rawpixel-1080873-unsplash-1


Sinterklaas is al in het land en de kerstinkopen komen eraan, kortom het is weer ouderwets druk in de winkelstraten. Of toch niet? Een groot aandeel van alle inkopen voor de feestdagen worden tegenwoordig online gedaan. Daar wil je je webshop natuurlijk op voorbereiden. Met deze checklist zorg je ervoor dat je webshop de drukke feestperiode overleeft.

1. Is er een Back-up strategie?

Wat is je strategie als de webshop ineens vastloopt door alle drukte die de feestdagen met zich meebrengen? Is je webshop ingesteld op Cyber Maandag, wanneer de meeste online aankopen in Nederland gedaan worden. Het is goed om Experius al van te voren op de hoogte te stellen van de back up strategie zodat wij er direct op in kunnen spelen. Wellicht is het zelfs een idee om een SLA af te sluiten zodat wij je 24/7 van dienst kunnen zijn.

2. Is alles dat niet gebruikt wordt uitgeschakeld?

Pagina’s, functionaliteiten, afbeeldingen en modules die je niet gebruikt nemen onnodig veel ruimte in beslag. Dit zorgt ervoor dat de webshop vast kan lopen wanneer er sprake is van een ‘peak performance'.

Gerelateerd: Tijd voor een grote schoonmaak

 

3. Timing van processen

Waak ervoor dat de bestaande processen zoals een back up maken van de database niet gepland is op het moment dat er veel bezoekers in de webshop komen. Ook dit kan een oorzaak zijn voor het vastlopen van je webshop.

4. Zijn er alternatieve producten ingesteld?

Niets is vervelender voor een klant dan dat er een product niet meer op voorraad is. Om de klant toch verder te helpen kun je alternatieve of vergelijkbare producten voorstellen die ervoor kunnen zorgen dat de klant toch overgaat tot kopen.

5. Hoeveel promoties lopen er tegelijk?

Hoe meer promoties er lopen hoe moeilijker het wordt voor de webshop en checkout pagina om snel te blijven. Er moeten dan steeds opnieuw berekeningen gemaakt worden wat de pagina vertraagd.

6. Zijn er van tevoren prijsregels ingesteld en waar zijn die op ingesteld?

Prijsregels zorgen ervoor dat producten tijdelijk een andere prijs kunnen krijgen. Dit kan op twee manieren: op categorie basis of op winkelwagen basis. Experius raadt altijd aan om prijsregels te maken op basis van een winkelwagen. Dit is minder belastend voor de server en zorgt er wederom voor dat de webshop niet vastloopt.