Leestijd: [est_time]

 

Geschreven door Jordan Eisenburger, developer bij Experius.

Deze blog lees je vermoedelijk omdat je een webshop hebt of beheert. We zullen daarom niet niet te veel “blabla” praten maar gelijk ter zake komen.

Een webshop is een digitale winkel waarmee je online spullen kan verkopen en dus niet meer een fysieke winkel nodig hebt om je spullen te verkopen….….. Dit was een slechte grap van mij, nu gaan we knallen!

 

Push notificaties

De aandacht van mensen verandert constant, zeker in een digitale wereld waarin bijna alles via websites en apps verloopt. Het aankoopgedrag via de mobiele telefoon stijgt enorm, dit is ook logisch omdat steeds meer mensen intensief gebruik maken van een mobiel.

Mensen besteden gemiddeld 3 uur en 16 minuten per dag op hun telefoon, over het algemeen zien ze alles behalve jouw content. Hier gaan we verandering in brengen door middel van “push notificaties”.  Lees hieronder wat de mogelijkheden zijn, helemaal onderaan wacht ik op je!

 

Wat zijn push notificaties?

  • Een push notificatie is een melding dat wordt getoond op een smartphone of tablet, meestal vanuit een mobiele app of website.

       

 

Wat is het nut van push notificaties?

Dankzij pushmeldingen kunnen webshop-eigenaren een notificatie tonen aan de gebruiker, ook op een moment dat de webshop niet in gebruik is.

 

Welke browsers ondersteunen push notificaties?

  • Chrome for web
  • Chrome for android
  • Firefox for web

Top, nu heb je een idee wat push notificaties zijn, op naar de volgende stap. We gaan nu kijken hoe we dit kunnen integreren op jouw webshop en hoe jij daarmee je klant waarde kan bieden wat uiteindelijk moet resulteren in een verhoging van de conversie. Onlangs kwam ik een tool tegen die het heel gemakkelijk maakt om deze functionaliteit toe te voegen aan je webshop, genaamd PushCrew.

Pushcrew modereert een klein scriptje wat je vervolgens op de webshop plaatst. Daarna moet je de webshop koppelen aan Google firebase en een aantal bestanden in je Magento installatie plaatsen. Dit zijn de enige technische handelingen die nodig zijn om push notificaties op te zetten, de rest is te regelen in het dashboard van Pushcrew, denk hierbij aan subcribers, click-rate etc. Het systeem werkt voor zowel non-SSL (http) als SSL (https). Echter raden wij de SSL (https) aan omdat dat een stuk makkelijker werkt voor de bezoekers.

Maar wat voor berichten kan ik er dan uit sturen hoor ik je denken. Zie hieronder een aantal voorbeelden

 

Blog

Laat mensen weten dat jullie nieuwe blog online is:

Aanbiedingen op een categorie/assortiment

Geef bijvoorbeeld korting op een hele categorie of assortiment:

Aankomende evenementen

Zorg dat je klanten weten waar je te vinden bent:

 

Dit zijn simpele maar erg krachtige voorbeelden. Ik raad aan om bij PushCrew het goedkoopste abonnement te nemen, dit is 25 euro per maand. Dit is natuurlijk geen geld als je kijkt wat je er mee kan en hoe je er klanten mee kan bereiken.

Wanneer Pushcrew klaar staat voor gebruik raad ik je aan om in de eerste maand nog geen notificaties eruit te sturen. De eerste maand is belangrijk dat er subscribers geworven worden. Op het moment dat je een x aantal subscribers hebt gaan we over naar het sturen van notificaties met relevante kortingen, acties, blogs etc.

Wanneer je merkt dat veel mensen zich aanmelden voor push notificaties kan het interessant zijn om naar hun api te kijken, zo kun je wellicht mensen notificaties sturen wanneer hun pakketje verzonden wordt of een product op hun favorietenlijst korting heeft. De rest kan je zelf invullen.

 

Jordan’s Verdict

Een onwijs krachtige techniek waar nog maar weinig webshops gebruik van maken. Daarnaast zijn de kosten verwaarloosbaar en om die reden zeg ik klik hier en doe jezelf een plezier.

-- Jordan