trophy-on-blue-background-770 (2)

Van de Emerce100 awards tot de Shopping awards, in de e-commerce wereld word je nog nét niet overspoeld met prijsuitreikingen. En zeg nou zelf, deze awards zijn stiekem hartstikke leuk! Want zo krijgen webwinkeliers en andere e-commerce spelers zoals jouw bedrijf, de erkenning die ze verdienen.

Als webshop kun je jaarlijks heel wat prijzen winnen. Het inschrijven kost je even wat tijd en werk, maar levert je uiteindelijk ook een boel voordelen op. We geven we je vijf redenen waarom je mee moet doen aan een verkiezing.

1. Een bedrijf vol trots
Awards zijn een fantastische manier om het harde werk van je medewerkers te erkennen. Zélfs als je geen trofee mee naar huis neemt. Het proces van meedoen en je medewerkers erbij betrekken, laat hen weten dat je hun werk en mening echt op prijs stelt. Wat ongetwijfeld voor een enorme motivatie boost zorgt. Maar je trekt ook nieuw talent aan en laat zien dat jouw organisatie een award waard is.


2. Sharing is caring
Dat je meedoet aan een verkiezing, deel je natuurlijk het liefst met de hele wereld. Wellicht levert het je naast publiciteit ook je stemmen op. Pak dus je contentplanning er bij en laat zien dat je meedoet en dat je trots bent op jouw deelname. Kondig het aan in je nieuwsbrief, deel berichten op social media of stuur een persbericht. En met een beetje geluk, pakt zelfs de (lokale) pers het nieuws op.


3. Je concullega’s en jij
Behoor je tot de genomineerden, dan krijg je - vaak door middel van een ranking - inzicht in waar je staat ten opzichte van je ‘concullega’s’. Kijk eens met een kritische blik. Waarin loopt jouw bedrijf voorop? Zijn er nieuwkomers in de markt die het radicaal anders doen? En van welke andere bedrijven kun je leren? Een ranking geeft je vaak een goede indruk van waar je staat in de ogen van ‘objectieve’ klanten (het publiek) en mede-ondernemers (vaak juryleden).


4. Vertrouwen bij (toekomstige) klanten
Het meedoen aan awards kost wat tijd, maar levert hopelijk ook het gewenste resultaat op: winnen! Dit heeft vaak een langetermijneffect. De organisatie van de verkiezing heeft vaak een stempel, design of icoon van ‘winnaar’ die je kunt gebruiken in al je uitingen, zoals op de website, in je e-mailhandtekening of op brochures. En niet alleen zien je huidige klanten deze communicatie, maar ook nieuwe klanten zullen meteen een goed gevoel hebben. Zaken doen met een ‘winnaar’, wil iedereen.


5. De uitreiking
Bijna iedere verkiezing gaat gepaard met een officiële uitreiking. Vaak een feestelijke gelegenheid waar je samen met collega’s heen kunt. Behoor je tot één van de winnaars? Dan word je op het podium geroepen en ontvang je waarschijnlijk een award. Deze kun je natuurlijk een speciaal plekje geven in de prijzenkast op je kantoor. Mocht je uiteindelijk toch niet winnen, niet getreurd: de uitreiking is een goed moment om te netwerken en je concullega’s te spreken.

Meedoen is belangrijker dan…
Uiteindelijk draait een verkiezing niet om de award, maar om het verbeteren van je bedrijf. Sta je te popelen om je webshop in te schrijven voor een verkiezing? Het hele jaar door starten verschillende verkiezingen waarvoor je je kunt aanmelden. Zo is op dit moment de aanmeldprocedure voor de Shopping Awards geopend. Je kunt je inschrijven tot en met 23 januari 2020.


Laat je het ons weten als je meedoet? Onze stem heb je!

 

 

Bron: https://www.inspireertbeterondernemen.nl/ondernemers/commercie/5-redenen-om-mee-aan-verkiezing/