Op 25 mei vond in de Beurs van Berlage e-Commerce Live! plaats. Experius was er bij voor een paneldiscussie over Mobile Commerce. Naast Eelco van Wijk  (JMango360), Nishant Dogra (Mobile Strategy), Peter Grypdonck (Vente Exclusive) was Peter van der Reijden namens Experius aanwezig om een 'tegengeluid' van e-commerce development bureaus te laten horen voor wat betreft het gebruik, de noodzaak en de wenselijkheid van apps.

 

Ecommerce Live!

E-Commerce Live! is een jaarlijks event dat wordt georganiseerd door Emerce. Dit jaar werd het evenement voor de tweede keer georganiseerd en maakte het onderdeel uit van Startup Fest Europe. E-Commerce Live! brengt grote spelers op in de markt van e-commerce samen. Tijdens dit event konden zij zich onderdompelen in de nieuwste trends, laatste ontwikkelingen, beste tactieken en innovatieve mogelijkheden voor e-commerce.  Hoewel het event gericht is op de grotere spelers, is het ook voor kleinere online ondernemingen interessant om dit evenement te bezoeken.
Mobile panel

Mobile Panel

Inmiddels vindt ruim een kwart van de Nederlandse online bestedingen plaats via mobiel. Steeds weer wordt duidelijk dat de smartphone het populairste apparaat wordt om online aankopen te doen. Veel webshops worstelen nog steeds met het vaststellen van een mobiele strategie. Er komen allerlei aspecten bij kijken die voor de meeste online ondernemers nieuw zijn en waarvan ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan. Tijdens dit interactieve panel op E-Commerce Live! kwamen allerlei vragen en nieuwe technologieën aan bod. Dit zou webwinkeliers kunnen helpen bij het invullen van de mobiele strategie.

 

Responsive first!

Zoals voor zoveel dingen geldt ook hier: begin bij het begin. Als er nog geen volledig responsive webshop is, investeer dan eerst in dit aspect van de mobiele strategie. Een responsive webshop is immers al geoptimaliseerd voor mobile én draagt bij aan de vindbaarheid in Google aldus Peter (Experius). Met een mobiele app kun je vervolgens nog beter inspelen op de unieke wensen van een gebruiker en de gebruikerservaring op mobiel optimaliseren. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiele apps bieden daarnaast steeds meer mogelijkheden voor webshop eigenaren om een mobiele app te laten ontwikkelen en te gebruiken. Hier werden de verschillende mogelijkheden besproken tussen bijvoorbeeld een SAAS oplossing zoals aangeboden door JMango360 (welke begint bij € 150,- per maand) en de complete maatwerkoplossingen van Mobile Strategy welke beginnen bij € 50.000 initiële investering.  Een zeer divers landschap van oplossingen kan dus vastgesteld worden, waarbij de volumes op de app grotendeels bepalend zijn voor welke oplossing het meest geschikt is.

Lees meer over Responsive webdesign: Wat is responsive webdesign?

 

Nut en Noodzaak van een mobiele app

Zoals we al in een eerder artikel schreven zijn er vele redenen om een mobiele app aan te schaffen. Zo wordt er met een mobiele app een hogere conversie behaald en kunnen klanten zich op een nieuwe manier aan de webshop binden. Een mobiele app ligt veel meer in het verlengde van wat een klant graag wilt zien op mobiel. Daarnaast stimuleert het klanten om eerder terug te keren naar de webshop en minder op zoek te gaan naar andere prijzen. Ook payment en login vormen bij een mobiele app bijna geen belemmering meer. Door Apple en Android pay wordt betalen vanaf een smartphone vergemakkelijkt. Ondertussen heeft ook de technologie zich veel verder ontwikkeld waardoor apps niet meer worden afgerekend op hun gebruiksvriendelijkheid, deze is namelijk erg verbeterd. Tot slot kunnen klanten gemakkelijker hun voorkeuren opslaan. Zo is het bestellen van bijvoorbeeld een waterfilter soms een hele opgave omdat dit iets is dat niet vaak wordt besteld. Steeds opnieuw moet een klant op zoek naar de juiste filter. In een mobiele app kan dit probleem worden opgelost omdat de klant voorkeuren direct op kan slaan en een volgende keer gemakkelijk hetzelfde product via de app kan bestellen. Er zijn al veel praktijkvoorbeelden waarbij we zien dat een groot deel van de verkopen gedaan worden via mobiel. Zo zal bij Zalando tegen het eind van 2016 ruim 70% van het verkeer via mobiel verlopen.

 

Lees meer: 5 redenen om een mobiele app te ontwikkelen

App in de cloud

App in de Cloud

Een nieuwe technologie die door Nishant (Mobile Strategy) tijdens het mobile panel naar voren werd geschoven is de app in de cloud. Deze technologie, vorige week aangekondigd door Google, stelt de webshop-eigenaren in staat om een app in de cloud te publiceren. Het voordeel hiervan is dat dit ervoor zorgt dat klanten de app niet meer hoeven te installeren. Door een steeds groter wordend aanbod aan apps hebben klanten ook steeds minder zin om een app te installeren. Google speelt hier op in door de mobiele resultaten direct door te laten wijzen naar de mobiele app en niet naar de mobiele site. De technologie staat nog in de kinderschoenen en is nog niet volledig operatief, maar dit is een zeer interessante ontwikkeling die nieuwe mogelijkheden kan bieden.

 

Meer weten over deze technologie? Bekijk dan de presentatie waarin het werd aangekondigd door Google (vanaf 1:39:30)

 

Mobiele app voor B2B

Veel B2B ondernemers geven aan nog niet zo onder de indruk van de ontwikkelingen op het gebied van mobiele apps. Zoals veel B2B ondernemers eerder al twijfelden over de toegevoegde waarde van een responsive webshop zo hebben ze ook nu hun bedenkingen bij de ontwikkelingen op het gebied van app commerce. Voor Experius geen verrassende eerste houding aangezien de ervaring leert dat de B2B markt volgend is ten opzichte van de B2C markt. Ook voor de B2B markt zullen we echter gaan zien dat apps een rol gaan krijgen aangezien er verdergaande personalisatie en bestelgemak mogelijk is en ook op B2B inmiddels meer dan 25% van de orders via het mobiele kanaal plaatsvinden.

 

Geïnteresseerd in het ontwikkelen van een mobiele App? Experius werkt samen met veel innovatieve partijen uit de markt. Bel of mail ons via 030-8200238 of info@experius.nl. Samen kunnen we kijken welke partij de beste keuze is.