Na de Magento hackathon die afgelopen weekend plaatsvond in Utrecht was Ben Marks, Magento evangelist, nieuwsgierig geworden naar Experius. Onze developers nodigden hem dan ook uit om langs te komen op ons kantoor afgelopen maandag 26 september. We maakten direct van de gelegenheid gebruik om hem een paar vragen te stellen over Magento en de toekomst van e-commerce.

 

Magento 2

Dat Magento haar pijlen vooral richt op Magento 2 is niet zo gek. Wat ze precies gaan verbeteren en wat we kunnen verwachten voor 2017 is echter nog onduidelijk. Ben Marks: "De basis van Magento 2 staat en die is goed. Veel developers uit de community hebben er vanaf het begin aan bij gedragen. We komen er echter steeds weer achter dat gebruikers en developers nog tegen een aantal uitdagingen aan lopen. Ondertussen staat de teller op 1600 aanpassingen die via tickets zijn ingeschoten. We gaan daarom nu de focus leggen op het verbeteren van het platform en een groot aantal van die uitdagingen aanpakken."

 

Naast het verbeteren van het platform door de uitdagingen aan te pakken is Magento nog steeds druk met het ontwikkelen van nieuwe features voor Magento 2. Ook hiervoor zijn ondertussen al zoveel aanvragen dat Magento een forum is gestart waar de community op features kan stemmen. Zo kan Magento beter inschatten waar vanuit de community vraag naar is.

 

Overstappen naar Magento 2

Een nieuwe Magento 1 webshop laten ontwikkelen heeft volgens Ben Marks geen zin. Een webshop eigenaar zou dan twee keer in een korte tijd flink moeten investeren in de webshop om hem na de bouw op Magento 1 over te zetten naar Magento 2. Volgens Ben Marks is het overstappen naar Magento 2 te vergelijken met het kopen of opknappen van een auto: "Je investeert niet veel in een auto waarvan je weet dat die het over minder dan twee jaar gaat begeven. In plaats daarvan spaar je en bereid je je voor op het kopen van een nieuwe auto." Magento gebruikers zouden zich dus voor moeten gaan bereiden op de overstap naar Magento 2. Dit kan bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke functionaliteiten op dit moment in de Magento shop zitten en welk gedrag klanten in de webshop vertonen.

 

De activiteiten in Magento 2 verschillen niet van die in Magento 1. Het gebruik is echter vele malen makkelijker geworden door vele functionele en visuele verbeteringen. Ook wordt de merchant in Magento 2 in staat gesteld om de back end zelf in te richten. De merchant bepaalt zo wat hij of zij te zien krijgt na het inloggen. Uiteindelijk denkt Ben Marks dat het platform zichzelf zal verkopen door gebruikservaring die vele malen beter is. Het terugtrekken van de ondersteuning van Magento in november 2018 is natuurlijk ook een goede stok achter de deur.

 

De toekomst van e-commerce

"De impact van big data en omnichannel zullen we steeds meer merken. Langzaamaan zullen ondernemers insight apps gaan gebruiken die hen meer vertellen over de trends in de markt. De grootste veranderingen zullen echter voortkomen uit de dagelijkse gang van zaken. De manier waarop mensen betalen is al aan het veranderen bijvoorbeeld. China is een voorloper. Veel ontwikkelingen die hier nog door moeten breken zijn daar al heel normaal, zoals betalen met je smartphone."

 

Recap

Wat kunnen we nu halen uit de antwoorden van Ben Marks? Voor het eerste deel van 2017 hoeven we geen hele spannende nieuwe features in Magento 2 te verwachten, omdat de focus ligt op het verbeteren van het platform zoals het nu is. Wat betreft de overstap naar Magento 2 is het slim om alvast te kijken hoe je je kan voorbereiden. Hoe sneller je begint hoe geleidelijker een overstap tot stand kan komen. Als we met Ben Marks naar de toekomst kijken dan zien we dat ons nog veel te wachten staat en dat veel nieuwe ontwikkelingen gedreven zullen worden door onze dagelijkse gang van zaken.