Leestijd: [est_time]

 

Bijna een jaar geleden kwam modelabel Fashion Drug naar Experius toe met de wens om een webshop te laten bouwen als aanvulling op hun Instagram account. Toen al was Experius onder de indruk van het succesverhaal van Fashion Drug, dat op dat moment nog maar een jaar bestond. Veel jonge meiden die op Instagram foto's van zichzelf en hun kledingstijl plaatsen hebben dezelfde droom als Denise, oprichtster van Fashion Drug, toen zij met haar Instagram account startte. Niet alleen die jonge meiden kunnen veel van Denise en haar strategie leren, ook veel 'oudere' bedrijven kunnen leren van de aanpak van Denise. Experius reisde daarom af naar Veldhoven om het kantoor van Fashion Drug te bezoeken en Denise en haar partner te interviewen.

 

Van een gewoon Instagram account naar 100 orders per maand

In 2014 begon Denise naast haar studie een Instagram account waarop ze dagelijks outfits plaatste. Door haar specifieke stijl van foto's maken waarbij haar gezicht zelden op de foto staat werd ze al snel opgemerkt door de grotere internationale fashionaccounts op Instagram. Deze accounts herplaatsten haar foto's en stuurden haar samples waardoor het bereik van Fashion Drug op Instagram al snel groeide en vooral in de USA veel volgers kreeg. Nadat het aantal volgers sterk ging groeien startte Denise voorzichtig met het verkopen van eigen producten die een outfit af kunnen maken zoals tassen.

 

Het uitgangspunt van Denise bleef het inspireren van jonge mensen door steeds nieuwe outfits te laten zien op haar Instagram account. Ze begon dan ook voorzichtig met de verkoop omdat ze geen 'commercieel account' wilde worden. Denise: "Ik volg zelf ook bijna geen accounts die alleen maar commerciële berichten plaatsen. Naar mijn mening is Instagram vooral geschikt voor inspiratie. Die wil ik mijn volgers dan ook graag geven," zo vertelt Denise.

 

BLUSH ? Our blush waterfall coat is finally back in stock! ??@fashiondrug Shop now at www.fashiondrugcom (link in bio)

Een foto die is geplaatst door Denise Melissa (@denisemelissa_) op

 

Van handmatig elke order verwerken naar een Magento webshop die veel werk uit handen neemt.

Hoewel de verkoop voorzichtig begon kreeg Fashion Drug al snel veel orders binnen. Na een tijdje groeide het zelfs uit tot 100 orders per maand. De orders kregen ze binnen via e-mail, waarna ze met z'n tweeën de pakketjes inpakten en naar het postkantoor brachten waar ze handmatig de labels invulden. Het appartement van de twee stond daarom al snel vol met dozen en groeide uit tot een mini distributiecentrum. Het was dus tijd om over te stappen naar een professioneel platform dat al haar klanten konden bereiken, lezen en waarin de verschillende valuta goed berekend werden, kortom het moest internationaal goed werken. Fashion Drug koos heel bewust voor Magento als e-commerce platform: "We hadden natuurlijk in het begin ook voor een simpel doe-het-zelf platform kunnen kiezen, maar we wisten dat zo'n platform nooit aan onze wensen en behoeften zou kunnen voldoen. In Magento zat alles wat we wilden en het kostte ons veel minder tijd om dit op te zetten dan wanneer we zelf dingen waren gaan proberen met een gratis platform. Experius leek ons de meest geschikte partner. Door jullie jonge team had Experius mensen in huis die zelf ook veel gebruik maken van Instagram en andere social media. Voor ons gaf dit de doorslag, want Experius kon ons daarom veel gerichter adviseren en helpen"

 

Veel starters hadden het werk waarschijnlijk op een andere manier aangepakt en waren wellicht direct met een webshop begonnen. Denise niet; "Met de investering in de webwinkel heb ik even gewacht. Als ik het doe, wil ik het goed doen en ik wilde dezelfde kwaliteit bieden als die ik met mijn foto's uit wil stralen. Ik wilde daarom wachten met de investering in de webshop tot ik zeker wist dat het zou werken. Daarom deden we alles in het begin handmatig. Om mij heen zie ik zo veel starters mislukken omdat ze eerst al hun spaargeld uitgeven aan techniek terwijl ze geen idee hebben hoe ze hun product bij hun klanten onder de aandacht moeten brengen. Ik doe het liever andersom."

 

Enorme groei en bijna geen retourzendingen

De webshop heeft ervoor gezorgd dat Fashion Drug al snel meer dan drie keer zoveel orders binnenkreeg dan voor dat de webshop live was. Dit heeft ook tot gevolg dat het nog steeds gigantisch druk is bij Fashion Drug. Ze zitten vaak tot na 21.00 uur 's avonds, spitsuur in de USA, op kantoor en zijn in het weekend ook nog veel met het werk bezig. Van personeel aannemen wil Denise voorlopig nog niets horen: "Ik wil zelf graag alles in mijn handen hebben gehad voordat ik het inpak om te versturen. Mijn producten moeten er net zo perfect uitzien als op de foto's en het moet met zorg ingepakt zijn. Als er bijvoorbeeld een littekentje in het leer zit dan verstuur ik het niet. Ik ben zelf ontzettend kritisch en wil de verantwoordelijkheid voor het inpakken nog niet uit handen geven." Deze strategie werpt zijn vruchten af, retourzendingen krijgt Fashion Drug namelijk amper.

Mijn producten moeten er in de doos net zo perfect uitzien als op de foto's"

 

"Met Instagram hebben wij de touwtjes in handen"

Het Instagram account van Denise begon met een duidelijke strategie en het doel om uit te groeien tot een eigen label. Natuurlijk was dit bij het begin meer een droom, maar het groeide al snel uit tot een doel op zich nadat ze begonnen met verkopen van hun eigen product. Ook koos Denise onvoorwaardelijk voor Instagram als medium om haar bereik steeds verder uit te breiden. Haar redenen om niet voor Twitter of Facebook te kiezen? "Naar mijn mening is Facebook te commercieel geworden. Er is veel reclame en weinig ruimte voor inspiratie. Ook wilde ik graag met beeld werken en daarvoor is Twitter weer niet de juiste plek. Daar gaat het meer om de tekst en veel minder om het beeld. Pinterest is wel erg interessant om nog naar te kijken, maar daar heb ik op dit moment gewoon de tijd niet voor"

Ondertussen heeft Fashion Drug twee instagram accounts die beiden op een heel andere manier gebruikt worden. Op het account waar het allemaal mee begon worden nog steeds voornamelijk foto's van Denise zelf geplaatst. Op het andere Fashion Drug account biedt Denise andere fashionbloggers de kans om een groter bereik aan te boren. Instagram is echt de motor van Fashion Drug. "We hebben de touwtjes volledig in onze eigen handen. Op het moment dat wij een nieuwe foto op Instagram posten merken we direct dat de verkoop van dat product stijgt. Zo kunnen we onze klanten een beetje sturen in hun aankopen."

 

De toekomst van Fashion Drug

Net zoals Instagram, groeit Fashion Drug dagelijks in het aantal nieuwe volgers.Onder andere de verhuizing naar een nieuw pand en de verbouwing daar zorgden ervoor dat het posten van foto's op een iets lager pitje kwamen te staan. Nu alles weer op de rit lijkt te zijn gaan ze zich meer bezig houden met de toekomst. Zo hebben ze wilde plannen om het assortiment uit te breiden, willen ze wellicht een blog bij gaan houden en hun sociale netwerk uitbreiden met Pinterest. Deze plannen zijn allemaal erg tijdrovend. Voorlopig blijven ze alles nog steeds met z'n tweeën, maar ze ontkennen zeker niet dat er op den duur gekeken moet worden naar nieuwe werknemers.

 

Gouden tip voor Instagram

Fashion Drug is een ontzettend groot Instagram succes en doet bijna aan als een modern sprookje, of een droom die werkelijkheid wordt voor jonge jongens en meiden. Met een groei naar 180.000 volgers en meer dan 300 orders per maand, waarvan maar heel weinig retour wordt gestuurd, heeft Denise goed door hoe Instagram gebruikt moet worden.

Een gouden tip voor ondernemers die Instagram als extra verkoop of marketing kanaal gebruiken schudt ze dan ook zo uit haar mouw: "Veel ondernemers krijgen te maken met het Facebook-effect op Instagram. Zij maken de fout om Instagram op dezelfde manier te benaderen als Facebook. Hun foto's zijn helemaal niet inspirerend en passen daarom ook niet op Instagram. Instagram is bedoeld om mensen te inspireren door middel van beelden. Bedrijven zouden dan ook een beeld moeten plaatsen dat mensen echt willen zien. Ook is het belangrijk dat het persoonlijk is."

Meer weten over de webshop van Fashion Drug of meer informatie over een webshop van Experius? Bekijk dan de case die we over Fashion Drug schreven op onze website of neem contact met ons op.