magento partner kickoff event 2018


Vorige week was Experius aanwezig bij het Magento Commerce Partner Kickoff event in Londen. Op dit event komen alle Magento partners uit Europa samen om kennis te vergaren over onder andere Magento’s corporate strategy, trainingen, marketingplannen en nieuwste ontwikkelingen op product management. Bovendien was het voor alle partners hét moment om hun kennis met elkaar te delen. Experius heeft voor jullie een overzicht van de meest relevante onderwerpen waar Magento zich op gaat richten in 2018.  


DE ROADMAP EN AANDACHT VOORUIT

Om succesvol te zijn in de concurrerende e-commerce wereld is het belangrijk dat online shoppen persoonlijk en gemakkelijk is voor de klant. Een aantal hot-items krijgen daarom blijvende aandacht:

Superior shopping experiences; personalisatie is het sleutelwoord in de toekomstige investeringen als het gaat om de beleving in het e-commerce platform. Door onder andere klantsegmentatie, segment specifieke producten en promoties en relevante banners zorgt Magento voor een persoonlijke shopervaring voor de webshopbezoeker.

Omni-selling & fulfilment; mogelijkheid om overal te kunnen kopen én leveren. Door de Magento Order Management software wordt dit mogelijk. Deze optionele toevoeging geeft een inzicht in alle voorraad zowel online als offline. Alle verkoopkanalen kunnen hierdoor naadloos met elkaar geïntegreerd worden.

Merchant intelligence; data intelligence wordt steeds belangrijker in een omgeving waarin de hoeveelheid data snel toeneemt. Hierop heeft Magento ingespeeld met de overname van RJ Metric, wat aan de basis lag van Magento BI. Deze software is standaard inbegrepen bij de Commerce variant en apart te installeren voor Open Source. Magento BI laat een webshop eigenaar beter inzicht krijgen in specifieke informatie. Bijvoorbeeld informatie over voorraad, verkochte producten en ga zo maar door.

API Performance; de API van Magento wordt steeds uitgebreider. Zo wordt er nu steeds meer geïnvesteerd om data nog sneller heen en weer te sturen. Een goede API wordt steeds belangrijker voor bijvoorbeeld headless webshops. Bij een headless webshop wordt Magento met name gebruikt voor: de product catalogus, orderverwerking en betaling, en wordt de voorkant in een ander framework gebouwd. Hierdoor kunnen er nog gaver en snellere webshops gebouwd worden. Experius heeft hierin veel ervaring opgedaan. Op het moment zijn wij in de eindfase van een headless opdracht voor Print.com. Houd daarom onze casepagina goed in de gaten voor de laatste updates!

Product Information Management; één van de belangrijkste opkomende vragen binnen de markt naast de vraag voor een e-commerce platform, is de vraag voor een Product Information Management (PIM) platform. PIM helpt ondernemers overzicht te creëren in de productdata en de data kwaliteit. Door workflows aan te leggen moet een product eerst goedgekeurd worden, alvorens deze naar de webshop gezet mag worden. Experius helpt bij het opzetten, advies en integratie van Magento 2 en heeft verschillende PIM platforms aan Magento gekoppeld zoals: Bertsch Innovation, Informatica en Akeneo. De laatst genoemde kan Experius zelf opzetten en inrichten.

Marketing automation; Marketing automation zal nu een standaard onderdeel worden van Magento. Online marketing platform Dotmailer is volledig geïntegreerd vanaf Magento 2.2 waardoor krachtige en slimmere e-mail marketing mogelijk is. Dit valt binnen Magento’s strategie om e-commerce voor verkopers zo eenvoudig mogelijk te maken. De eerste bevindingen zijn heel positief; het is een mooi, snel en gemakkelijk e-mail platform.

Progressive Web Apps; kijk om je heen en je ziet het; iedereen loopt rond met een smartphone of tablet. Er is daarom een groeiende behoefte aan applicaties die een frictieloze winkelervaring bieden. Magento gaat zich daarom richten op Progressive Web Apps (PWA). Een PWA is een alternatief voor een native app. PWA’s zijn websites die een gebruiker als app kan toevoegen aan zijn smartphone. Dit maakt dat de gebruikerservaring van een PWA vrijwel gelijk is aan die van een app. Net als een app kunnen er bij een PWA push berichten verzonden worden en is de app offline beschikbaar. Progressive Web Apps zullen zorgen voor nog betere shopping experience en performance. In samenwerking met Google heeft Magento daarom de PWA Developer Studio ontwikkeld. Op dit platform kunnen developers PWA technieken leren, delen en verkopen. Wij kijken ernaar uit om hier meer mee aan de slag te gaan.

MAGENTO COMMERCE CLOUD

Magento breidt haar producten portfolio verder uit. De belangrijkste productstrategie en visie ligt hierbij op Commerce Cloud: een totaal oplossing in de cloud geleverd door Magento. Het doel is om de e-commerce omgeving verder te optimaliseren en bedrijven een complete oplossing aan te bieden. Daarnaast zorgt de cloud propositie voor het nog eenvoudiger toegankelijk maken van de andere producten die nu een duidelijke plek in het Magento landschap hebben gekregen:

  • Business Intelligence Essentials: een tool waarmee verschillende data zoals Google Analytics en het e-commerce platform gekoppeld kunnen worden voor uiteenlopende rapportages die onmisbaar zijn voor het verhogen van o.a. conversie, retentie, winst en omzet.
  • Magento Marketplace: dit is de officiële Magento extension store waar hoogwaardige producten en diensten beschikbaar worden gesteld. Magento zal de inbreng van modules door partners nog beter beoordelen waardoor de kwaliteit van extensies groeit.
MAGENTO LOKAAL

Last but not least Magento goes local! Magento gaat meer aandacht besteden aan lokale aanwezigheid, dit omdat een lokale aanpak helpt om de markt nog beter te bedienen. Magento heeft haar team in Europa al sterk uitgebreid, zodat zij meer actief betrokken kan zijn bij het proces van begin tot eind. Deze nauwe samenwerking werkt effectief om het succes van de webshops te vergroten.

TOT SLOT 

2018 belooft dus een mooi en interessant jaar te worden voor alle Magento webshops. De mogelijkheden voor e-commerce breiden zich alleen maar uit. Dit betekent niet dat e-commerce succes vanzelf komt; het is keihard werken. Experius zit daarom altijd bovenop de laatste trends, zodat onze klanten zich kunnen aanpassen aan de verwachtingen van het publiek. Zo blijven zij de concurrentie altijd één stap voor.