Door: Yannick Röling (Consultant)

Recent is Magento als leider benoemd in het B2B midden segment door het vooraanstaande Amerikaanse marktonderzoeksbedrijf Forrester. Waar Magento aan het begin van het jaar nog een strong performer was, staat Magento nu fier aan kop. Gekeken naar het aantal klanten is Magento op dit moment zelfs de grootste speler op de markt. Magento scoort erg goed op de punten implementatie tijd, de totale kosten, de hoeveelheid ondersteuning, het partner netwerk en het aantal beschikbare developers. Wie had dat gedacht, toen Magento in 2007 begon als lean en mean E-commerce platform vooral gericht op het B2C segment. Een leuk verjaardagscadeau, want Magento bestaat inmiddels alweer 10 jaar!

Waarom is Magento 2 zo geschikt voor B2B of een combinatie van B2B & B2C

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, standaard Magento is meestal zonder toevoegingen niet gelijk geschikt voor écht B2B E-commerce. Maar door de modulaire manier waarop Magento is opgebouwd, kan Magento 2 met de juiste kennis en kunde uitgebreid worden tot een krachtig B2B E-commerce platform. Het grote voordeel om met Magento als basis een B2B platform te bouwen is dat alle marketingtools die benodigd zijn vaak al een integratie hebben met Magento Tevens is er al goed nagedacht over online vindbaarheid (SEO) en is het integreren met een administratie of ERP systeem hetgeen door de goede API (connectiviteit met derde systemen) eenvoudiger is dan bij menig ander platform. Door de product structuur is het voor een bezoeker heel eenvoudig om producten snel te vinden door de uitgebreide filtermogelijkheden en heeft Experius de zoekmachine van Magento uitgebreid met snelle en slimme zoekfunctionaliteit op basis van Elastic search.

Echter zijn er situaties die diepgaande aanpassing aan Magento vergen. Een voorbeeld binnen de B2B markt is dat er binnen grotere organisaties vaak meerdere inkopers bestaan, die allemaal voor één klant of debiteur bestellen. Deze inkopers moeten van elkaar kunnen zien wat zij besteld hebben en hebben onderling andere rechten en soms zelfs een andere catalogus.

Hier komt de “Commerce” of vroegere Enterprise versie van Magento 2 om de hoek kijken. In de nieuwste versie (2.2) heeft Magento de lange verwachte “B2B pack” toegevoegd. Onder andere debiteurenbeheer, bestellimieten,  offerte functionaliteit, bestellijsten, klant specifieke catalogussen en een groot aantal rapportages zijn in versie 2.2. binnen de standaard van Magento Commerce opgenomen.  Doordat deze functionaliteiten in de basis zijn opgenomen, worden deze continue uitgebreid en verbeterd door Magento, maar ook door alle Magento partners die ermee werken. Dit scheelt veel ontwikkel- en testkosten. De Commerce variant van Magento kent overigens wel een licentie model. De jaarlijkse kosten hiervan zijn gebaseerd op de GMV (Gross merchandise volume) wat vergelijkbaar is met bruto omzet van de webshop en de gemiddelde orderwaarde. Waarbij een hoge gemiddelde orderwaarde, resulteert in lagere licentiekosten en hogere omzet in hogere licentiekosten.