Powervrouwen Jenny Berenpas en Karian Souverein gaven 28 september 2017 een succesvolle presentatie op ‘Exact meets E-commere’ over de digitalisering van Peeze. Een inspirerend verhaal over een traditioneel bedrijf en hun reis naar de digitale wereld. Wij zijn in gesprek gegaan met Jenny, zodat ook degene die niet aanwezig zijn geweest bij EME2017 een duidelijk beeld kunnen krijgen bij het verhaal van Peeze! Een waardevolle klant van Experius en wij zijn trots op onze samenwerking.

EERST WAT MEER OVER PEEZE...

We zijn een landelijke koffiebranderij en bieden duurzame koffie- en theeconcepten en koffieoplossingen voor op kantoor, in de horeca en voor thuis. Dit doen we al 138 jaar. We hebben grofweg twee totaal verschillende doelgroepen in het businesskanaal; Voor de Horeca is koffie een belangrijk margeproduct. Voor bedrijven is koffie juist een belangrijke secondaire arbeidsvoorwaarde maar ook een kostenpost.

Onze sector is van oudsher een vrij traditionele markt. Nog geen negen jaar geleden deden we al ons werk middels faxen en bellen. In de afgelopen jaren is daar e-mail bijgekomen. Pas sinds anderhalf jaar is het écht anders, toen begonnen we met het online bestelplatform via Magento met Experius.

Persoonlijk aspect en advies over koffie is erg belangrijk. Dit komt ook duidelijk naar voren bij ons online platform.

HET OORSPRONKELIJKE DOEL MET DE DIGITALISERING 

Het bestellen an sich moet ondergeschikt zijn aan het advies. Geen onnodige fouten of discussies maar echt het juiste advies. Digitalisering draagt hieraan bij zodat we het persoonlijke aspect juist kunnen vergroten!

We wilden het bestelgemak vergroten, de klantgerichtheid en efficiency (minder fouten maken) verbeteren. Vanuit intern was de wens om minder met de orders bezig te zijn en meer met klantenbinding. Deze interne wens draagt dan ook weer bij aan klantwaarde. Het huidige platform willen we nog veel meer naar een communicatie platform brengen.

INZICHT IN HET GEHELE PROCES NAAR DE DIGITALISERING TOE! 

Voordat we echt begonnen hadden we het hele proces: hoe gaan we dit aanvliegen, er zijn verschillende webshop bedrijven etc… In 2011 zijn we gestart met Exact globe, vervolgens zijn we gaan kijken welke software daarop aan sluit. Zo zijn wij bij Experius terecht gekomen! En dan begint het eigenlijk pas: zowel B2B en B2C zijn er veel keuzes te maken; wat is wijsheid, welke producten gaan we aanbieden. B2C is openbaar B2B zit achter een inlog: iedere klant heeft eigen assortiment, prijzen, accountmanager, servicemanager. We moeten duidelijk naar voren laten komen dat het team van Peeze juist ook online is. Het persoonlijke aspect is niet verloren gegaan maar in een ander jasje vormgegeven. Over dit gehele proces is best een tijdje gedaan, vervolgens hebben we ook een passend design gekozen (door Experius ontworpen).

We hebben meer dan 20 soorten koffies, maar we geven een specifiek advies per klant, op basis van welke koffie ze nemen worden de machines op afgesteld. Het assortiment wat bepaald wordt met de accountmanager moet goed zichtbaar zijn voor die betreffende klant.

Waar ligt nu de aandacht op en wat staat er op de planning voor 2018?

Zoveel mogelijk B2B klanten naar het online platform krijgen. Dat heeft onze focus.

Specifiek in 2018 willen we:

  • Percentage klanten laten groeien wat op het platform actief is
  • Service op de webshop verbeteren (denk aan bv. chatfunctie)
  • Technische issues oplossen
  • Kijken hoe we stappen gaan maken in Magento 2

 

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie geleerd hebben tijdens het proces?

  • Echt tijd nemen voor vooronderzoek: juiste partner en software. Hier heb je op de lange termijn veel aan, om zo een duurzame relatie op te bouwen.
  • Proces gefaseerd in de organisatie in brengen, voor alle collega’s het fijnst.
  • Wekelijks overleg met de partner/Experius, belangrijk om de voortgang te handhaven.
  • Duidelijk haalbare doelstellingen opstellen, verwachtingen met elkaar heel helder uitspreken.
  • Draagvlak creëren intern binnen de organisatie en extern met je klanten. Om ervoor te zorgen dat het op een goede manier binnenkomt.
  • Door ontwikkelen: het is niet iets wat je één keer opzet en klaar. Je moet het continu blijven door ontwikkelen, onderdeel blijven maken van je jaarplannen. Er komen nieuwe technieken bij en nieuwe wensen. Je wilt het gebruik en gemak optimaliseren.
  • ICT: zorg dat je een partner hebt die dat voor je regelt, hosting verzorgt etc..
  • Vier je overwinningen, klein en groot: ga bij elkaar zitten met het projectteam en stilstaan bij het succes, zo hou je ook de ontwikkeling leuk met elkaar.

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238