Magento Live Europe 2018


Experius was op 9 en 10 oktober aanwezig bij hét Europese Magento event: Magento Live Europe. Tijdens dit evenement kwamen retailers, partners en developers vanuit heel Europa samen om kennis te delen over de laatste ontwikkelingen rondom Magento en e-commerce. Tijdens Magento Live Europe is er veel gesproken over Magento 2.3, de verwachte releasedatum (volgende maand) en de functionaliteiten. Lees verder en kom meer te weten over hoe Magento 2.3 jouw onderneming kan laten groeien.  

 

Magento Sales Channels – Verkopen via Amazon

Webwinkelgigant Amazon is een van de populairste en meest gevestigde marktplaatsen ter wereld. Al een aantal jaar is Amazon actief in Nederland met het verkopen van e-books via Amazon.nl. Andere producten zijn nog niet te koop, echter zijn de laatste tijd wel stappen gezet die erop duiden dat het ieder moment kan gebeuren. Zo is sinds vorig jaar Amazon Prime beschikbaar. Ook is de content op de Duitse Amazone-site in het Nederlands beschikbaar gesteld en is daar iDeal nu ook een betaalmogelijkheid.

MKB-bedrijven zijn een belangrijk onderdeel van Amazon’s assortiment. Via een aparte portal kunnen producten via Amazon worden verkocht. In Amerika verkopen één miljoen MKB-bedrijven via Amazon. Twintigduizend van hen hebben in het afgelopen jaar meer dan één miljoen dollar aan producten via de marktplaats van Amazon verkocht. (Bron: Digitalcommerce360, March 2017)

Het is daarom slim om als webshop eigenaar actief te worden op Amazon. Met de integratie Amazon Sales Channel maakt Magento het makkelijker om producten direct vanuit je Magento webshop aan te bieden bij Amazon. Vanuit Magento kan er worden aangeven welke producten verkocht moeten worden op één of meerdere van Amazon’s marktplaatsen. Verwacht wordt dat Amazon Sales Channel in de eerste helft van 2019 beschikbaar is. 

Leestip: “Online marketplaces: van bedreiging naar kans”

 

 

 

Magento Advertising Channels - Google Ads suite

Wanneer een gebruiker zoekt in Google naar "Nike hardloopschoenen heren" laat Google een aantal e-commerce sites zien waar ze klaar staan om te kopen. Bedrijven die hun conversie en de naamsbekendheid willen vergroten zullen daarom moeten adverteren via Google Shopping advertenties. 

Google Shopping

Adverteren met Google gebeurt in twee stappen. De eerste is om alle productgegevens in de Google Merchant Center (GMC) te laden. Daarna kunnen advertenties op basis van de productinformatie in GMC worden ingesteld. Deze twee stappen zijn echter tijdsintensief. Afhankelijk van de complexiteit van de productcatalogus, kan het dagen of zelfs weken duren om ze te optimaliseren voor Google. Ook neemt het beheer van de productcatalogus veel tijd in beslag. Daarnaast kan het adverteren op Google zeer complex zijn. Wie moet je targeten? Wanneer moet je je advertenties weergeven? Waar moet je ze laten zien?

Om online marketeers te helpen heeft Magento samen met Google een Google Merchant Center en Google Ads integratie binnen het Magento Admin gebouwd. Beide zullen begin 2019 beschikbaar zijn voor Magento Commerce en Open Source 2.2.2 of hoger.

Lees “Magento Previews Magento Sales and Advertising Channels” voor meer informatie over Magento Sales & Advertising Channels.

 

Progressive Web Apps

Van alle ontwikkelingen die e-commerce bedrijven kunnen verwachten, is de opmars van 'Progressive Web Apps' een van de belangrijkste. Kijkend naar de toekomst is het verstandig om het idee van PWA mee te nemen in de (door)ontwikkeling van een Magento webshop.

Tijdens Magento Live is bevestigd dat veel retailers op een punt staan om voor PWA te kiezen. Met de release van Magento 2.3 zal ook de nieuwe Magento PWA Studio beschikbaar worden gesteld. Deze stelt retailers en ontwikkelaars in staat om betrouwbare, snelle en aantrekkelijke mobiele ervaringen te creëren.

 

PWA FAQs

  1.      Wat is een PWA?

Een Progressive Web App is een alternatief voor een native app. Een PWA start je vanaf de browser van je smartphone en - net als bij een traditionele app - kan je het icoontje installeren op je homescreen. Dit maakt dat de gebruikerservaring van een PWA vrijwel gelijk is aan die van een app. Net als een app kunnen er bij een PWA pushberichten verzonden worden en is hij offline beschikbaar.

  1.      Waar moet je als webshop mee beginnen?

Begin met het inventariseren van welke functionaliteiten cruciaal zijn voor je webshop. Belangrijkste boodschap tijdens Magento Live Europe is dat je niet meteen alles hoeft om te gooien. Je kunt in delen je webshop voorzien van PWA technieken. Laaghangend fruit of de pagina’s met de grootste (snelheids)knelpunt worden eerst aangepakt. Zo verlaag je de kosten en risico’s.  

  1.      Hoeveel tijd en geld is er nodig voor het maken van een PWA?

Dat is volledig afhankelijk van de wensen van de klant. Er is meer tijd en geld nodig voor het bouwen van een PWA t.o.v. een standaard Magento webshop. Dit omdat alles maatwerk is: een simpele module installeren zit er (op het moment) niet in.

  1.      Wat zijn de voordelen van een PWA?
  • Een PWA is sneller, veiliger en goedkoper om te bouwen. Het is een mooie oplossing voor kleine bedrijven die niet de middelen hebben om te investeren in een dure app voor Android en iOS.
  • Het is een interessante verrijking van de online marketing strategie. Push notificaties en geüpdatete content op de achtergrond (ongeachte de netwerkstatus) zorgen voor meer engagement dan via een website.
  • PWA’s zijn onderdeel van het open web. Je kunt er naar linken en ze worden ook geïndexeerd door zoekmachines. Goed voor SEO en een eventuele boost voor het organische verkeer.
  • Gebruiksvriendelijk: een PWA is voor de gebruiker prettiger dan een mobiele website, omdat het hele scherm van het mobiele apparaat benut wordt.
  • PWA’s hebben minder opslagruimte nodig dan een native app. Hierdoor zijn ze ideaal voor budget telefoons die over minder opslagruimte beschikken.

 

  1.      Wat zijn de nadelen van een PWA?

Een nadeel, en tegelijkertijd ook een voordeel, is dat alles maatwerk is. Het bouwen van een PWA kost meer tijd maar levert ook veel vrijheid op om iets op de juiste manier te bouwen.

  1.      Wat zijn de uitdagingen van PWA voor e-commerce?

De grootste uitdaging zit hem voornamelijk in de checkout en klantspecifieke functionaliteiten.

 

  1.      Wat zijn de verwachtingen van de toekomst van PWA?

Het is een trend die de komende jaren meer vorm en inhoud gaat krijgen. Zo voorspelt onderzoeksbureau Gartner dat in 2020 meer dan 50% van de native apps vervangen zijn door Progressive Web Apps.  

 

Magento Page Builder

Online marketeers willen meer inbreng hebben bij het ontwikkelen van online ervaringen in de webshop en willen toegang tot tools die hen in staat stellen om voortdurend nieuwe content te ontwerpen, testen en publiceren. Met Magento Page Builder is het mogelijk om zelfstandig aantrekkelijke pagina's in elkaar te zetten zonder dat hier technische (HTML of CSS) kennis voor nodig is. Met een intuïtieve interface en drag-and-drop editing tools is het hele proces eenvoudig en snel, waardoor marketeers voortdurend de webshop kunnen verbeteren. Magento heeft tijdens Magento Live Europe aangegeven dat de release van Page Builder is uitgesteld tot Magento 2.3.1.

 

 

 

Magento Payments

Met de introductie van Magento Payments kunnen retailers direct betalingen van klanten accepteren. Retailers profiteren bovendien van het aanbieden van de juiste aanbiedingen, het beheer van activiteiten met minimale inspanningen en de bescherming tegen fraude en terugboekingen.

Met de Cashflow Manager in Magento Payments worden betalingen en order informatie automatisch gesynchroniseerd binnen de Magento Admin. Dankzij Magento Payments zijn er geen spreadsheets meer nodig en hoeft er niet meer geschakeld te worden tussen verschillende financiële systemen. Handmatige data mapping en potentiële fouten die hiermee gepaard gaan worden geëlimineerd. Verwachte releasedatum is Q1 2019.  

 

Magento Commerce Cloud & Adobe Experience Cloud

Met de integratie van Magento Commerce in Adobe Experience Cloud kunnen retailers zich differentiëren met zeer gepersonaliseerde, klantgerichte winkelervaringen:

  • Adobe Experience Manager: stelt retailers in staat om aantrekkelijke winkelervaringen te creëren én beheren via ieder touchpoint binnen de gehele klantreis.
  • Adobe Target: stelt retailers in staat om contextueel relevante winkelervaringen te optimaliseren en leveren om klantloyaliteit te stimuleren en effectiever te concurreren.
  • Adobe Analytics: helpt ondernemingen om klantdata proactief te monitoren en analyseren. Op basis hiervan kunnen patronen worden herkend en toekomstige klantgedrag voorspeld. Dit biedt ondernemingen inzicht in potentiële uitdagingen zoals specifieke verzendopties of voorraadtekorten en helpt hen nieuwe kansen beter te benutten.

 

Asynchrone & Bulk API – minder belasting voor je server en betere resultaten

Parallel aan de optimalisaties voor de API die Experius al heeft doorgevoerd, heeft Magento en haar Community ook verder ontwikkelt aan de API. Met de introductie van Bulk API’s en asynchrone API’s wordt de gebruiksvriendelijkheid en performance van integraties met Magento verbeterd. Zo is het mogelijk om in één keer meerdere producten in een queue te zetten in plaats van oneindig veel API calls. Achteraf kun je ook nog eens de detail status opvragen.