the next web conference 2018


Vorige week werd op het Westergas terrein in Amsterdam de 13e editie van de TNW Conference gehouden. Op donderdag 24 en vrijdag 25 mei kwamen 15.000 ondernemers, developers, designers, marketeers, CEO’s en beleidsmakers bijeen op het grootste Tech festival van Europa. Verspreid over 4 verschillende stages waren er talks te volgen over 12 verschillende onderwerpen, verteld door de mensen van bedrijven als Google, Nike, Lush en het MIT Space Exploration Initiative. Van AI en VR tot design thinking en de toekomst van e-commerce. Onze designers Inez van Ravensberg en Thierry van Trirum waren erbij en doen verslag van de eerste dag!

 

TRACK 1: PROJECT YOU

 

Na het missen van de algemene kick-off door overvolle bussen en de Amsterdamse spits, zijn we het festival begonnen met de ‘Project YOU’ track in de Zuiveringshal. Elk van de 12 tracks bevatte 5 à 6 talks over verschillende sub-onderwerpen en duurde ongeveer een dagdeel. Uiteindelijk hebben we de volgende tracks bijgewoond: Project YOU, Creative Commons, Design Thinking en Marketplace. Bij Project YOU werden tal van onderwerpen besproken op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk. Een prima link met één van de drie visiepijlers van Experius, namelijk ‘GTPW’ (Great Place To Work).

 
Keys to stress-free productivity

De track werd meteen sterk geopend met niemand minder dan David Allen, schrijver van ‘Getting Things Done’ (zijn theorie is een van vaste onderdelen van de inwijding van elke nieuwe Experiaan). David leert ons in zijn talk over ‘the keys to stress-free productivity’. Zo wordt nogmaals bevestigd dat ons brein gemaakt is om ideeën te generen, niet om deze te onthouden (na maximaal 4 raken we de controle al kwijt). We hebben niet meer tijd nodig, immers een idee kost slechts een seconde om op te poppen. Nee, we moeten meer ruimte maken voor dit proces, door ons hoofd leeg te houden. Schrijf dingen op is het advies. Hoe meer we ons brein vrijmaken van het moeten herinneren van dingen, hoe meer ruimte we overhouden voor creativiteit en nieuwe ideeën.

 
Knowing your limits

Na David was het de beurt aan Stijn Geene, een ambasadeur van Little Big Speakers. Stijn is pas 15 jaar oud en zit vanwege een vorm van jeugdreuma al zijn hele leven in een rolstoel. In zijn beste Engels leert Stijn ons hoe belangrijk is het om te accepteren dat iedereen beperkingen heeft en hiermee te leren om gaan in plaats van je ertegen te verzetten. “Working from within your boundaries” zoals Stijn het verwoord.

the next web conference

 
Become who you are

Na een koffie re-fill was het de beurt aan Holley Murchison, oprichter van Oratory Glory. Oratory Glory is een ‘human development agency’ met de focus op sociaal bewuste bedrijven die niet bang zijn voor vernieuwing. De talk begon interactief: in 60 seconden moest iedereen zijn/haar beste festival of concert bezoek uitleggen aan zijn buurman of buurvrouw, bij voorkeur een vreemde. Haar punt: door te praten over een ervaring of onderwerp waar jij passie over hebt, wordt er voor de ander al snel veel duidelijk over jouw persoonlijkheid. Op deze manier hebben we in 60 seconden de eerste van de vier bestandsdelen van onze persoonlijkheid duidelijk gemaakt aan een compleet vreemde. In de resterende tijd vertelt ze ons over de overige drie: Values & Beliefs, Passions & Aspirations en Skills & Achievement. De take-away? Het is ontzettend belangrijk om je eigen persoonlijkheid te leren kennen voor je verdere ontwikkeling.

 
Staying your best self in the age of social media

De laatste talk van Project YOU wordt gegeven door Maddie Readts, oprichter en CEO van IMA (Influencer Marketing Agency). IMA koppelt multinationals aan influencers voor wereldwijde social-media campagnes. Hiermee schopte Readts het tot de prestigieuze 30 under 30-lijst van zakenblad Forbes. Voor de iemand die haar brood verdient met social-media, ging haar talk over een verrassend onderwerp: je (offline) zelf blijven in het tijdperk van social media. Maddie leert ons dat we inmiddels gemiddeld 135 minuten per dag op social media spenderen en geeft hierbij meteen de  belangrijkste take-away: “switch off when home!”. In de overige tijd weid ze verder uit over het belang hiervan en hoe zij hier zelf in staat en handelt.

 

TRACK 2: CREATIVE COMMONS

Na een lunchpauze van een half uur en een rondje over het terrein was het tijd voor de tweede track van de donderdag. ‘Creative Commons’ ging over hoe we onze creativiteit kunnen cultiveren in snel veranderende landschap van de digitale wereld.

 
Art & science: inspiration toward the future

“De eerste talk was meteen het meest ‘far out’ van de track. Door middel van story-boards en concept-art vertelde Diana Wehmeier ons over haar visie op de toekomst van wetenschap, nieuwe technologie en kunst. In deze toekomst gaan deze volgens haar namelijk hand in hand. De gemeenschappelijke deler van deze werelden is namelijk dat ze allemaal niet kunnen zonder experimentatie en dingen proberen. Elk veld gaat, elk op haar eigen manier, de strijd aan met de veranderende wereld en blijft hierdoor innoveren.

 

Poetic Computation

Na 20 minuten conceptueel denken en een presentatie vol concept-art uit Blade Runner 2049, keerden we terug naar de aarde met een presentatie van Zach Lieberman. Zach komt uit New York en mixt zijn passie voor code schrijven met kunst en educatie. In zijn talk laat hij het belang van itereren en durven proberen zien. Dit doet hij door het tonen van simpele schetsen en hoe hij deze door middel van pure code uitwerkt tot de meest complexe en bizarre renders. Hoewel hij deze aanvankelijk alleen digitaal maakte, probeert hij tegenwoordig op zoek te gaan naar manieren om de echte wereld te laten interacteren met zijn creaties. Zijn belangrijkste boodschap? A.B.I., “Always be iterating” en ontwikkel een gewoonte van elke dag schetsen, hoe lelijk het ook is. Bekijk de instagram account van Zach voor zijn daily sketches.

 

David & Joe Do 

“De derde talk van Creative Commons was wat apart: een live-episode van de Funny as Tech podcast. In deze live-editie van de podcast gingen David Polgar en Joe Leonardo de dialoog aan over toch wel het thema van vandaag: we leven in een ‘always-on’ wereld en hoe gaan we hiermee om. Zij deden dit op een manier die we wel wat gewend zijn van Amerikaanse media: groots, luidt en erg snel. Als we heel eerlijk zijn weten wij zelf ook nog steeds niet zo goed wat de rode draad was en wat we hier uit hadden moeten halen.

 

What blockchain means for the future of art

Na dit warrige verhaal zijn we een luchtje gaan scheppen om terug te komen in een propvolle zaal. De komende 20 minuten zou Bryce Baldon spreken. Bryce doet de branding en communicatie van het immens populaire en enigszins bizarre ‘CryptoKitties’. CryptoKitties is een van de eerste blockchain games: een online platform waar de kitties gefokt en geruild kunnen worden. Elke kat heeft een uniek genoom wat bepaalt hoe deze eruit komt te zien en daarmee ook hoe zeldzaam het beest is. Zoals we inmiddels gewend zijn van alles dat werkt met blockchain is elke kat 100% uniek en kan deze niet gekopieerd, gestolen of vernietigd worden. In lijn met wat Diana ons al vertelde is de gemeenschappelijke deler tussen kunst en nieuwe technologie het durven experimenteren. In dit geval is CryptoKitties het experiment waarbij de blockchain wordt ingezet als tool voor kunstenaars. Het biedt hen een marktplaats waar kunst-sales gedreven kunnen worden door schaarste, waar het investeren in kunst veel breder beschikbaar wordt en die bovendien erg veilig is.

De belangrijkste take-aways gaan over de relatie tussen kunst en de blockchain: kunst maakt het mogelijk om naast crypto-valuta ook te kunnen handelen in ‘crypto-collectibles’. Andersom maakt de blockchain een nieuwe interactieve en superveilige marktplaats mogelijk voor de kunstenaars. Als afsluiter en in zekere zin om de potentie van kunst op de blockchain te laten zien kregen we de onderstaande afbeelding te zien. Hierbij vertelde Bryce ons dat de onderstaande cryptokitty “Celestial Cyber Dimension”, gemaakt door Guilherme Twardowski, is verkocht voor 140.000 dollar op een liefdadigheidsveiling.

 

the next web conference Bron: https://www.nytimes.com/2018/05/18/style/cryptokitty-auction.html

 

 

THAT'S A WRAP

Met een biertje in de hand zijn we in het zonnetje even bij gaan komen en hebben we ons voorbereid om de 2e dag van TNW Conference 2018. Benieuwd wat we daar beleefd hebben? Lees het hier!