefront kunt creëren. Jij als B2B ondernemer kunt alle shops vanuit één centraal admin panel beheren en dat scheelt een hoop extra werk. En wil je naast B2B verkoop ook een D2C kanaal opzetten? Dat kan ook snel en eenvoudig met deze feature.

Bekijk voor een voorbeeld van zo'n multishop de webshop die wij voor Power Components hebben ontwikkeld.

 

4) B2B checkout

Een B2B webshop heeft vaak als doel orderkosten te verlagen. Klanten bestellen idealiter niet meer via fax, email of telefoon, maar bestellen snel en efficiënt in de webshop. Omdat deze klanten vaak reeds bekend zijn in het administratie systeem kunnen zij ook op rekening bestellen. Voor deze klanten heeft Experius het nog gemakkelijker gemaakt om producten te bestellen. Op basis van het voorkeurs aflever- en betaaladres worden orders betaald en verstuurd. Deze klanten slaan dus het gehele checkout proces over.

 

5) Herhaalbestellingen

In Magento maak je als B2B klant gebruik van zogenaamde 'requisition lists', dat zijn eigenlijk verlanglijstjes waar eerder gekochte producten in opgeslagen zijn en dus snel opnieuw kunnen worden besteld.  Experius heeft ook een functionaliteit gemaakt voor inkopers die alle verschillende artikelnummers kunnen dromen. Door slecht een artikelnummer in combinatie met een aantal in te voeren kunnen inkopers direct producten bestellen. 

 

Gerelateerde_producten_BSL_publishing_Experius

 

6) Uitgebreide zoekfunctionaliteit

De snelheid in bestellen die B2B afnemers zoeken is in de vorige punten al benoemd. Ook door middel van een uitgebreide zoekfunctionaliteit op het e-commerce platform kan het B2B afnemers makkelijker gemaakt worden om het juiste product te vinden. Voor Magento bestaat een koppeling met het zoeksysteem Elasticsearch. Met de Elasticsearch module van Experius kun je de zoekresultaten van je webshop finetunen. Ook maak je hiermee je zoekresultaten op algemene woorden relevanter zonder de content aan te hoeven passen.  

 

7) Integratie met ERP systemen

In de wereld van B2B e-commerce is er niets belangrijker dan een naadloze koppeling met het ERP systeem.  Magento heeft legio koppelmogelijkheden met verschillende ERP systemen.  Wij hebben veel ervaring met koppelingen met Exact Online en Exact Globe, Microsoft ERP systemen en SAP. Experius zorgt ervoor dat Magento naadloos aansluit bij het ERP systeem dat jouw organisatie gebruikt. Hierdoor worden de orders in Magento automatisch ingevoerd in het ERP- of administratie systeem. Dit scheelt de binnendienst veel tijd met handmatig invoeren.

 

Meer informatie over de verschillende mogelijkheden van een Magento b2b e-commerce platform bij Experius? Wij denken graag mee!

Yannick Röling

E-commerce Consultant

Mail yannick@experius.nl

Phone 030-8200238