Nu er steeds meer online concurrentie ontstaat is het belangrijk om klanten aan je webshop te binden en ervoor te zorgen dat je klanten bij jou een aankoop doen. Er zijn veel manieren om klanten aan je webshop te binden. Een makkelijke manier daarvoor is het toevoegen van ‘user reviews’.

We maken onderscheid tussen twee soorten reviews, namelijk: shop reviews en product reviews. In deze blog zullen we meer kijken naar wat de voordelen zijn van product reviews. Een aantal redenen om reviews toe te voegen worden hieronder besproken.

 

1. Shopreviews zorgen voor een grotere betrouwbaarheid

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken geven aan dat shopreviews er voor zorgen dat de betrouwbaarheid van je shop vergroot wordt. Naast dat de betrouwbaarheid van je shop vergroot wordt vinden klanten productreviews ook betrouwbaarder dan de productomschrijving die de webshop of fabrikant geeft. Klanten zullen dus sneller geneigd zijn om een product met productreviews aan te schaffen dan een product zonder reviews.

79% van de klanten zegt net zo veel op reviews te vertrouwen als op een persoonlijke verwijzing".

– BrightLocal

Shop- en productreviews verhogen dus de betrouwbaarheid van je webshop en de producten. Dit maakt dat het belangrijk is om reviews toe te voegen aan je website.

reviews1

 

2. Shopreviews zorgen voor consensus

Shopreviews zorgen er niet alleen voor dat je shop betrouwbaarder gevonden wordt, maar creëren ook consensus bij de bezoekers van een webshop of een product. Consensus is belangrijk omdat het zorgt voor een situatie waarbij mensen dezelfde mening delen. Volgens de psychologie zijn mensen geneigd om in lijn met ‘de rest’ te handelen. Daarom handelen mensen vaak op basis van de reviews.

 

3. Productreviews maken deel uit van het ‘decision making’ proces

Productreviews hebben een grote invloed op de beslissingen die een consument maakt. Bijna 90% van de klanten zegt dat zij productreviews mee laten spelen in hun ‘decision making’ proces en 63% van de klanten is meer geneigd om een aankoop te doen bij een webshop met productreviews. Uit onderzoek aan de universiteit van Seoul in Zuid-Korea blijkt dat mensen hun beslissingen laten beïnvloeden door personen die ze vertrouwen.

Vooral bij elektrische apparaten spelen deze reviews een belangrijke rol. 4 op de 10 mensen zegt geen elektronica aan te schaffen zonder een productreview te hebben gelezen.
Productreviews lijken de plaats in te nemen van de mond-tot-mond reclame en adviseurs in een ‘offline’ shop. Zoals in de cijfers hierboven te zien is, baseren veel consumenten hun beslissing op de mening, of ervaring van andere consumenten.

4. Productreviews hebben een groot effect op minder populaire producten.

Niet alleen bij het aanschaffen van elektrische apparaten kunnen productreviews een groot effect hebben, ook bij minder populaire producten in je shop is dit het geval. Uit wetenschappelijk onderzoek van Chen et al. blijkt dat de productreviews juist op deze producten het grootste effect hebben. Dit komt waarschijnlijk doordat deze producten minder bekend zijn waardoor de potentiele klant de meningen van andere consumenten belangrijk acht.

5. Reviews kunnen SEO verbeteren.

reviews2
SEO is niet alleen gebaseerd op de zoekwoorden in je webshop, maar ook op de ‘nieuwheid’ van de content. Een zoekmachine als Google vindt het namelijk belangrijk dat gebruikers informatie krijgen die nieuw en up-to-date is. Shop- en productreviews zorgen voor een constante nieuwe stroom van content. Dit zorgt ervoor dat jouw webshop hoog in de zoekresultaten blijft staan. De beste manier om aan shopreviews te komen is door een module te implementeren van een derde partij. Door reviews komen er andere zoekwoorden naar voren. Magento kan er voor zorgen dat je die zoekwoorden beter kunt beheren.

Niet zo maar afwachten

Het toevoegen van een reviews feature is een goed begin. De reviews die alleen al door de feature komen zorgen namelijk voor een soort ‘gratis’ reclame voor je webshop. Het kan echter wel voorkomen dat hierdoor vooral negatieve reviews gegeven worden. Of dat er niet zoveel reviews geplaatst worden als dat je zou willen. Om ervoor te zorgen dat er meer reviews achtergelaten worden bestaan er enkele opties:

Actief vragen

Actief vragen is een hele simpele manier van reviews genereren. Er bestaan verschillende tools om ervoor te zorgen dat je jouw gebruikers op een vriendelijke, niet dwingende, manier kunt vragen om een review achter te laten. Een voorbeeld hiervan is een e-mail sturen nadat de aankoop is gedaan, of een pop up nadat de aankoop is bevestigd in de webshop. Dit is makkelijk te integreren in je Magento webshop. Een aanbieder die dit voor je Magento webshop kan doen is Yotpo. Dit is een aanbieder die zich richt op product reviews. Aanbieders die jouw webshop voorzien van shopreviews zijn: Kiyoh’s en The Feedback Company.

 

Klanten belonen voor hun review

Door middel van een puntensysteem kun je klanten belonen voor hun review. Dit kan resulteren in een eventuele korting bij een bepaald aantal punten. Sweet tooth heeft hiervoor een tool ontwikkeld die makkelijk in je Magento webshop te integreren is.

Bij Experius kunnen we er uiteraard voor zorgen dat je deze feature in je webshop kunt plaatsen. Ben je nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op!