Zoals we na Prinsjesdag allemaal weten is Nederland goed op weg om uit de crisis te komen. Investeringen en consumptie nemen toe en het volume zal, volgens de Rabobank, in alle sectoren toenemen in het jaar 2016.

 

Specifiek voor de Groothandel sector verwacht de Rabobank een volumegroei van ongeveer 3,5%. In 2015 zat deze sector ook al in de groei met 3%. Het groeipercentage laat een stijgende lijn zien. De Rabobank plaatst echter direct een kanttekening; de prijsdruk is nog steeds in alle ketens sterk voelbaar en komt steeds vaker op het bordje van groothandels terecht. Voor groothandels is het daarom van belang om een goede positie in de keten te waarborgen om zo de eigen marge te kunnen blijven bepalen.

 

Volgens de Rabobank profileren al veel groothandels in ‘consumentengoederen’ zich als ‘merkhouders’ met eigen winkels. Hiermee proberen zij hun ketenpositie te versterken en minder afhankelijk te zijn van andere spelers in de keten om hun marge op peil te kunnen houden.

 

Bij Experius zien wij dat deze verschuiving in de markt al langer plaatsvindt. Met onze e-commerce oplossingen spelen wij in op deze verschuiving door groothandels een online platform te bieden waar zij hun ‘merk’ uit kunnen dragen. Dit platform geeft groothandels de kans om direct met consumenten in contact te komen en zelfs het buitenland als interessante afzetmarkt te gebruiken. Daarnaast biedt het e-commerce platform groothandels de mogelijkheid om (big) data te verzamelen en zo het gedrag van hun klanten te voorspellen.

 

Lees meer over onze B2B oplossing op onze B2B webshop pagina