Boer-de-Rosalie

Afgelopen week interviewde Experius Gispen. Het Nederlandse Design meubelmerk bestaat al 100 jaar en dat is niet zomaar iets. De gemiddelde levensduur van een Nederlands bedrijf is inmiddels teruggedrongen tot zo'n 18 jaar. Daar is Gispen al ruim voorbij en het bedrijf groeit nog steeds. Dit laat zien dat niet alleen de designs van Gispen tijdloos zijn, maar dat ook het bedrijf dynamiek en innovatief is. Experius sprak met Rosalie de Boer van Gispen over trends, de grens tussen B2B en B2C en de circulaire economie.

 

Trends en nieuwe technologieën

Al 100 jaar is Gispen innovatief op verschillende gebieden. Hoe kan Gispen voor op blijven lopen in een markt die steeds veranderd en hoe blijven ze bij Gispen op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en zorgen ze dat ze er steeds op in kunnen haken? Deze vraag legde Experius voor aan Rosalie de Boer, Concept en Content Manager bij Gispen. "Van het begin af aan is Gispen bezig geweest met innovatie. Dit begon al bij WH Gispen die heel goed aanvoelde wat de markt wilde. Gispen is een bedrijf met een enorme urge. Nu ook met de circulaire economie, we voelen aan dat de markt veranderd. Dat had Gispen vroeger al en dat is eigenlijk niet veranderd. Medewerkers van Gispen krijgen ook ruim de mogelijkheden om nieuwe ideeën te opperen. Dynamiek heerst in het bedrijf, er is veel ruimte om te ontwikkelen en te innoveren. Als ik meer kijk naar e-commerce denk ik dat we goed op weg zijn. Iedere maandag komt het online team bij elkaar en kijken we hoe we de site kunnen verbeteren. Eigenlijk denkt het hele bedrijf mee. Daarnaast bezoeken we ook beurzen waar we steeds veel inspiratie op doen. Het klinkt misschien een beetje suf, maar het helpt echt om op deze manier op de hoogte te blijven.

 

13248964_1726375014309248_2050514980_n

Augmented Reality

Anno 2016 is Augmented Reality een technologie waar steeds meer mee geëxperimenteerd wordt. De technologie maakt het mogelijk dat er elementen in een bestaande ruimte geplaatst kunnen worden, erg interessant voor een meubelgigant dus. Gispen neemt deze techniek serieus. Ze zijn achter de schermen druk bezig om Augmented Reality uiteindelijk in hun webshop toe te passen. Rosalie de Boer: "We zijn zeker in gesprek geweest met bedrijven over hoe we dit kunnen gebruiken in onze webshop. Het is handig voor onze accountmanagers. Er wordt dagelijks aan hen gevraagd of ze mee willen denken. Het zou dan natuurlijk erg mooi zijn als zij samen met de klant de ruimte, ter plaatse, al in kunnen richten. We zijn er druk mee bezig, want het wordt voor onze accountmanagers op deze manier een stuk makkelijker om met de klant mee te denken".

 

Meer lezen over AR? Lees ons blog: Virtual en Augmented reality, the next best thing in ecommerce.

 

Natuurlijk komen er ook veel uitdagingen kijken bij nieuwe trends. Ook, of misschien juist, voor een groot bedrijf als Gispen. "Het online zijn is voor ons echt een uitdaging. De lat ligt hoog en voor een groot bedrijf, zoals wij dat hebben moet een webshop echt een meerwaarde bieden. Een geheel kantoor online bestellen, die drempel is nog veel te hoog. Daar ligt voor ons nog een hele uitdaging; om offline naar online te brengen. Wel denk ik dat we daar uiteindelijk naartoe zullen gaan. Onze uitdagingen liggen ook niet zo zeer bij trends. Ik denk dat trends meer iets tijdelijks zijn. De echte uitdagingen bij ons zitten bij de nieuwe technieken. Hoe kunnen we die technieken terug laten komen in onze eigen webshop?"

 

13166782_240855832948056_1271789005_n

B2B en B2C

Gispen is een onderneming die zowel aan particulieren als bedrijven levert. Zij richten zich dus op B2B en B2C. Over de gehele linie van e-commerce zien we de grens tussen B2B en B2C steeds meer vervagen. De twee uiteinden komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Wij vroegen ons daarom ook af hoe zij met de grens tussen B2B en B2C omgaan. In tegenstelling tot wat we in de rest van de markt zien, trekt Gispen een duidelijke grens tussen B2B en B2C. "We zijn enigszins afgestapt van B2C. Als consument kun je niet meer direct bestellen bij Gispen. Voor de consument hebben we een dealernetwerk. Het grote verschil tussen de twee is het volume. Wij zijn heel erg gewend om B2B te bedienen en dat zijn grotere volumes. Als een bedrijf een kantoor in moet richten dan bestellen ze direct 10 tot 200 bureaus, terwijl een consument waarschijnlijk maar 1 bureau aanschaft. Voor Gispen blijken de grotere volumes beter behapbaar te zijn.

 

Wat ik zag was dat er een groot verschil in verwachting van levering zit tussen consumenten en zakelijke dealers.  Gispen is heel erg gewend om met onze klant mee te denken. Wij geven graag net dat beetje extra. Onze monteurs plaatsen de meubels in een ruimte op basis van tekeningen die van te voren door onze interieur architecten gemaakt zijn. Als een klant het tijdens dit proces toch anders ziet, denken we mee en zetten we graag meubels anders neer. De zakelijke klant is het ‘gewend’ dat dit geregeld wordt. Terwijl de consument het heel voorzichtig vraagt en bang, of ‘gewend’, is om bij te moeten betalen"

 

Experius vroeg ook aan Rosalie waar de uitdaging ligt voor Gispen als het gaat over de verdeling van B2B en B2C. Rosalie vertelde dat ze zich eigenlijk nog meer willen richten op B2B. Zij willen nog meer verdieping in hun site brengen en meer doen met storytelling. Ze willen hun klanten een beetje opleiden en ze meer leren over de producten en filosofie van Gispen. "Dit is een grote uitdaging waar we in 2017 mee aan de slag gaan"

 

banner_gispen_homepage

E-commerce voor Gispen

E-commerce is voor Gispen een belangrijk onderdeel van de organisatie. We vroegen Rosalie wat het belangrijkste is als het gaat om e-commerce: "Met de website willen we onze klanten vooral inspireren. Dat is voor ons heel belangrijk. De website moet laten zien dat we innoveren en dat we inderdaad innovatief willen zijn. Het Gispen 'gevoel' willen we overbrengen via de webshop. We willen dat de bezoekers van onze site hetzelfde ervaren als wanneer ze bij ons in de fabriek lopen, met onze medewerkers spreken of een kop koffie drinken in ons inspiratie centrum. De belangrijkste pijler voor e-commerce is om onze klanten een complete Gispen beleving te laten ervaren via onze site."

 

Toekomstvisie

Dat e-commerce onlosmakelijk aan Gispen verbonden is staat buiten kijf. Waar gaat dat in de toekomst nog naartoe? Kortom, wat gaat e-commerce over 5 a 10 jaar voor Gispen betekenen? Rosalie: "Ik hoop dat we een groot gedeelte van de uitdaging die ik net voor B2B genoemd heb dan grotendeels opgevangen hebben. Dat we AR compleet omarmd hebben en wellicht door middel van een videochat via de webshop kunnen sparren met onze klanten. Wie weet gaan we alles online doen. Ik hoop in ieder geval dat de drempel om online te bestellen lager is geworden. Misschien zijn er over 10 jaar wel helemaal geen kantoren meer en werkt iedereen in hippe koffietentjes als zzp'er. Dat we digitaal blijven werken dat zal in ieder geval blijven en dat vraagt om een goede inrichting en ruimtes die het beste uit de mensen halen. Dat is waar Gispen al 100 jaar sterk in is en hopelijk ook nog een hele lange tijd zal blijven”.

 

 

 

Mail marketing@experius.nl

Phone 030-8200238