domenico-loia-272251-unsplash

Opvallen is belangrijk en dus is het waardevol om op de hoogte te zijn van de trends die spelen. Begin dit jaar hebben we de mogelijk belangrijkste trends van 2019 voor je op een rijtje gezet. Maar waar staan we nu? In dit artikel vind je een handige opsomming om weer helemaal up-to-date te zijn.

 

1. E-commerce videomarketing

Stilstaand beeld is niet meer. Tenminste, dat was de voorspelling begin dit jaar. In 2019 zou 80% van het internetverkeer uit video bestaan. Of dit percentage is bereikt, weten we nog niet. Wat we wel weten is dat momenteel 94% van de internetgebruikers maandelijks online video’s bekijkt. Goed nieuws voor de e-commerce! Want wat blijkt: de kijker van een (product)video koopt 64-85% vaker het product dat is te zien in de video. Dit komt doordat een video de kijker - en hopelijk dus de koper - de kleding veel levendiger laat lijken. Daarnaast geven klanten aan dat ze meer vertrouwen hebben in webshop met productvideo’s.

 

2. Voice shopping

Google: "Zoek witte broek maat 38 via de Zalando app”.’ Een snelle manier om je gewenste kledingstuk te vinden tussen de miljoenen producten op internet. Eind 2018 werd voorspeld dat in 2020 50% van alle zoekopdracht spraakgestuurd zouden zijn. Die voorspelling was destijd ‘koffiedik kijken’, maar blijkt toch zeer realistisch te zijn: momenteel gebruikt 45% van de millennials spraakgestuurde opdrachten tijdens het online shoppen. Al heb je ‘Alexa’, ‘Siri’ en ‘Cortana’, toch blijft de simpele ‘Assistant’ van Google het meest populair.

 

3. Social commerce

Social media inzetten om je product te verkopen is populair, alhoewel Facebook het met zijn nieuwe algoritme niet gemakkelijk maakt om op te vallen. De oplossing: Facebook Ads. Het is even zoeken naar de juiste bid, maar heb je hem eenmaal gevonden, dan ben je zichtbaar op Facebook én Instagram. Deze trend zal zijn piek niet bereiken in 2019. De voorspelling is dat deze trend zeker tot 2021 flink blijft groeien. Nog een kleine tip voor social commerce op Instagram: zorg ervoor dat je content instagrammability is.

 

4. Same Day Delivery

‘Vandaag besteld, straks in huis’. Een belofte die, momenteel vooral in Engeland en de VS, steeds vaker wordt gemaakt. Amazon is de voorloper van deze trend met meer dan 8.000 steden waar Same Day Delivery mogelijk is. Andere voorbeelden volgen in 2019. Toch zien we het afgelopen jaar ook een schaduwkant van Same Day Delivery: de kosten van de bezorging zijn hoog en het vinden van vervoerders is moeilijk. Daarnaast is aangetoond dat de CO2-uitstoot hoog is door onnodig extra kilometers van de vervoerders. In 2019 en begin 2020 wordt er flink gesleuteld aan het concept Same Day Delivery. De wil is er, de uitvoering is toch vaak wat lastiger. Wat betreft de CO2-uitstoot: er wordt hard gewerkt aan het inzetten van zoveel mogelijk elektrische auto’s.

 

5. Mobile commerce (m-commerce)

In 2018 is het gebruik van de laptop en desktop voor online aankopen afgenomen naar 79%, terwijl het direct shoppen via de mobiel is gestegen. Waar begin dit jaar nog geen inschatting gemaakt kon worden, wordt nu verwacht dat in 2021 54% van alle online aankopen wordt gedaan met de mobiele telefoon. Een paar tips zijn dus wel op z’n plaats:

 

6. Personalisatie

Je webshop persoonlijk maken is dé kans om op te vallen. Plaats je een cookie op je webshop, dan kun je op basis van browsergegevens en bezochte productpagina’s een gepersonaliseerde homepagina tonen. Ook kun je de navigatiekolom aanpassen per bezoeker en gepersonaliseerde mails sturen. De mogelijkheden om je webshop te personaliseren zijn eindeloos en daarmee is deze trend nog zeer relevant. Een lange - en vooral leuke - weg te gaan dus!

 

7. Verschillende betaalmethoden

Door de juiste betaalmogelijkheden aan te bieden vergroot je de kans op meer omzet. Geef je bezoeker genoeg opties om te kunnen betalen. Een aanvulling op de blog begin dit jaar. Eén van de nieuwste - en snelste - betaalmethodes is de Experius Fast Checkout. Hierbij kunnen klanten gemakkelijk en snel een bestelling plaatsen in de Magento webshop. Wanneer de klant voor de eerste keer inlogt en door de checkout gaat worden er gegevens achter gelaten. Deze gegevens worden automatisch bewaard. Bij de volgende bestelling wordt de mogelijkheid gegeven om in de winkelwagen direct een order te plaatsen op basis van het vorige afleveradres en betaalmethode. Hierdoor wordt het complete standaard checkout proces overgeslagen.

 

8. Headless e-commerce

Webshops worden steeds geavanceerder door de betere performance, personalisatie en de verkorte time-to-market. Hoe houd je dan toch de snelheid, flexibiliteit en overzicht in je webshop? Headless e-commerce - een platform zonder front-end user interface - biedt daarvoor een handige uitkomst. Deze manier van het inrichten van je webshop stijgt in populariteit en is zoals voorspeld dé trend van 2019.

 

9. PWA webshop

In kopje 5 kwam hij al even naar voren, maar deze trend verdient zeker een eigen alinea. In de blog begin dit jaar spraken wij over de PWA als ‘één van de meest besproken trends van 2019’. Omdat wij groot fan zijn, leggen we graag nog eens uit wat PWA precies is.

Een PWA, Progressive Web Apps, is te beschrijven als een normale website met bepaalde functionaliteiten van een app. Met een ‘echte’ app heb je toegang tot zaken als push notificaties, offline beschikbaarheid en andere zaken die standaard in je telefoon zitten. Een website ofwebshop gebouwd middels de techniek van PWA, kunnen in wezen hetzelfde. Maar dan zonder de ingewikkelde technieken van een ‘echte’ app. 

 

10. Performance

Snelheid is key. Wanneer je webshop niet snel genoeg laadt, mis je misschien wel een potentiële klant. Uit een onderzoek van Google blijkt dat 53% van de mobiele gebruikers een website verlaat wanneer de laadtijd langer is dan drie seconden. Steeds vaker staat de snelheid van een webshop boven de stabiliteit en betrouwbaarheid van de shop. De trend ‘Performance’ is er dus zeker één om tijd en energie in te steken.