Wanneer je ‘Millennials’ hoort zijn er direct allerlei beelden die daarbij horen. Het zijn de Hardwells en Mark Zuckerburgs van de wereld, ofwel generatie Y. Zij zijn nu tussen de 20 en 35 jaar oud en ondertussen gaan ook de laatste leden van deze generatie serieus op zoek naar een studie of een baan. Daarmee zijn zij een generatie om rekening mee te houden op het gebied van e-commerce. Zij gaan behoren tot de groep die het geld besteden. Naast generatie Y is ondertussen ook generatie Z hard op weg om te behoren tot de groep die het geld besteed.

 

Generatie Z

Wie maken deel uit van die generatie Z? Generatie Z zijn de Digital Natives en zij zijn tussen de 5 en 20 jaar oud. Waar het jongste deel van deze generatie nog in de kleuterklas zit, is het oudste deel al aan het kijken welke studie zij zullen kiezen of zelfs klaar om aan het werkende leven te beginnen. Wat de generatie kenmerkt; ze zijn opgegroeid met technologie en kunnen zich bijna geen tijd meer herinneren zonder social media of smartphone. Daarnaast zijn zij gewend om te multitasken en op 5 schermen tegelijk te moeten letten en is de aandachtsspanne zeer kort (acht seconden).

 

Millennials

Ook de Millennials zijn opgegroeid met alle nieuwste technologieën. Het jongste deel van deze generatie heeft de oprichting van Facebook nog meegekregen terwijl het oudste deel weet nog hoe het was om geen internet te hebben. Deze generatie is dus net geen Digital Native, maar weten wel degelijk hun weg naar online shoppen te vinden.

 

E-commerce

Voor e-commerce ondernemers zijn deze twee generaties belangrijke doelgroepen om op in te spelen. Veel jonge ondernemers kunnen gerekend worden tot de Millennials en zullen deze generatie daarom vrij goed kennen. Zij moeten zich echter niet vergissen in de koopkracht van ‘GenZ’. Hoewel generatie Z iets kleiner is dan de Millennials heeft ook deze generatie al een hoop te besteden. Volgens het Nibud heeft de gemiddelde scholier (GenZ) zelfs zo’n 91 euro per maand te besteden.

 

Mobiel

Het is niet gek om te denken dat deze generatie, die is opgegroeid met internet en smartphones hun uitgaven voornamelijk op internet zullen besteden. Hiermee wordt het ook direct van belang dat e-commerce platformen op mobiel beschikbaar, ofwel responsive zijn. Generatie Z en Y doet namelijk veel met hun smartphone, waaronder ook online kopen. Daarnaast is het goed om er rekening mee te houden dat GenZ een korte aandachtsspanne heeft. Die aandachtsspanne is bij Millenials overigens niet veel langer. Hier kun je als ondernemer op verschillende manieren op inspelen.

 

Waar u dus vooral op moet letten bij GenZ is dat uw e-commerce platform geoptimaliseerd is voor mobiel en dat ook de content gericht is op de mobiele en snelle gebruikers. Wilt u meer weten over Generatie Z? Bekijk dan het artikel van NRC voor meer eigenschappen van deze nieuwste generatie.

 

Wilt u uw webshop optimaliseren voor deze nieuwe generaties dan kunt u contact opnemen met onze supportdesk via info@experius.nl en 030-8200238. Onze medewerkers zullen met u meekijken naar wat voor u de beste oplossingen zijn.