header


Ook dit jaar hebben onze collega's weer een bezoek gebracht aan The Next Web Conference. Bij deze 2-daagse conferentie komen ondernemers, developers, marketeers, CEO’s en designers van ’s werelds grootste techbedrijven en startups samen om te praten over de toekomst van tech. Het thema van dit jaar was ‘Tech: for better or for worse’. Technologie brengt ons vele voordelen en gemakken, maar soms hebben deze ontwikkelingen ook een schaduwkant. Denk aan de lopende discussie over de definitie en bescherming van onze online privacy of de steeds toenemende hoeveelheid tijd die we elke dag besteden aan onze smartphone. Van de meer dan 100 talks waren er drie terugkerende onderwerpen: de samenwerking tussen bedrijven en influencers, de connectie tussen de fysieke winkel en de online webshop en een van de (nog steeds) grootste obstakels voor fashion retailers: het bieden van de juiste maat online.

 

Influencers

Met gemiddeld 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers valt aan de invloed van Instagram niet meer te ontkomen. Een manier waarop bedrijven hier slim op in spelen is door ‘influencers’ aan hun merk te koppelen. Een influencer heeft namelijk een enorme aanwezigheid (en daarmee invloed) op een of meerdere social media-kanalen.

Pamela Kaupinen van HelloSociety sprak over deze groeiende samenwerking tussen bedrijven en influencers. Vanuit haar bedrijf ziet zij hoe de voorkeur van de consumenten voor reclame verandert. Social media is waar het nu gebeurt. Influencers zijn dé connectie tussen het merk en de consument.

 Als bedrijf is het belangrijk om het volgende in acht te nemen:

  • Influencers zien zichzelf als ‘content-creators’. Ze zijn dan ook het meest effectief wanneer ze creatieve vrijheid krijgen.
  • Zij zijn opzoek naar een langdurige samenwerking
  • Het merk moet aansluiten bij hun passie
  • Ze zijn het meest effectief in het creëren van merkbekendheid, en minder in het zorgen voor harde conversie.

 

Offline voorraadbeheer

Wanneer we online een product zoeken is 33% van deze zoekopdrachten locatie-gerelateerd. In de zoekresultaten komt een waslijst aan webshops naar boven die dit product verkopen. Of dit product in de buurt in een fysieke winkel te verkrijgen is wordt echter niet altijd aangegeven. Dit terwijl 83% van de consumenten aangeeft graag naar een fysieke winkel te gaan wanneer zij weten dat een product daar op voorraad is. Enkele grote bedrijven spelen hier op in. Denk aan de Mediamarkt die bij elk product toont bij welke fysieke locatie dit product te koop is of Coolblue die de laatste jaren flink investeert in fysieke locaties.

nu_echt_Google_Search_GIF

Naast dat het grote bedrijven kansen biedt, kan het ook kansen bieden bij kleinere en lokale winkels. Dit is precies waar Nick Brackenbury op inzet met NearSt. De grootste moeilijkheid bij een ‘offline voorraad’ is dat bijna elke winkel een ander systeem gebruikt om de voorraad in hun magazijn te beheren. NearSt maakt het mogelijk om,  door middel van een API, al deze verschillende systemen te koppelen aan één centraal platform. Via dit platform is het dan mogelijk om producten in een fysieke winkel te tonen in de zoekresultaten van Google. Wanneer er geklikt wordt op een product, toont Google direct de gegevens van de winkel en een route-beschrijving naar de dichtstbijzijnde locatie. Aangezien het aantal offline verkopen daalt en de ‘near me’ zoekopdrachten nog altijd stijgen, kunnen we concluderen dat hier nog veel kansen liggen. 

Verschil online-offline zoeken

Het verschil tussen het online en offline zoeken naar producten. Nick Brackenbury van NearSt.

 

‘Ons model is 186 cm lang en draagt maat M’

Een probleem waar vooral fashion retailers online tegen aanlopen is er voor zorgen dat de consument gemakkelijk online de juiste maat vindt. De kans is namelijk groot dat een t-shirt in de maat ‘M’ van merk  A toch anders valt dan een t-shirt in maat 'M' van merk B. In het geval van schoenen kan dit ook nog eens verschillen per model.

Dit laatste is precies waar Nike graag een oplossing voor wil bieden. Uit de talk van vorig jaar bleek al dat Nike groot inzet op online interactie. Niet gek dat zij nu ook een innovatieve oplossing hebben gevonden op dit probleem. Door middel van een app en een interactieve ruimte in een aantal brand-stores, maken zij het mogelijk om gemakkelijk een scan te maken van jouw voeten. Om op de juiste maat te komen vergelijkt een algoritme deze scan, op o.a. lengte en breedte, met een enorm database. Wat een bedrijf als Nike hiermee kan doen is het aanbieden van een uniek maatprofiel. Dit unieke maatprofiel wordt dan gekoppeld aan jouw account zodat je in elke Nike Store, zowel online als offline, altijd de juiste maat krijgt. Zo is er een kleinere kans dat schoenen geretourneerd worden en scheelt het de consument tijd omdat er geen schoenen gepast hoeven te worden in de winkel. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat het winkelpersoneel veel minder verschillende dozen uit het magazijn hoeven mee te nemen.

De nieuwe app van Nike; Engadget.

Een meer traditionele aanpak zien we terug in de strategie van Zalando. Waar een Nike alleen rekening hoeft te houden met de pasvorm van haar eigen producten, moeten zij rekening houden met verschillende pasvormen van ongeveer 2.000 verschillende merken. Hoe moeilijk dit is zien we terug in het feit dat 1 op de 3 retour-orders van Zalando te maken heeft met de maat/pasvorm van het bestelde product. Het onderdeel waar zij dan ook groot op inzetten is de reden achter de retournering.

Omdat Zalando beschikt over een enorme database aan klant- en productinformatie is het voor hen mogelijk om de oplossing wat eenvoudiger te houden. Het bekendste voorbeeld hiervan zijn de 2 regels tekst die ze bij bijna elk product aanbieden: ‘Ons model is X cm lang en draagt maat Y’, maar daar stopt het advies niet. Uit onderzoek blijkt dat een klant vaak wil weten waarom Zalando dan specifiek maat Y aanbeveelt. Om op deze vraag een antwoord te kunnen geven kijken ze naar de data van klanten die al vaker producten teruggestuurd hebben. Als derde oplossing is Zalando bezig met een volwaardige ‘Size finder’. Je vult in welke maat je draagt van je favoriete merken en de tool doet dan aanbevelingen voor andere merken. Ook hier kunnen deze gegevens gekoppeld worden aan het account van de klant voor toekomstige aanbevelingen.

  

Kortom

Ook dit jaar was TNW wederom een waar paradijs voor tech-nerds en designers. Het is inspirerend om te zien hoe de grote, maar ook vooral de minder grote bedrijven nadenken over de toekomst van de online wereld. Wij kijken alweer uit naar volgend jaar!