IMG_35522 (2)

Dinsdag 15 oktober waren onze designers aanwezig bij Emerce Dare 2019. Tijdens dit event gaven verschillende creatives, zoals Liza Enebeis (Dumbar) en Erik Kessels (KesselsKramer), inzicht in hun werkwijze, projecten en de lessen die ze daarbij geleerd hebben. Tijd voor een korte terugblik op deze dag!

Dare was kleiner opgezet dan bijvoorbeeld het event The Next Web van afgelopen zomer. Eigenlijk was dat wel prettig: er was namelijk één zaal met één stage. Hierdoor had elke spreker wat langer de tijd voor zijn of haar verhaal waardoor het qua inhoud meer de diepte in kon. Dit betekende minder (oppervlakkige) presentaties én meer verhalen, voorbeelden en video’s van de mensen achter de projecten.

 

Don’t make it nice, make it work
Dare stond dit jaar in het thema van verandering. Verandering is namelijk goed, mits je de juiste mentaliteit hebt! Geen langdurige optimalisatie en disruptie, maar een totale afbraak van het oude en innovatie is the way to go. Dit bereik je door nauw samen te werken en ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Daarbij is het belangrijk dat wat je maakt ook echt goed werkt en niet alleen maar ‘nice’ is. Er zijn immers al genoeg dingen ‘nice’ tegenwoordig. “Don’t make it nice, make it work” drukt Jonne Kuyt ons op het hart. 

 

Durven is goed, want durven is doenIMG_7597
Jonne, Creative Director bij Edenspiekermann, laat er geen gras over groeien. “We zijn slap geworden! We vermijden alle vormen van risico en zijn bang geworden voor verandering. We zijn gaan optimaliseren in plaats van innoveren”. In een performance (bijna vergelijkbaar met een standup comedian) van 20 minuten daagt hij ons uit weer te ‘durven’. Durven is goed, want durven is doen. Zijn tips?

  • “RE-think your business”: bepaal opnieuw welke rol jouw organisatie moet gaan spelen in de toekomst.
  • “RE-write your story”: als je wilt dat mensen het juiste doen, zorg dat je verhaal duidelijk, overtuigend en authentiek is. Zonder duidelijkheid heb je geen macht en zonder authenticiteit heb je geen autoriteit.
  • “RE-build your processes”: je kunt niet innoveren in je huidige proces (optimaliseren)… Om te innoveren moet je alles durven afbreken.
  • “RE-build relationships”: het vertrouwen van mensen in bedrijven is ontzettend laag. Denk aan het doorspelen van data door Facebook en de hoeveelheid fake news van het afgelopen jaar. Om te zorgen dat mensen je vertrouwen moet je een sterke relatie opbouwen.

Om deze veranderingen aan te brengen, heb je kritische denkers nodig die vervelende vragen durven te stellen. Verandering hoort er nou eenmaal bij en wanneer je op deze manier kritisch naar jouw bedrijf durft te kijken, hoeft verandering helemaal geen “scary shit” te zijn.

 

Motion is the answer
De verandering waar studio Dumbar over vertelt is op zich niet nieuw: dé manier waarop we tegenwoordig met merken in contact komen is onze telefoon. Echter benaderen veel merken deze digitale ruimte nog steeds als iets statisch en hier moet verandering in komen. Dumbar doet dit door in te zetten op beweging. Zijn gebruiken beweging, interactie en animatie als een vormtaal om merkbeleving mee op te bouwen. Zo is hun project voor het Sinfonietta begonnen met animatie. Zij ontwikkelden een tool waarmee typografie kon worden geanimeerd op basis van muziek. Uiteindelijk hebben zij deze gebruikt om de hele branding mee te ontwikkelen met als meest herkenbare aspect de posters, elk een volledig uniek design op basis van het betreffende muziekstuk. “Motion is the answer”.

 

Meaningful brands
Een studio die de boodschap van Edenspiekermann deelt is Havas Lemz. Zij focussen zich op het creëren van ‘meaningful brands’. Veel van de merken van vandaag de dag zijn namelijk zo leeg of oppervlakkig dat als 77% zou verdwijnen, we daar eigenlijk niet mee zouden zitten (studie). Om te zorgen dat jouw merk tot de 33% behoort die er wel toe doet hebben zijn 6 tips opgesteld:

  1. Houd het simpel: wil je dat mensen mee doen? Zorg er dan voor dat je iets ingewikkelds simpel en begrijpelijk maakt.

  2. Maak er een gezamenlijke inspanning van: maak men ervan bewust dat hun bijdrage belangrijk is en wat deze kan betekenen. De beste campagne is een oplossing.

  3. Wees optimistisch: uiteindelijk is er voor alles een oplossing, laat dit zien!

  4. Zet mensen voorop: je hebt te maken met echte mensen met echte inzichten. Hier kunnen anderen weer van profiteren.

  5. Kom dichterbij: mensen reageren het beste op wat er in het hier en nu gebeurt. Blijf dicht bij hun alledaagse leven.

  6. Do it, do it, do it: je komt als merk niet meer weg met het alleen vertellen van je boodschap. Je moet het doen!

Zorg dat je nadenkt over je merk en bedrijf. Wie ben je? Wat is je boodschap? Hoe communiceer je met mensen en doe je echt waar je voor staat? De toekomst is voor de merken en bedrijven die het complete plaatje hebben uitgedacht.

 

IMG_3505

 

If no one hates it, no one loves it
De laatste talk van de dag was van niemand minder dan Erik Kessels van het gelijknamige KesselsKramer. KesselsKramer helpt bedrijven met hun communicatie en uitingen sinds 1996 en doet dit al 23 jaar op eigenzinnige wijze. Hij vatte zijn manier van werken samen met “If no one hates it, no one loves it” en gaf daarna een aantal voorbeelden hoe je meer kunt bereiken door te durven en risico’s te nemen.

Een mooie case is hun werk voor het Hans Brinker Budget Hotel in Amsterdam, een van de eerste opdrachten. Het hotel ontving namelijk erg veel klachten over de kamers en het aantal bezoekers daalde. Na een bezoek kwam Erik tot te conclusie dat het inderdaad het slechtste hotel was waar hij ooit geweest was, maar dat hier ook een kans in zat. Zo werd het concept om juist het feit dat het slecht was als uitdrukking te gebruiken. Zo werd er een video gemaakt waarin getoond werd wat je vooral niet kreeg. Of werd er een papier in elke kamer gelegd met daarop alle gemakken (een fles shampoo en een föhn) die je normaal gesproken verwacht in een hotel, die je dan kon uitknippen en neerleggen om meer luxe toe te voegen aan je kamer. En werden er uitingen gebruikt zoals “Now in every room a bed”, “Now a door in every room” en “Now more rooms without windows”. Het resultaat: meer boekingen en meer klachten. Deze keer gingen klachten echter over dat het hotel niet slecht genoeg was. Mensen waren door de campagne juist benieuwd geworden hoe slecht het ‘slechtste hotel’ dan wel was. Kramer kreeg het voor elkaar om de grootste minpunten om te zetten in de grootste pluspunten.

Een andere gedurfde campagne was voor Greenpeace met als doel een statement te maken tegen overconsumptie. De vraag die hierbij gebruikt werd is “wat geef je iemand die alles al heeft?”. Het antwoord van Kramer: niks. Zo werd er een hele campagne opgezet waarbij je verschillende doosjes met ‘niks’ kon geven. Van een enkel (leeg) doosje met ‘NIKS’ tot ‘3x NIKS’ (een bundel met 3 doosjes). Uiteraard van verantwoorde materialen zoals aardappelzetmeel. Het aankoopbedrag van het doosje was een donatie aan Greenpeace, waarmee zij goed kunnen doen. Ook hier laat KesselsKramer zien dat je juist door iets geks en onorthodox te doen succes kunt behalen.

 

Na een dag vol talks, innovatieve concepten en ideeën keerden wij vol inspiratie huiswaarts. Wij kijken alweer uit naar volgend jaar!

 

IMG_5676

 

Thierry van Trirum

E-commerce Designer