Leestijd: [est_time]

In de huidige samenleving is digitalisering niet meer weg te denken. Waar vroeger krantenadvertenties en flyers de norm waren heeft online marketing het stokje overgenomen. Er zijn verschillende manieren om online marketing te gebruiken. In deze blog worden de volgende twee vormen van online marketing toegelicht; e-mailmarketing en social media.
 
Europese bedrijven maken nog relatief weinig gebruik van social media als Facebook, Twitter of Instagram. Dat blijkt uit onderzoek van Kompass, internationaal marktleider in digitale data en e-mailmarketing. Dit is opmerkelijk te noemen. Gebruik maken van social media kan namelijk leiden tot een kwart meer verkopen en omzet. Het aantal bedrijven met een eigen website of webshop stijgt, maar het zakelijke gebruik van verschillende vormen van marketing die het internet rijk is. E-mail marketing wordt relatief vaak ingezet. De voornaamste reden hiervoor is dat het makkelijk te personaliseren is en te richten is naar het hele klantenbestand. Toch blijft de vraag; “Wanneer zetten we welke vorm van online marketing in om het beoogde resultaat te halen?”

 

Welke krachten hebben de twee vormen van online marketing?

Social media en e-mailmarketing zijn twee verschillende vormen van online marketing. Deze vormen hebben ieder zijn eigen kracht. Volgens Kompass gebruikt slechts 18 procent van de bedrijven deze online platforms om zaken te doen. Daarentegen telt Facebook 1,8 miljard dagelijkse gebruikers, dat wil zeggen dat het publiek social media wel degelijk massaal omarmt. De kracht van social media uit zich op verschillende gebieden. Een groot voordeel van social media is dat het een goede manier is om een merk op de markt te zetten. Door gebruik te maken van social media krijgt een bedrijf de mogelijkheid een goede impressie achter te laten bij de doelgroep. Iets dat uiteindelijk zorgt voor meer klantenbinding. Daarnaast zijn bijna alle marketing experts het over één ding eens, social media heeft een hogere betrokkenheidsgraad dan e-mailmarketing. Ook blijft social media content langer ‘hangen’ bij de consument, wat op de lange termijn resulteert in meer betrokkenheid.

 

E-mailmarketing is voor de meeste bedrijven geen onbekend begrip. Deze manier van online marketing heeft verschillende doelen, namelijk: nieuwe klanten werven, bestaande klanten overtuigen te kopen en relatiebeheer. Ook heeft e-mailmarketing haar eigen unieke krachten. E-mailmarketing is snel, goedkoop en gemakkelijk te evalueren met behulp van de juiste software. Daarnaast is het mogelijk om mails eenvoudig te personaliseren en tegelijkertijd de content te richten naar het hele klantenbestand. E-mailmarketing heeft de gemiddelde ‘Click- Through- Rate’ (De verhouding tussen het aantal kliks op een banner of tekstlink en het aantal impressies hiervan) van 3,57%. Voor Facebook is dit 0,07% en twitter 0,03%, dit is aanzienlijk minder dan e-mailmarketing. Over het algemeen wordt 21.73% van de verzonden mailtjes geopend. Ook geeft 64% van de bedrijven aan dat e-mailmarketing de meest effectieve online marketing vorm is (Mailmunch).

 

Wanneer zetten we welke vorm van online marketing in? Over het algemeen kan gesteld worden dat social media voornamelijk ingezet moet worden wanneer men op zoek is naar hogere betrokkenheid of het geven van een goede impressie van het bedrijf of merk. E-mailmarketing kan het beste ingezet worden als er gezocht wordt naar meer verkeer, bereik of directe conversatie.

 

Samenwerking kan voordeel bieden

Om social media en e-mailmarketing te combineren is er een duidelijke samenwerking tussen de twee marketingvormen vereist. Social media kan e-mailmarketing ondersteunen. Met behulp van social media is het, bijvoorbeeld, mogelijk om een e-maillijst te vergroten. Er zijn verschillende manieren om de lijst te vergroten, de drie bekendste manieren zijn:
 

  • Met behulp van een social media profiel aan het licht brengen wat de voordelen zijn die een consument verkrijgt bij het ontvangen van e-mails;
  • Gebruik maken van betaalde advertenties om consumenten te overtuigen om zich in te schrijven op de maillijst;
  • De link leggen van de social mediapagina naar de zakelijke website, hier kunnen bezoekers overgezet worden naar inschrijvers.

 

Ook de andere kant op kunnen e-mailmarketing en social media elkaar versterken. Het is mogelijk om social mediakanalen te ‘promoten’ in nieuwsbrieven etc. Daarnaast kan de link van een social mediakanaal verwerkt worden in informatieve teksten. Hierdoor wordt de klant getriggerd om toch even een kijkje te nemen op het desbetreffende kanaal, met het uiteindelijke doel dat diegene ook de pagina gaat volgen.

 

Conclusie

E-mailmarketing en Social media hebben hun eigen krachten. Als bedrijven beiden willen gebruiken, dan is een goede samenwerking tussen deze marketingvormen een vereiste. Het is van belang dat bedrijven, in het huidige klimaat van digitalisering, een duidelijke online strategie aannemen. Dit kunnen ze bereiken door duidelijke keuzes te maken en altijd het beoogde resultaat in het achterhoofd te houden. Als social media en e-mailmarketing goed op elkaar zijn afgestemd , dan kunnen deze marketingvormen elkaar alleen maar versterken.