online reviews webshop

 

Het belang van online reviews

 
1. Conversie verhogend

Veel consumenten zien goede reviews als een toegevoegde waarde. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer de helft van webshop bezoekers zich laat beïnvloeden door reviews, ongeacht of deze positief of negatief zijn. Bezoekers die twijfelen over een aankoop kunnen over de streep worden getrokken door een geloofwaardige, positieve review. Dit resulteert in conversie verhogende content in uw webshop.

2. SEO optimilisatie

Door het werven van reviews vergroot u de content op de betreffende (product)pagina’s. Door meer content te beheren over een product vergroot u de kans om gevonden te worden door consumenten. De inhoud van de reviews kunnen ook nieuwe zoektermen met zich meenemen. Niet iedereen hanteert hetzelfde taalgebruik, maar door zoektermen en woordkeuzes efficiënt in Magento als synoniem in te vullen vergroot u uw vindbaarheid nog meer. Beter beheer van zoektermen gaat tevens zorgen voor een meer gebruiksvriendelijke webshop omdat klanten gemakkelijker de gewenste producten vinden.

3. Productontwikkeling

Buiten de genoemde voordelen kunnen de reviews natuurlijk ook van toegevoegde waarde zijn op het gebied van productkwaliteit. Door de reviews serieus te nemen weet u wat de positieve en negatieve eigenschappen van een product zijn. Positieve eigenschappen mogen blijven en waar mogelijk geïmplementeerd worden bij meerdere producten, negatieve eigenschappen vereisen uw aandacht. Wat overblijft is een webshop vol met geliefde producten. Ten slotte komt u er achter welke informatie mist op de productpagina, of andere wensen van klanten.  

Zelf aan de slag

 
1. Actief vragen

Actief vragen is een hele simpele manier van reviews genereren. Er bestaan verschillende tools om ervoor te zorgen dat je jouw gebruikers op een vriendelijke, niet dwingende, manier kunt vragen om een review achter te laten. Een voorbeeld hiervan is een e-mail sturen nadat de aankoop is gedaan, of een pop up nadat de aankoop is bevestigd in de webshop. Dit is makkelijk te integreren in je Magento webshop. Tip: Met de extensie Advanced Reviews boost je reviews door gericht review uitnodigingen te sturen via e-mail. Door het instellen van regels krijgen klanten na een aantal dagen een uitnodiging om een review te schrijven over een product die ze recent in jouw webshop hebben gekocht. Daarnaast kan je met deze extensie reacties geven op de reviews van je klanten, jouw klanten het recht geven om hun persoonsgegevens te verwijderen (in overeenstemming met GDPR) en klanten de mogelijkheid geven om de nuttigheid van andere reviews te beoordelen.  

2. Referral marketing

‘Referral marketing’ is een methodiek om tevreden klanten te activeren als ambassadeurs voor jouw product en organisatie. Door ze gericht te informeren, promoten en belonen is de kans groter dat zij een goed woordje voor je doen en jouw producten aanprijzen. Deze vorm van marketing verkort de customer journey en moedigt klanten aan om bedrijven te vertrouwen op basis van de positieve ervaringen van anderen. Tip: Met de extensie Refer a Friend van Aheadworks stimuleer je deze aanbevelingen. Bestaande klanten kunnen leuke kortingen krijgen door bijvoorbeeld een vriend(in) te verwijzen naar jouw webshop, een review te plaatsen bij een product of door zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Nieuwe klanten kan je dan betere deals bieden voor een product. Op deze manier houd je het spannend en interessant voor jouw klanten.