Leestijd: [est_time]

Een onafhankelijk onderzoek naar de staat van B2B e-commerce laat zien dat deze branche de digitalisering bijna volledig omarmt. Het onderzoek werd uitgevoerd door verschillende vragen en casussen voor te leggen aan B2B ondernemingen in Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, de Benelux en de Verenigde Staten van Amerika. Meer dan één derde van de organisaties geeft aan gebruik te maken van digitale kanalen om extra business aan te boren. Dit jaar laat het onderzoek zien dat de digitalisering bij vrijwel iedere groothandel hoog op de agenda staat en dat het overgrote deel van de ondernemingen de eerste overstap al heeft gemaakt. Ten opzichte van vorig jaar is dit een enorme vooruitgang. B2B e-commerce lijkt eindelijk volwassen te worden.

 

B2B e-commerce wordt volwassen

Volgens het rapport heeft 76% van de gebruikers een eigen b2b e-commerce portaal. Er is dus nog maar een klein deel dat de overstap nog niet (volledig) gemaakt heeft. Bij meer dan de helft van de bedrijven die een b2b e-commerce portaal hebben is het hele salesproces effectiever geworden en zijn de kosten effectiever verdeeld. Daarnaast geven veel professionals aan dat hun producten sneller op de markt gebracht kunnen worden door het digitale platform.

 

Bijna driekwart van de winst van de respondenten uit het onderzoek wordt behaald via de online kanalen. Ook geeft bijna driekwart aan dat zij door het online platform kunnen verkopen aan klanten die zij eerder niet hadden of konden vinden. Een angst die veel groothandels hebben is dat zij hun klanten niet over kunnen halen dat zij online moeten gaan kopen of dat de service vermindert door het digitale platform. Het tegendeel is echter waar. Veel bedrijven hebben door een duidelijke strategie uitgedacht hoe zij hun klanten naar het online platform moesten sturen. Ook lukt het meer dan een derde van de ondernemers om hun klanten gerichte extra producten aan te bieden in de categorie. Daarnaast wordt de service door de sterke invloed van B2C op een hele andere manier ingevuld, waardoor er niet minder, maar extra service ontstaat.

 

Succesfactoren

Zoals altijd zijn er natuurlijk altijd een aantal succesfactoren die eraan bijdragen dat de handelsbedrijven en groothandels volwassen worden op het gebied van e-commerce. Hoewel B2B e-commerce volwassen lijkt te worden geven veel respondenten aan dat er nog een lange weg te gaan is.

 

Het systeem van B2B e-commerce lijkt volgens het onderzoek een aantal features te hebben die erg gewild waren. Zo wilden veel groothandels verschillende betaalmogelijkheden aanbieden en richtten veel bedrijven zich op personalisering en customized content. Ook optimalisatie voor elk apparaat, after sales, zoek- en vergelijkingsfunctionaliteiten waren volgens het onderzoek erg populair.

 

Het onderzoek laat ook zien dat sales en marketing een grote impact van B2B e-commerce hebben gezien. De respondenten van het onderzoek zeggen dat sales de grootste impact (59%) van B2B IT integratie heeft gezien. Gevolgd door marketing (54%) en After Sales (43%).

 

Grote uitdaging

De grootste uitdaging die handelaren en groothandels nu nog tegenkomen is de cross-platform integratie. Het bieden van een optimale klantervaring hangt sterk samen met een naadloze en uniforme ervaring over meerdere contactmomenten. Veel respondenten uit het onderzoek geven dan ook aan dat er op zijn minst één IT systeem is geïntegreerd om het B2B landschap vorm te geven en de verschillende contact momenten goed op elkaar aan te laten sluiten. Order Management Systemen en Customer Relationship Management systemen staan hierbij op de eerste plaats. Uit het onderzoek blijkt ook duidelijk dat organisaties de strategie voor systeem integratie voorop stellen, nog boven het bieden van een persoonlijke webpagina en after sales. 

 

De toekomst van B2B e-commerce

Voor veel organisaties staat als eerste op het wensenlijstje dat ze aan de slag willen gaan met mobiel. Het e-commerce platform optimaliseren voor mobiel gebruik is inderdaad de logische volgende stap voor B2B e-commerce. Waar B2C in dit opzicht al ver gegroeid loopt B2B hier nog in achter. In dit geval stijgt het gebruik van mobiele apps om te shoppen sterk voor B2C, waardoor de consumenten het uiteindelijk ook op zakelijk gebied willen gebruiken. Het steekt elkaar in dit geval dus wederom aan.

 

Net zoals bij B2C e-commerce staan Virtual Reality en Augmented Reality optimalisatie hoog op het wensenlijstje, evenals investeringen in Big data analyses en 3D printing. Tot slot zijn ook cloud-based services erg in trek. Veel ondernemers willen investeren in services die via de cloud werken. Voordelig hieraan is dat zij dan minder afhankelijk zijn van andere bedrijven voor een fysieke server.

 

Hoewel B2B en B2C steeds dichter bij elkaar komen, betekent dit niet dat er steeds meer overeenkomsten zijn. Natuurlijk wil B2B steeds meer B2C features implementeren, maar hetzelfde dat zijn ze zeker niet. Experius ziet deze duidelijke scheiding en helpt groothandels en handelaren bij het organiseren van een salesproces dat past bij het bedrijf. Experius heeft een stabiele basis ontwikkeld die de fundering biedt voor een e-commerce platform dat naadloos aansluit bij de processen en de strategie van de organisatie.