Meer betalende klanten in uw webshop

Klanten krijgen in je winkel is één ding, maar deze klanten weer met jouw producten naar buiten laten lopen is weer een kunst op zich. En hetzelfde geld uiteraard ook  voor een webshop. De klant van de 21e eeuw bezoekt tientallen winkels, samen met jouw winkel, voor dat ene product. Hoe zorg je er dan voor dat deze klant dan toch er voor kiest om bij jou de aankoop te doen?

Hoe kan Experius hier in helpen?

Experius biedt de mogelijkheid aan om uit een groot scala aan tools en modules te kiezen welke voor uw webshop het beste resultaat zal opleveren. Hieronder een aantal voorbeelden van de mogelijkheden:

1. A/B-testen:

A/B-testen, soms ook wel split-testen genoemd, is het vergelijken van twee versies van je webshop of website om te zien welke van de twee de gewenste resultaten behaalt. Je vergelijke twee pagina's door allebei de varianten (variant A en B) aan soortgelijke bezoekers tegelijkertijd te laten zien. De versie die de hoogste conversie oplevert wint. Zo eenvoudig is het.

what-is-ab-testing

Dit verschil in de pagina's kan een groot verschil zijn. Denk hierbij aan een andere lay-out, andere menu's. Maar het kan ook een klein verschil zijn, bijvoorbeeld de kleur van de 'Bestel nu' knop, of de tekst zelf. Er zijn ontelbaar veel variabelen die getest kunnen worden bij zo'n A/B-test dus de mogelijkheden hierin zijn eindeloos. Hieronder zetten we een aantal voorbeelden van de variabelen onder elkaar:

1. Koppen
2. Sub-koppen
3. Algemene teksten (informatie)
4. Testimonials
5. 'Bel ons' activatie tekst
6. 'Bel ons' activatie Button
7. Links
8. Afbeeldingen
9. Social proof
10. Media mentions
11. Awards en badges

Experius kan hierin faciliteren door samen met de klant te analyseren op welke variabelen er op korte termijn verbetering te behalen valt om vervolgens de A/B-testen uit te voeren en te analyseren.

2. Gepersonaliseerd Check-Out scherm

Het is van belang dat de betaalpagina aansluit bij de huisstijl van de webwinkel. Zo wordt de rust in het aankoopproces behouden en wekt u als webwinkelier vertrouwen bij de klant. Dat kan eenvoudig door goed te letten op de kleurstelling en het lettertype. Het lijkt een inkoppertje, maar toch gaat het hier nog te vaak mis. Voorkom bijvoorbeeld een volledig witte betaalpagina, want dit schrikt bezoekers af. Ook kun je de betaalpagina direct in de site van de webwinkel plaatsen. Met een dynamische template worden de financiële gegevens dan op de beveiligde pagina van de betalingsdienstverlener ingevuld in de back-end van de webwinkelier zelf. Hieronder staan twee voorbeelden van webshops die hier gebruik van maken.

Het gaat hier in het bijzonder om de vormgeving van de betaalpagina bij de Payment Service Provider, bijvoorbeeld DocData of Multisafepay. Hier faciliteert Experius het ontwerp en de uitvoering van de pagina in kwestie.

3. One Step Checkout:

Afrekenen op 1 pagina. Dit is een van de meest doeltreffende modules die ervoor zal zorgen dat de conversie van uw webshop zal doen toenemen. Standaard beschikt Magento over 'One page checkout', een afrekensysteem wat veel clicks vereist voordat de transactie echt is voltrokken. Met 'One Step Checkout' zorgt u er voor dat de klant alle benodigde informatie op een enkele pagina kan invullen en slechts met één klik kan afrekenen. Vandaar de naam 'One Step'. Uiteraard zijn er meerdere factoren die het succes van deze module bepalen. Bijvoorbeeld de aard van het product, de klant en het aantal stappen/velden wat de klant moet invullen.

Soort Product

One Step Checkout werkt bijvoorbeeld wel voor zogenaamde 'low-involvement' producten. Dit zijn dus producten met een relatief lage waarde, waarbij een niet al te hoog bedrag aan het einde dient te worden afgerekend. Bij 'high-involvement' producten zoals vliegtickets en dure geluidsinstallaties kan de One Step Check een averechts effect hebben.

Soort klant

Wanneer iemand al vaker aankopen bij uw webshop heeft gedaan, is efficiëntie van belang. Hij of zij is al vertrouwd met de shop en wil gewoon zo snel mogelijk afrekenen. Een one step checkout is in dat geval de beste oplossing. Bij een nieuwe klant is effeciëntie niet de belangrijkste factor, maar eerder het creëren van een vertrouwensband en geloofwaardigheid. Wanneer deze factoren de overhand hebben, dan is het mogelijk dat hier meerdere pagina's voor nodig zullen zijn om dit te bewerkstelligen.

Design

Een One Step Checkout is pas gebruiksvriendelijk wanneer er een beperkt aantal invulvelden en stappen gebruikt worden. Bij deze module doorloopt de klant in totaal maximaal 4 stappen: factuuradres, verzendmethode, betaalmethode en een controle bestelling. Bij een minimaal aantal velden en stappen blijft de pagina overzichtelijk en makkelijk te doorlopen. Maar dan rest er nog de kwestie: Hoe deze pagina in te richten? Hieronder laten we twee voorbeelden zien van One Step Checkouts. Het eerste voorbeeld is er een die laat zien hoe te veel velden en een slechte indeling van de pagina ervoor kan zorgen dat de paginavouw de pagina alsnog in twee delen splitst en bezoekers dwingt om naar beneden te scrollen. Hierdoor verliest de One Step Checkout een groot deel van zijn functie. In het tweede voorbeeld laat men zien hoe door de pagina slim in te delen alle benodigde velden op een pagina passen.

OneStep-fout

 

OneStep-goed

En dit is slechts een kleine greep uit de mogelijkheden die Experius haar klanten biedt. Voor een advies op maat kunt u altijd contact opnemen met ons. De volgende blog omvat stap 3 in het proces van omzetvergroting. Hierbij zal de nadruk liggen op hoe Experius kan helpen om de klantwaarde te verhogen.

[framed_box height="50" rounded="true"]

Ook meer omzet genereren?

Contact opnemen »

[/framed_box]