magento imagine 2018


Experius is in Las Vegas voor de achtste editie van hét internationale Magento event: Magento Imagine. Tijdens dit evenement komen meer dan 3.000 merchants, partners en developers samen om kennis te delen over de laatste ontwikkelingen rondom Magento en e-commerce. Met meer dan 150 sprekers en 100 sessies hebben wij een selectie gemaakt van de meest interessante sessies. Elke dag houden wij jullie op de hoogte van de belangrijkste take-aways van Magento Imagine.

 

1. ECOMMERCE SAVES THE MILLENIUM: WHY OMNICHANNEL IS RETAILS ONLY HOPE

Spreker: Rebecca Brocton (eCommerce Solutions Specialist for JH)

Bij omnichannel gaat het voornamelijk om de merkbeleving van de klant. De klant komt via verschillende contactmomenten in aanraking met een merk. Omnichannel zorgt ervoor dat dit - ongeacht het kanaal - een afgestemde en naadloze ervaring is. Dit betekent dat uitstraling, content en beleving altijd en overal gelijk zijn. Wil de klant een online bestelling afhalen in een winkel, dat kan. Wil de klant die in de winkel staat een artikel welke alleen online beschikbaar is, ook dat is mogelijk. Omnichannel gaat namelijk verder dan de deuren van een winkel of de virtuele omgeving van een webshop.

Belangrijkste learning:

Klanten oriënteren en converteren al omnichannel. Zorg dat je organisatie hier consistent goed op afgestemd is. Breng de verschillende customer journeys in kaart. Niet alleen tot de conversie maar juist ook op retouren, customer service, etc. Dit zorgt enerzijds voor een hogere conversie en anderzijds voor een 30% hogere customer life time value.

 

2. GOING BEYOND THE AI HYPE
Sprekers: Allen Nance (Emarsys), Jason Fordham (VP of Product Emarsys), Ryan Green (Director of eCommerce TravisMathew Apparel), Peter Sheldon (VP of Strategy Magento Commerce) en Myles Shipman (VP of Business Development Born Group

Artificial Intelligence (AI) ook wel Kunstmatige intelligentie is een proces waarbij apparaten of machines zelfstandig voorspelling doen óf zelfs problemen oplossen. Deze apparaten leggen verbanden op basis van (complexe) algoritmes. Hiermee proberen zij het menselijke gedrag na te bootsen. In deze paneldiscussie praatten experts over AI en e-commerce.

Belangrijkste learning:

 
Start zo snel mogelijk met AI en het verzamelen van gegevens. AI kan helpen bepalen welke gegevens relevant zijn. Daarnaast zal het helpen e-commerce platforms te verbeteren om efficiënter tegemoet te komen aan de behoeften en interesses van bezoekers. Bezoekers van de webshop krijgen op een effectieve manier producten en diensten aanbevolen die daadwerkelijk relevant zijn.
 

 

AI magento

 

3. MAGENTO MULTI-SOURCE INVENTORY

Sprekers: Mark Brinton (Senior Product Manager Magento) en Igor Miniailo (Software architect Magento)

Door beperkte middelen binnen Magento zelf en een overvolle roadmap heeft Magento het grootste community project in de geschiedenis van Magento opgezet. Meer dan 66 programmeurs en 15 agencies werken samen om de Multi-Source Iventory (MSI) functionaliteit te schrijven. Hiermee is het mogelijk om meerdere warenhuizen met meerdere (type) voorraden te managen . Deze functionaliteit is voor zowel kleinere merchants als Enterprises en zowel B2B als B2C.

Belangrijkste learning:

  • MSI maakt het mogelijk om meerdere voorraden bij te houden vanuit de admin, met dezelfde interface als die van orders, producten etc.
  • Producten kunnen worden toegewezen aan sources en de aantallen kunnen worden aangepast per source
  • Voorraden kunnen worden aangemaakt om sources te kunnen bepalen en in te stellen per website
  • Logica op basis waarvan welk warehouse wordt aangesproken bij een order op basis van algoritme. Dit gebeurt met een algoritme dat op basis van de afstand het warenhuis kiest met de laagste leverkosten.
  • Sources die zijn geselecteerd door het algoritme kunnen na het aanmaken van de order worden aangepast door de merchant voor die order
  • Via de API kunnen third party systemen communiceren met alle logica. Zo kunnen programmeurs ook inhaken op een extern systeem om op een nog slimmere of meer complexe manier een Warehouse uit te kiezen voor een verzending (denk aan een extern WMS).
  • Voorraad reserveringen zijn toegevoegd zodat de checkout snel is en de accurate aantallen laat zien tijdens het sales proces

Note: MSI kan nog niet gebruikt worden. De definitieve oplevering is nog niet vastgesteld. Voor geïnteresseerden die de voortgang willen bekijken en de code inzien of downloaden, ga naar: Github.com/magento-engcom/msi/wiki

 

4. THE MIGRATION ADVANTAGE: LEADING THE WAY WITH B2B  & 5. DISSECTION OF AN UPGRADE: DE WEG VAN MAGENTO 1 NAAR MAGENTO 2

Beide sessies ging over de stap maken naar Magento 2.  Als onderneming ben je vrij om er voor te kiezen niet over te stappen, je kan nog jaren door op Magento 1. Daarmee maak je ook de keuze om niet gebruik te maken van nieuwe hosting mogelijkheden, nieuwe extensies (vanuit Magento en de Marketplace), nieuwe technieken en de nieuwe open-source verbeteringen aan Magento.

Belangrijkste learning: 

Twijfel je over de overstap naar Magento 2?  Verdeel je redenen over 2 assen: de business drivers en de technische drivers. Op basis hiervan kan je beter beslissingen maken.

Business drivers to upgrade:

  • Business drive om te upgraden
  • Mobiele view / design was een rem voor de shop groei. Strategie is om iedere 2 jaar een verfrissing toe te passen binnen de webshop
  • Concurrentie lanceerde nieuwe designs van de webshops
  • SEO upgrade richting HTTPS

Technical drivers to upgrade:

  • Veel modules in de huidige shop
  • Lage snelheid
  • Bouwkwaliteit / reliability
  • Responsive

Heb je gekozen voor Magento 2?

  1. Begin met het beschrijven van je klant door gebruik te maken van data. Vooral in B2B zal je verrast zijn wie je échte klant is in tegenstelling tot wie je had verwacht.
  2. Zet je functionaliteiten om naar losse functionaliteiten. E-commerce, pricing, CRM, producten (PIM) zet je om in losse applicaties en koppel je met een ESH (enterprice service hub) om eenvoudig systemen te vervangen of zelf te bouwen.
  3. Begin vanaf scratch en ga je functionaliteiten opnieuw uitschrijven, prototypen en testen. Pas daarna volgt het design er van. Ga je functionaliteiten vanuit Magento 1 niet één op één overzetten.

De B2B functionaliteiten

Magento 2 Commerce kent heel veel out-of-the-box B2B functionaliteiten in de B2B pack. Voor een onderneming die niet volledig gestuurd is vanuit het ERP is Magento 2 hiermee een volledige oplossing die jaren aan programmeertijd bespaart. Voor bedrijven die vooral vanuit het ERP worden aangestuurd biedt het de basis componenten om aan te laten sluiten bij de logica en werking van het ERP. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de rollen en rechten functionaliteiten voor de inkopers die het platform gaan gebruiken.

 

Benieuwd naar de highlights van dag twee? Klik hier