Mocht het nog niet doorgedrongen zijn na de twee vorige blogs; extra aandacht voor mobiel en tablets is belangrijker dan ooit. In de vorige blogs kwamen de technieken om je webshop voor deze apparaten te optimaliseren al ter sprake. Ook hebben we het gehad over hoe je gebruikers op deze apparaten een zo goed mogelijke user experience biedt. Waar we het nog niet over gehad hebben is het aanspreken van deze gebruikers met de juiste content. Het aanspreken van je doelgroep via mobiel of tablet vergt namelijk een iets andere aanpak dan je wellicht gewend bent.

 

Verplaats je in je gebruikers

 

Om je doelgroep goed aan te spreken is het belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep en na te gaan hoe, waar en wanneer je ze het beste kunt bereiken. De internet goeroes van Google hebben een interessante onderverdeling gemaakt van de typische mobiele gebruiker namelijk de ‘urgent now’, ’repetitive now’ en de ‘bored now’.

 

  • De ‘urgent now’ gebruiker wil heel snel specifieke informatie over een product, dienst of over je winkel. Denk bijvoorbeeld aan snel actuele product voorraad kunnen inzien in de webshop. Of iemand die snel de openingstijden of locaties wil weten van je fysieke winkel.
  • De  ‘repetitive now’ gebruikers zijn gebruikers die iets belangrijks continue willen bijhouden in afwachting van veranderingen. Denk hierbij aan de status van hun order in de webshop. Of het gewenste product weer op voorraad is. Of iemand die continue benieuwd is of de nieuwe collectie al binnen is.
  • De ‘bored now’ gebruikers kennen we vooral van de trein, de bushalte en de kassa rij bij de supermarkt. Gebruikers die zich vervelen en wat tijd willen doden. Ze zoeken niet speciaal iets maar willen informatie tot zich nemen en afgeleid worden met leuke of interessante content.

 

Door de verschillende groepen mobiele gebruikers op deze manier te verdelen stel je jezelf beter in staat om te bepalen hoe, waar en wanneer je ze kunt bereiken. Mobiele apparaten kunnen overal en te allen tijde gebruikt worden. Mobiele gebruikers geven daarom een goed inzicht in de actuele behoeften van je doelgroep.

 

Bedenken wat echt belangrijk is voor je bezoekers

 

De kans dat iemand nu nog blind op een website terecht komt en zich afvraagt wat ze er kunnen doen en bij wie ze aanbeland zijn is klein. Veel bezoekers komen binnen via advertenties, via Google’s zoekresultaten (na gerichte zoektermen) of via direct verkeer waarbij iemand vrijwel altijd al bekend is met je producten of diensten. Uitgebreid uit de doeken doen wie je bent en wat je allemaal verkoopt is daarom minder relevant aan het worden. Dit geldt al helemaal voor mobiele gebruikers. Een content strategie bepalen met mobiele gebruikers in je achterhoofd is dan ook een goed streven. Het voordeel hiervan is dat je verplicht wordt te gaan bedenken wat echt belangrijk is in je webshop.

SOLR zoekresultaten met autocomplete SOLR zoekresultaten met autocomplete

 

Een ander voorbeeld is de zoekfunctie. Probeer na te denken welke informatie bezoekers nodig hebben om hun keuze snel te kunnen maken. Is dit het artikelnummer, de kleur, de maat, de prijs of zijn het hele andere eigenschappen? Zorg dat deze eigenschappen dan ook zo snel mogelijk inzichtelijk zijn voor een bezoeker zodat deze zijn keuze snel en nauwkeurig kan maken. Een goede zogenaamde ‘autocomplete’ functie op je webshop kan hier positief aan bijdragen. Deze techniek, o.a. SOLR, zorgt er voor dat wanneer een bezoeker begint met het intypen van zijn zoekterm hij of zij direct relevante resultaten te zien krijgt. Zorg dat deze resultaten de juiste informatie tonen zonder dat een bezoeker naar een dieper gelegen product detail pagina hoeft door te klikken. Bijvoorbeeld door het tonen van artikelnummers bij deze directe zoekresultaten als je doelgroep veel gebruikt maakt van product codes. Of duidelijke afbeeldingen wanneer dit voor je doelgroep heel relevant is.

Sorteren van product overzicht pagina’s Sorteren van product overzicht pagina’s

 

Een ander voorbeeld is een product overzicht pagina in je webshop. De producten op deze pagina worden vaak gesorteerd op naam of op prijs. Je kunt je afvragen of dit wel de meest logische manier is. Waarom sorteren we niet op producten die het meest worden verkocht? Hierdoor zullen mobiele gebruikers hoogst waarschijnlijk minder producten hoeven te bekijken voordat ze bij hun doel uit komen. ‘Hoe minder moeite en tijd het kost hoe hoger de conversie’ is zo’n beetje de regel die je hier kunt hanteren. Een interessante Magento module hiervoor is de ‘improved sorting’ module van Amasty. Deze bied zowel de bezoeker als de webshopbeheerder veel meer mogelijkheden voor het sorteren van productenlijsten. Meer interessante inzichten over het sorteren van productlijsten staat in dit onderzoek van Baymard Institute.

Analyseer wat belangrijk is voor je bezoekers

Heatmap van een mobiele webshop Heatmap van een mobiele webshop

Naast dat je zelf kan bedenken wat bezoekers belangrijk vinden op je site zijn er ook allerhande handige tools om inzicht te krijgen in je bezoekers en specifiek in je mobiele bezoekers (waarvan we inmiddels weten dat ze goed de actuele behoeften in kaart brengen). De bekendste tool is natuurlijk Google analytics. Als deze goed is geconfigureerd (e-commerce tracking staat aan) dan kun je veel te weten komen over het misschien wel afwijkende gedrag van specifiek je mobiele gebruikers.Bekijk dus eens welke pagina’s er in verhouding meer op mobiel dan op desktop worden bekeken. Vaak is het zo dat er een specifiek verschil te zien is op dit gebied.

 

Een andere handige tool om veel inzichten te krijgen in het mobiele gedrag van bezoekers is ‘Hotjar’. Dit is een (gratis) tool die vrij snel te koppelen is aan je webshop waarna je letterlijk het gedrag van je bezoekers kunt zien. Het neemt namelijk video’s en heatmaps op van het gedrag van bezoekers op je webshop. Je kunt deze video’s en heatmaps vervolgens bekijken en zo inzien welke route (mobiele) bezoekers in je webshop afleggen. Ook is er een grote kans dat je verschillen ziet tussen het gedrag van mobiele gebruikers en het gedrag van desktop gebruikers.

 

Zoals gezegd is het dus belangrijk om je goed te verplaatsen in je doelgroep en enkel die content aan te bieden waar de gebruikers echt behoefte aan hebben. Heb je je content strategie voor mobiel op orde dan is dit tevens een perfect uitgangspunt voor verdere verrijking van deze content op tablet en desktops. Op deze apparaten is vaak iets meer plek voor extra content. Let wel op dat ook hier vaak geldt: Less is more.
Als webshopeigenaar ken jij je doelgroep het beste en ben jij dus degenen die de content strategie het beste kan bepalen. Voor de integratie van ideeën zoals de verbeterde sortering, de geavanceerdere zoekmogelijkheid SOLR of gewoon voor advies kun je uiteraard altijd terecht bij Experius. Wij helpen je graag bij het verder optimaliseren van je webshop.