the next web conference 2018


Op 24 en 25 mei werd op het Westergas terrein in Amsterdam de 13e editie van de TNW Conference gehouden. Meer dan 15.000 ondernemers, developers, designers, marketeers, CEO’s en beleidsmakers kwamen bijeen op het grootste Tech festival van Europa. Verspreid over 4 verschillende stages waren er talks te volgen over 12 verschillende onderwerpen, verteld door de mensen van bedrijven als Google, Nike, Lush en het MIT Space Exploration Initiative. Van AI en VR tot design thinking en de toekomst van e-commerce. Onze designers Inez van Ravensberg en Thierry van Trirum deden eerder verslag van de eerste dag. Lees hier alles over de highlights van dag twee. 

 

TRACK 03: DESIGN THINKERS

 

Do you speak bot? The 4 C’s of design in conversational AI

De eerste talk van de dag werd gegeven door niemand minder dan Purna Virji, Senior-Manager of Global Engagement van Microsoft. Ze begint haar verhaal met een wat bizar, maar niet ondenkbaar scenario: tegen 2020 zullen we meer gesprekken voeren met AI dan met onze partners. In haar talk vertelt ze over de vier principes die nodig zijn om een goede conversational AI te ontwerpen.

  1. De eerste is ‘Clarity’. Om een gesprek met een bot zo natuurlijk mogelijk te maken is het belangrijk de dat de gebruiker altijd weet wat de volgende stap is die van hem of haar verwacht wordt.
  2. Het tweede punt is ‘Character’: de persoonlijkheid van de bot moet makkelijk te onderscheiden zijn. Zo moet een bot van een bank een meer formele persoonlijkheid hebben dan die van een online fashionshop.
  3. Het derde principe ‘Empathy’ speelt ook een belangrijke rol: bots moeten leren om mensen te begrijpen en zich kunnen inleven in hun situatie, zeker als er iets misgaat.
  4. Hierbij is het laatste principe dan weer belangrijk: ‘Correction’, wat doet de bot op het moment dat er miscommunicatie plaatsvindt? Zorg ervoor dat de bot niet te veel sorry zegt. De bot moet daarentegen herhalen wat het begrepen heeft en vraagt om bevestiging. Klopt dit niet, dan moet de bot zelf met alternatieven komen.

 

Mindful Algorithms: the new role of the designer in generative design

Vanuit het ene futuristische thema rollen we door in het volgende met de talk van Che-Wei Wang. Wang is een designer, architect en artiest en houdt zich bezig met het ontwerpen van fysieke producten met behulp van AI. Ook hij doet een (misschien wat onheilspellende) voorspelling: in de toekomst zal het beheersen van een designtool zoals Sketch of Photoshop niet langer een skill zijn, maar volledig worden overgenomen door AI.

Met een indrukwekkende demo laat hij ons zien hoe een computerprogramma in dertig seconden meer dan tienduizend simulaties uitvoert om zo tot de perfecte antenne voor een satelliet te komen. ‘Generative Design’ noemt hij dit. Combineer dit concept met Neural Networks en Natural Language Processing en je hebt een AI die niet alleen de meest efficiënte oplossing kan bedenken, maar ook een die de doelgroep het mooist zal vinden. En dit in een fractie van de tijd die het een team van designers zou kosten.

Voor degene die hun baan zien verdampen, geen nood! Wang legt ons uit dat behoefte aan een menselijke designer zal blijven staan, echter zal deze nu meer een overziende en sturende rol hebben. We gaan van de rol van geluidstechnicus naar regisseur van de film. Geen slechte promotie als je het ons vraagt.

 

The virtual companions are coming: AI and core human needs in 2018 and beyond

Na een kleine pauze keren we terug voor een wat herkenbaarder ontwerp: Consumer Trends. In zijn talk legt David Mattin, ‘Global Head of Trends’ bij het bekende Trendwatching.com, ons uit hoe we zelf gemakkelijker trends kunnen gaan herkennen. Elke keer dat we iets nieuws zien, moeten we ons een drietal vragen stellen: Welke grote verandering heeft er plaatsgevonden? Welke basisbehoefte speelt deze ontwikkeling op in en welke verwachtingen worden hiermee gecreëerd of veranderen hiermee? Zijn voorbeeld: de trend van ‘virtual companions’. De grote verandering is de snelle opkomst en verbetering van AI. Ze spelen in op de eeuwenoude behoefte aan sociaal contact. Ook het idee dat uitsluitend sociaal contact met mensen voldoening kan geven verandert hier langzaam mee. Wil je een typisch Japanse interpretatie van deze trend? Bekijk dan het promotiefilmpje voor ‘Gatebox’ op Youtube.

 

Designing a smart and sustainable mobility economy

De volgende talk wordt geven door de 27-jarige Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear. Het jonge bedrijf heeft het haar missie gemaakt om schoon en betaalbaar (auto)vervoer voor iedereen te creëren. Dit doen zij door het welbekende concept van de elektrische auto te combineren met hun ervaring en kennis van auto’s op basis van zonnekracht. Het resultaat: de Lightyear One, een auto die zichzelf kan opladen met zonne-energie en een bereik heeft van wel 800 km. Het probleem van de huidige markt is dat er ongeveer 1 miljard auto’s zouden moeten worden vervangen met elektrische modellen om het duurzaam te maken. Hiervoor zijn meer dan 2 miljard oplaadpunten nodig, waardoor de druk op net stroomnet vijf keer zoveel zou worden. En dan hebben we het nog niet eens over de armere gebieden zoals India of Afrika. Lightyear hoopt dit probleem te tackelen door zich dus te focussen op het hele ecosysteem rond de auto en het opladen hiervan. De rest van de talk vertelt Lex meer over de toekomstplannen van het bedrijf met als belangrijkste take-away: probeer altijd out-of-the-box te denken, een probleem heeft bijna nooit slechts één oorzaak.

 

Experience engineering for healthcare. Medical devices and designing environments

Na 20 minuten is het de beurt aan Elisa Jagerson, oprichter van FutureBrand Speck, een bedrijf dat multinationals helpt met duurzame innovatie. Elisa weet door haar 20 jaar ervaring als ontwerper en merk-strateeg in de medische sector als geen ander dat de ervaring belangrijker is dan het product zelf. Een schoolvoorbeeld van deze ‘connected product experience’ is Apple, die het ontwerp van het hele ecosysteem rondom de producten in eigen handen heeft en houdt. Het is al lang bekend dat emotie een grote rol speelt bij de gebruikerservaring, maar Elisa heeft ontdekt dat het specifiek gaat om hoe we over onszelf voelen op het moment dat we in aanraking komen met een product. Of we ons waardig voelen van het product, geeft de doorslag of we 7 euro af willen rekenen voor een kop koffie van de Starbucks of 2000 euro voor een nieuwe Macbook.

 

Designing our Sci-Fi space future

De laatste talk van de Design Thinkers-track werd gevuld door Ariel Ekblaw, oprichter van het ‘Media Lab Space Exploration Initiative’ van MIT. Hoewel ze nog geen dertig jaar oud is, leidt Ariel elke dag een team van meer dan 50 wetenschappers en studenten die zich bezighouden met de toekomst van de ruimtevaart. Ze gebruikt haar tijd om ons - met behulp van video’s, renders en foto’s - de drie missiepijlers van dit initiatief uit te leggen samen met de uitdagingen die hiermee gepaard gaan.

Als eerste is het belangrijk dat de toegang tot ruimtevaart gedemocratiseerd wordt. Daarna wordt het belangrijk om toe te werken naar een toekomst waarin ruimtevaart een steeds grotere rol krijgt. Hierbij is het belangrijk om niet onze eigen planeet en haar milieu uit het oog te verliezen. Als voorbeeld noemt ze een prototype voor satellieten die als een pakket de ruimte in worden gestuurd en zichzelf daarna in elkaar zetten. Deze manier van bouwen kan dan uiteindelijk ook op aarde worden gebruikt in moeilijk toegankelijke gebieden. De laatste missiepijler komt sterk overeen met de toekomstvisie van Diana Wehmeier van de eerste dag: het zal steeds belangrijker worden om niet alleen wetenschappers, maar ook artiesten, ontwerpers, engineers en filosofen te betrekken bij de ontwikkeling van de ruimtevaart en onze toekomst. Ze sluit haar talk af met een oproep aan alle creatievelingen: "Blijf vooral creatief bezig, op welke manier dan ook en probeer ook eens verder te kijken dan je eigen werkveld. Het zal je verbazen welke inspiratie je tegen zult komen in het werk van anderen en onverwachte hoeken."

 

TRACK 04: MARKET PLACE

 

Om twee uur was het tijd voor de laatste track van het festival: Market Place. Deze track takelt de toekomst van e-commerce. Zes sprekers vertellen over de uitdagingen en oplossingen die zij dagelijks binnen hun bedrijf en de wereld van e-commerce tegenkomen.

How Technology Can Create a New Paradigm for the Customer and Brand Relationship

Na het futurisme van de ochtend keren we terug naar aarde met de eerste talk van de middag, gegeven door Henry Davis COO van Glossier. Glossier is een van de leidende webshops in huidverzorging en schoonheidsproducten. Davis opent met de statement dat e-commerce erg saai is. De oorsprong van e-commerce ligt volgens hem bij E-bay en Amazon en omdat wij deze platformen al drieëntwintig jaar als voorbeeld nemen, verandert er niet veel.

Voor Glossier zit innovatie in drie gebieden: usability, snelheid en social media. Vooral de laatste is belangrijk. Waar e-commerce tot een halt is gekomen is social media geëxplodeerd de afgelopen jaren. Glossier erkent dat het belangrijkste onderdeel van de klantrelatie de sociale connectie is. Tussen de klant en het bedrijf maar vooral tussen de klant en andere klanten. Maar Davis waarschuwt dat merken niet té afhankelijk moeten worden van social media. Als laatste take-away geeft hij ons het advies mee om klanten te behandelen als echte stakeholders: “Don’t sell tot hem, co-create with them”.

Can the marketplace of a billion people point to a new school of consumerism?

De tweede talk van de middag is van Richard Kelly, Chief Catalyst van Fung Group. Richard vertelt ons over wat zijn jaren aan ervaring met retail in Azië hem geleerd hebben over de toekomst van e-commerce. Volgens hem ligt deze namelijk bij China en de rest van Azië, India en Zuid-Amerika. Het consumentisme globaliseert en dit heeft gevolgen voor de strategie. De meeste producten worden langzaam gedigitaliseerd, denk aan de ontwikkelingen in 3D-printen en IOT van dit moment. Hiermee wordt de service die bij een product geboden wordt, bijna belangrijker dan het product zelf. De toekomst van de retail ligt volgens Richard bij ‘marketplacing’: opkomende gemeenschappen met kleine hoeveelheden van een lokaal product. Er is ruimte voor eigen input en ideeën. Innovatie zit hem bij deze gemeenschappen in het durven doen (en durven falen) en hiervan leren.

 

The Future of Retail & Digital Community

De volgende - en misschien wel de tofste talk van de afgelopen twee dagen - gaat door op hetzelfde principe waar Richard Kelly over sprak: communities en kleinere hoeveelheden van een product. Ron Faris is Gerenal Manager van S23NYC Digital Studio. S23NYC Digital Studio is onderdeel van Nike en volledig geweid aan een unieke groep klanten: Sneakerheads. Voor Nike is dit een zeer belangrijke doelgroep: zij volgen de release-kalender op de voet en schrikken niet om hoge bedragen neer te leggen voor een uniek paar schoenen. Echter heeft Nike gemerkt dat deze doelgroep met de komst van online retailers een belangrijk aspect mist: de ervaring. Waar je als sneakerhead vroeger met een groep fanatiekelingen uren op de stoep van de lokale sneakerwinkel lag voor dat ene speciale paar, verveel je je nu dood in een online wachtrij. ‘The thrill of the chase’ mist in de online omgeving. Twee belangrijke realisaties voor Faris waren dat (1) deze groep eigenlijk meer ‘gamers’ zijn dan shoppers en (2) dat het de truc is om de 15% echte hardcore fans te laten delen met de overige 85%. Het antwoord? Een serie functionaliteiten die slim gebruik maken van Augmented Reality, Gamification en het design principe ‘Scarcity’ (de angst om schaarse producten mis te lopen).

STASH is Nike’s variant op Pokemon Go en stelt sneakerheads in staat om in hun omgeving op zoek te gaan naar een paar digitale (en exclusieve) sneakers en deze bij vondst te kunnen kopen. Dit paar is dan alleen op een specifieke locatie te vinden en degene die ze vinden kunnen via een link enkele fans die er niet bij waren dit paar ook laten ‘unlocken’. In een andere demo zien we hetzelfde principe toegepast op een poster: houd je telefooncamera ervoor en er verschijnt een 3D paar sneakers en eenzelfde link naar de webshop. Op deze manier kan Nike in feite van elke poster een pop-up winkel maken. Maar het kan ook simpeler. Faris vertelt ons dat die avond, tijdens een concert van Kendrick Lamar, fans die de Nike SNEAKRS app hebben plotseling een melding zullen krijgen dat zij 10 minuten de tijd hebben om zijn limited edition sneaker te kopen. Over inspelen op emoties gesproken...

 

Bursting the retail bubble with handmade tech

Na de indrukwekkende talk van Nike gaan we door met nog een bekend bedrijf: Lush. Jack Constatine, zoon van de oprichter van het merk, vertelt ons in de volgende twintig minuten over hoe Lush zich staande houdt in de continu veranderende wereld van online-retail. Na een korte introductie over het bedrijf en vertelt Jack ons hoe de kernwaarden van het bedrijf door worden getrokken naar de webshop. Door ‘Open Source’ te werken wordt het idee van maatschappelijk werk digitaal gemaakt. Alles wordt door Lush zelf gebouwd, inclusief de backend storemanager. Lush probeert zoveel mogelijk met ethisch verantwoorde hardware te werken en oudere apparaten en laptops worden niet zomaar weg gegooid. Hetzelfde geldt voor de gebruikersdata. Jack sluit zijn talk af met de vijf belangrijkste dingen die hij de afgelopen jaren heeft geleerd:

  1. “Get your hands dirty (with tech) to survive the next decade”
  2. “Failure hurts, but it teaches!”
  3. “Don’t buy snakeoil”
  4. “Watch your moral compass, not only at home”
  5. “Enterprise is bullshit”

 

Automatic for the people: retail’s reinvention

Na een laatste kop koffie en met ons morale kompas weer op het noorden gericht, zijn we weer gaan zitten voor de laatste talk van het festival. Katrina Dodd is Head of Trends bij Contagious Communications en vult de laatste twintig minuten van de dag met een talk over de automatisering en digitalisering van retail. Ze begint met een stukje geschiedenis: vijfentwintig jaar geleden waren  enorme winkelcentra de toekomst van retail. Op dit moment is dat e-commerce en eigenlijk is de volgende trend alweer opkomst: volledig geautomatiseerde kleine winkels.

Ook uit deze talk blijkt dat de toekomst van retail en e-commerce in China ligt. In 2017 is er in China 5,5 miljard dollar aan producten met de mobiel afgerekend, vijftig keer meer dan in Amerika. Het populaire sociale platform WeChat heeft een integratie voor meer dan 80 online retailers en het principe van ‘real name registration’ zorgt voor een ongekend vertrouwen in apps en online e-commerce. Als voorbeeld noemt ze de BINGO-box en het HEMA-cafe van Alibaba. BINGO-box is een soort mini-supermarkt ter grootte van een zeecontainer. Hij kost slechts € 14,800 per unit, heeft een staf-ratio van 4:40, kan makkelijk verplaatst worden met wielen en betalen kan met WeChat. Het project van Alibaba is een grotere volledig geautomatiseerde winkel. Binnen een straal van drie kilometer kan er al besteld en betaald worden via de smartphone, waarna de spullen alleen nog maar opgehaald moeten worden. In beide concepten wordt er gebruik gemaakt van slimme (en enigszins enge) technologieën zoals Poly: een camera die mensen en objecten kan identificeren terwijl ze zich door een winkel bewegen. Dit doet het systeem met een accuraatheid van 70 tot 98%. Met de komst van concepten zoals deze ontstaat er een nieuw dilemma: convenience & experience v.s. privacy. Je zou bijna kunnen zeggen dat de klant het nieuwe product van waarde wordt in de toekomst van retail.

 

 

Lees ook The Next Web Conference 2018 Dag #1