richard-lee-401215-unsplash (2)

Magento is al jaren één van de populairste e-commerce platformen ter wereld en wordt gebruikt door zowel kleine webshops als grote multinationals. Eind 2015 werd Magento 2.0 gelanceerd: een heel nieuw platform met veel voordelen. Toch heeft 3 jaar later nog lang niet elke webshop de migratie doorgevoerd. Vanaf juni 2020 stopt Magento officieel met de support van Magento 1. Een migratie naar Magento 2 of een heel ander e-commerce platform is daarom onvermijdelijk. Waarom zou je migreren naar Magento 2 en hoe ziet deze migratie eruit? Lees verder en krijg antwoord op deze vragen.


Waarom kiezen voor Magento 2?

Het Magento 2 platform is een snel, stabiel en schaalbaar platform. Waar in Magento 1 weinig rekening werd gehouden met wensen en behoeften van B2B ondernemers op het gebied van e-commerce is hier in Magento 2 uitgebreid aandacht aan besteed. Enkele voorbeelden op een rij:

  1. Veiligheidsverbeteringen: De bestandsstructuur van Magento 2.0 is aangepast en daarom beter beveiligd tegen misbruik.

  2. Toegankelijk voor alle apparaten: Het basisthema van Magento 2.0 is volledig responsive. Hierdoor is je webshop optimaal zichtbaar en gebruiksvriendelijk op ieder apparaat, van desktop tot smartphone.

  3. Een flink snellere webshop: Magento 2 bevat minder code dan de vorige versie. Samen met de geïntegreerde cachingstechnieken en de integratie van Varnish (minder serverbelasting) zorgt dit voor een optimale performance.

  4. Vlekkeloos testen: Magento 2 biedt de mogelijkheid om een performance test uit te voeren. Hierdoor krijg je inzicht in de verbeterpunten van je webshop

  5. Nog makkelijker te vinden op het web: Magento 2 kent extra toevoegingen voor zoekmachine-instellingen zoals het toevoegen van standaard productbeschrijvingen aan afbeeldingen, Rich Snippets voor extra informatie in Google en metatags.

Hoe ziet de migratie naar Magento 2 eruit?

Overstappen naar Magento 2 is niet zo simpel als het lijkt. De basis van het nieuwe platform is volledig anders dan de basis van Magento 1. Magento 2 is geen upgrade of update zoals van Magento 1.8 naar 1.9, maar een volledige migratie. Het is een heel nieuw e-commerce platform. Lees: een hele nieuwe webshop en dus een ideale kans om direct verbeterpunten door te voeren. Immers precies nabouwen van wat je hebt, gaat geen omzetstijging opleveren. Om de migratie vlekkeloos te laten verlopen moet je rekening houden met de volgende 4 punten.

1.       Plan je migratie

Voordat je aan de migratie begint moet je de ideale tijd van de lancering bepalen. Je wilt de livegang niet in het hoogseizoen hebben. De migratie duurt over het algemeen 4 tot 6 maanden, afhankelijk van de extensies, functionaliteiten en het migratieproces. Belangrijk is daarom om een volledig migratieplan op te stellen.

2.       Breng alles in kaart

De volgende stap in het migratieproces is het in kaart brengen van alle functionaliteiten en koppelingen die in de webshop zijn opgenomen. Neem de tijd en evalueer je extensies. Welke extensies gebruik je? Welke zijn niet meer functioneel? Welke beïnvloeden de performance? In de admin van Magento 1 krijg je via system > configuration > advanced > advanced een goed overzicht van de geïnstalleerde modules. Dit scherm ziet er ongeveer zo uit:

migratie

 

Ook moet er gekeken worden naar de huidige status van de webshop, het klikgedrag van je klanten en naar het uiteindelijke doel van de webshop. Misschien is dat laatste wel veranderd sinds de start van de webshop en is het tijd om de webshop daarop aan te passen. De overstap naar Magento 2 is daarmee een mooi moment om mogelijkheden opnieuw in kaart te brengen en om de webshop naar een hoger niveau te tillen.

 

3.       Migreer het thema

Omdat het Magento 2 een totaal nieuw platform is, ben je genoodzaakt om een nieuw thema te kiezen of je oude thema opnieuw op te bouwen. Een responsive design in een Magento 1 webshop kan mogelijk deels gebruikt worden voor het Magento 2 thema. Dit is alleen veel handmatig werk, waardoor je je moet afvragen of het niet slimmer is om voor een nieuw en moderner design te kiezen. De opties zijn:

  • Een ready-to-apply theme installeren – minst tijdrovend

  • Het design en thema van je huidige webshop opnieuw creëren – bezoekers zien geen verschil met hun vertrouwde winkelomgeving

  • Een geheel nieuw en modern design voor je Magento 2 webshop laten ontwerpen.

 

4.       Migreer alle data

De laatste stap naar de migratie is het migreren van je Magento 1 data. De migratie naar Magento 2 kan veel tijd kosten als je grote hoeveelheden data hebt. Bij Experius delen we de data in 3 hoofdgroepen:

  • Producten & categorieën

  • Klanten & adressen

  • Orders & facturen

 

4.1 Exporteren en importeren via CSV

De producten, categorieën, klanten en adressen kunnen via system > export/import > export  vanuit Magento 1 geëxporteerd worden naar CSV. Deze CSV kan helaas niet zo maar geïmporteerd worden in Magento 2 omdat in sommige gevallen de velden anders heten én omdat Magento 2 iets anders is ingedeeld. De CSV moet daarom aangepast worden. Wij adviseren hiervoor om met Open-Office te werken. Dit is een vergelijkbaar programma als Excel, maar voor het openen en bewerken van CSV bestanden fijner om mee te werken. Dit omdat unieke tekens en accenten niet worden vervormd.

Daarnaast moeten alle oude productattributen handmatig worden aangemaakt in de Magento 2 omgeving. Indien er gebruik gemaakt wordt van dropdown attributen, moeten ook deze waarden worden aangemaakt. Anders zal de CSV import niet werken. Categorieën kunnen wel gewoon geïmporteerd worden, hierbij dient enkel de data aangepast te worden. Nadat het bestand is aangepast en de attributen zijn aangemaakt kan de data in Magento 2 worden geïmporteerd.

Let op: afbeeldingen worden niet op deze manier geïmporteerd en orders en facturen kunnen niet op deze manier worden geëxporteerd. Daarvoor is de Magento Migration tool ontwikkeld.

 

4.1 Exporteren en importeren via de Magento Migrationtool

Magento heeft een migratietool ontwikkeld waarmee de belangrijkste data overgezet kan worden. De migratie via de Magento tool bestaat uit drie fases:

  1. Configuratie instellingen: instellingen worden van de ‘oude’ Magento 1 webshop gemigreerd naar de nieuwe Magento 2 webshop.  

  2. Data: alle data wordt verhuisd naar de nieuwe webshop.  

  3. Delta: migratie van de data die tussen de laatste import en daadwerkelijke livegang zijn toegevoegd.

Elke fase is onderverdeeld in stappen, die elk verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van bepaalde gegevens. Denk hierbij aan: attributen, categorieën, klanten, orders en meer. Wanneer alle data is overgezet, alle extensies werken en het thema draait is de migratie afgerond en kan de shop live!

 

 

Migratie Flow

 

image

 

Met Experius om de tafel 

Zoals je ziet is de overstap van Magento 1 naar 2 een complex en uitgebreid proces. Als Magento specialist helpen we je graag bij het inventariseren en migreren van jouw webshop. Wil je meer informatie hebben over een eventuele migratie, neem dan contact op met onze Migratie consultants.